علمی و پزشکی

بیماری پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

هر ساله در 29 اکتبر، “روز جهانی پسوریازیس” با هدف شناسایی افراد مبتلا به پسوریازیس و/یا آرتریت پسوریاتیک و افزایش آگاهی در مورد این بیماری و تسهیل دسترسی به درمان جشن گرفته می شود.

به گزارش ترند روزآمارها نشان می دهد که 125 میلیون نفر در سراسر جهان به پسوریازیس مبتلا هستند. بر اساس آمار رسمی، بیش از هشت میلیون آمریکایی تنها در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.

حدود 30 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک (آرتریت پسوریاتیک) مبتلا می شوند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی “سیستمیک” است (از جمله بیماری هایی که بر بسیاری از اندام ها و چربی های بدن یا کل بدن تاثیر می گذارد).

این بیماری طول عمر سلول های پوست را افزایش می دهد و بدن سلول های پوستی بیشتری خواهد داشت. این سلول های اضافی باعث ایجاد لکه های خارش دار روی پوست می شوند. این لکه های قرمز علاوه بر خارش، اغلب دردناک نیز هستند.

علائم دیگر عبارتند از “ترک خوردن” و “صاف شدن” پوست، که گاهی اوقات می تواند باعث خونریزی شود.

در برخی موارد، پسوریازیس باعث درد چشم، سفتی و درد مفاصل نیز می شود و زمانی که این بیماری مفاصل را نیز درگیر کند، به آن آرتریت پسوریاتیک می گویند.

علت دقیق پسوریازیس هنوز به خوبی شناخته نشده است، با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که یک سیستم ایمنی قوی می تواند باعث این بیماری شود.

پسوریازیس اغلب با محرک های خاصی از جمله عفونت، آسیب پوست، استرس، کمبود ویتامین D و مصرف الکل شروع می شود یا بدتر می شود. علاوه بر این، مصرف برخی داروها می تواند تحریک کننده باشد و باعث پسوریازیس شود.

همچنین، افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، اختلالات متابولیک، بیماری پارکینسون و بیماری کلیوی هستند.

پسوریازیس اغلب بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تأثیر می گذارد و اغلب منجر به افسردگی و سایر اختلالات عاطفی در بیماران می شود.

در حال حاضر درمان خاصی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان است. علائم معمولاً با کورتیکواستروئیدهای موضعی (کورتیکواستروئیدها)، قطران زغال چوب، مرطوب کننده ها و داروهای تجویزی کنترل می شوند. تکنیک های کاهش استرس نیز در کنترل علائم موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا