برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

درمان سردرد میگرن

درمان میگرن به چه شکل است؟

میگرن سومین بیماری شایع جهان است که دارای درد ضربان‌دار از شدت متوسط تا شدید است. سردرد میگرنی یکی از ناتوان کننده‌ترین اشکال سردرد است. میگرن با سردردهای شدید مشخص می‌شود و اغلب با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به صدا و نور در اوج حمله همراه است.

اوج شدت حملات میگرنی در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال است و پس از ۶۰ سالگی شدت این حملات کاهش یافته و در برخی از بیماران با افزایش سن حملات میگرن متوقف می شود.

سردردهایی که باید سریعا به پزشک مراجعه شود

اکثر افراد با روند سردرد خود آشنا هستند. اما سردردهایی که دو روز بیشتر به طول می‌انجامد و همچنین سردردهایی که با علائمی مانند تب، سفتی گردن، گیجی و یا فلجی همراه باشند، باید توسط پزشک بررسی شود.

برای اطلاعات بیشتر: قرص relief

تشخیص میگرن

اگر میگرن یا سابقه خانوادگی میگرن دارید، دکتر مغز و اعصاب در درمان سردرد احتمالاً میگرن را براساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه جسمی و عصبی تشخیص می‌دهد.

درمان مرحله حاد حمله میگرن

مسکن ها وقتی بهترین اثر را در قطع سردرد میگرنی دارند که به محض شروع سردرد و اول حمله میگرن استفاده شوند در غیر این صورت داروهای خوراکی به علت کاهش جذب دستگاه گوارش در طی حمله حاد میگرن جذب نشده و جواب نمی دهند و شخص ناچار به استفاده از انواع دیگر داروها مثل نوع تزریقی دارو می شود

انواع مسکن ها

انواع مسکن های در دسترس و بدون نسخه یا با تجویز پزشک شامل : آسپیرین، بروفن، ادویل، ناپروکسن، دیکلوفناک و… است .

این مسکن ها اگر مدت زمان طولانی مصرف شوند می توانند سردرد های ریباند وابسته به مسکن(medication oversuse headache ) را ایجاد کنند و همچنین عوارض گوارش مثل خونریزی معده یا روده و یا زخم معده ایجاد کنند .مسکن ترکیبی مثل ترکیب کافئین آسپیرین و استامینفون که اکسدرین (exedrine )نام دارد می تواند در انواع خفیف تا  متوسط میگرن تاثیر گذار باشد .

تریپتانها

این دارو ها توسط متخصص مغز و اعصاب برای درمان مرحله حاد حمله میگرن تجویز می شوند مثل  سوما تریپتان و ریزاتریپتان (maxalt). این دسته دارویی راه های درد در مغز را بلاک می کند و باعث قطع سردرد میگرن می شوند . تریپتانها به اشکال مختلف قرص . اسپری و تزریقی وجود دارند . مصرف زیاد این دسته به علت نوسانات فشار خون و تغییرات قلبی و عروقی که ایجاد می کنند در افراد دارای مشکلات قلبی . سابقه سکته مغزی و سنین بالای 50 سال توصیه نمی شود .

قرص مسکن ریلیف (Relief) ساخت کشور هندوستان است و یک مسکن ضد میگرن, ضد سردرد و تب بر می باشد. در تسکین درد دندان و نقرس نیز از قرص های ریلایف استفاده می شود. در هر جعبه یک ورق ده تایی قرص ریلایف وجود دارد. جهت خرید قرص ریلایف اینجا کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا