علمی و پزشکی

چند توصیه‌ مهم برای بی خواب‌ها

به گزارش شفاف ، در روزهای شیوع ویروس کرونا ، قرنطینه در منازل و روزهای منتهی به عید ، بسیاری از افراد کمبود خواب یا تغییر در ساعات زندگی خود را تجربه می کنند. شایان ذکر است که کمبود خواب یا تغییر ساعت منجر به مشکلاتی مانند آلزایمر ، اختلال شناختی ، افزایش نوسانات خلقی و اضطراب در افراد می شود. بنابراین به شما توصیه می شود که برای تنظیم خواب شبانه خود به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

در اولین قدم سعی کنید یک ساعت بیداری را انتخاب کنید تا برای هر روز هفته اعمال شود. در واقع ، شما باید ساعتهای بیدار شدن خود را مطابق با برنامه خود در نظر بگیرید. در این مرحله ، زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن را یادداشت کنید تا برنامه خواب شما آرام شود.

رفتن به رختخواب شرایطی دارد که برای خواب منظم و آرام باید آنها را در نظر بگیرید. در واقع وقتی می خواهید بخوابید ، اتاق خواب باید کاملا تاریک و کمی خنک باشد. اگر اتاق خواب کاملاً تاریک نیست ، استفاده از چشم بند نیز توصیه می شود. البته برای خواب بهتر توصیه می شود تمام منابع نوری شب را به مدت نیم ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

برای داشتن یک خواب خوب و عادی ، باید در نظر داشت که اتاق خواب فقط برای خواب اختصاص دارد و نه برای فعالیت های دیگر مانند تماشای تلویزیون و کار. زیرا سر و صدا و بی نظمی اتاق خواب خواب شما را آشفته می کند.

سعی کنید 15 تا 30 دقیقه صبح خود را در معرض نور کافی قرار دهید و همچنین حداقل 30 دقیقه هر روز ورزش را فراموش نکنید. البته باید توجه داشت که زمان ورزش نزدیک به زمان خواب نیست بنابراین می توانید راحتتر به خواب بروید.

نکات تغذیه ای برای خواب خوب

نوشیدن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بعد از ظهر و همچنین خوردن وعده های غذایی سنگین برای شام و شب توصیه می شود. سیگار کشیدن را ترک کن؛ زیرا نیکوتین موجود در سیگار از خواب عمیق در شب جلوگیری می کند.

در پایان ، فعالیت های آرامش بخش مانند دوش آب گرم یا مطالعه قبل از خواب بسیار مثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا