علمی و پزشکی

علائم ۱۰ بیماری خاموش و مهلک

طبق گزارشات روشن اگر مردم به خوبی از ماهیت علائم آگاه باشند، می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد. اما برخی از بیماری ها در صورت عدم تشخیص و درمان اغلب کشنده هستند.

به گفته وزارت بهداشت و درمان و ارتقای سلامت، در اینجا علائم پنهانی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد:

تلفات غیر ضروری: به گفته انجمن سرطان آمریکا، اگر بدون پیروی از رژیم غذایی خاصی ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) وزن کم کنید، ممکن است به سرطان پانکراس، سرطان مری، سرطان معده یا سرطان ریه مبتلا شوید.

پوسیدگی دندان: بسیاری از افراد مبتلا به GERD ممکن است متوجه نباشند که دندان هایشان در معرض خطر پوسیدگی است. سایر علائم ریفلاکس عبارتند از گلودرد مداوم، سرفه و خس خس غیر قابل توضیح. اگرچه رفلاکس درمان نشده می تواند علت از دست دادن مینای دندان و شروع پوسیدگی دندان باشد، اما اگر به شکل پیشرفته ادامه یابد، می تواند به سرطان مری نیز منجر شود.

_ خارش پوست: این واکنش می تواند در آرنج، زانو، پوست سر و غیره در اثر اگزما رخ دهد، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری به نام بیماری سلولی باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند حتی کمترین مقدار گلوتن موجود در غذا را تحمل کنند. بیش از 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، بثوراتی به نام درماتیت هرپتی فرمیس را تجربه می کنند. این بیماری نوعی التهاب مزمن پوست است که با مجموعه ای از تاول های کوچک خارش دار مشخص می شود. بسیاری از بیماران نیز به دلیل عدم تحمل گلوتن هیچ علامت گوارشی ندارند. شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن باعث ناپدید شدن بثورات می شود و از بدن خود در برابر سایر عوارض طولانی مدت بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده بزرگ محافظت می کنید.

تغییرات در روده بزرگ یا مثانه: ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر در برخی موارد نشان دهنده سرطان تخمدان است. اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا بیماری دیگری را رد کنید.

یک نوع ناخن: اگر ناخن های شما دارای ترک های کوچک، سوراخ های سفید و زخم هستند، ممکن است از عفونت پوستی رنج ببرید. حتی اگر فکر می کنید که فقط خارش و قرمزی پوست نشانه بیماری است. بین 80 تا 90 درصد افرادی که این علامت را دارند این بیماری را دارند. پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی ارسال می کند و این سیگنال ها سرعت چرخه رشد سلول های پوست را افزایش می دهد. پسوریازیس مسری نیست.

درد آشیل: حتی اگر پوست شما شفاف و بدون خارش باشد، درد آشیل یا پاشنه پا می تواند نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد در ناحیه گردن به دلیل بیماری های پوستی است. به گفته پزشکان، یکی از علائم این نوع آرتریت نیز تورم سوسیس شکل در انگشتان دست و پا است.

لرزش های مکرر: اگر حتی در فصل گرما هم سردتان است، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید. کم کاری تیروئید علت اصلی احساس سرما و لرز غیر طبیعی است. بهتر است در این زمان انرژی کمتری بسوزانید تا گرما از دست نرود.

سرفه های تحریک کننده: سرفه معمولاً به معنای سرطان نیست و می تواند به دلیل آلرژی، آسم یا مشکلات سینوسی رخ دهد. با این حال، اگر سرفه بلند باشد، ممکن است نشانه سرطان ریه، حنجره یا گلو باشد.

_ خروپفمی تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد. این عارضه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خروپف همچنین با باریک شدن شریان کاروتید در گردن همراه است. ممکن است با سیگار کشیدن، کلسترول بالا و چاقی مرتبط باشد.

_ فرار غیرقابل توضیح: خونریزی غیر طبیعی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا آندومتر باشد. سرفه همچنین با سرطان ریه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان کولورکتال و خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا