اقتصادی

تایید لوگوی “نانو نماد” حاصل ۱۰ سال پیگیری ستاد نانو در سازمان استاندارد/آغاز برچسب‌زنی محصولات

رئیس گروه ارزیابی استانداردها و محصولات در مرکز توسعه فناوری نانو ، دستیابی به ادبیات مشترک و نوآوری در فناوری نانو را دلیل تاخیر در تعیین برچسب نانو به محصولات آن در کشور دانست. -سمبل.

به گزارش ترند روز ، با توجه به تعریف بازار فناوری نانو ، که توسط استاندارد بین المللی ISO 2015 تأیید شده است: 18110 TS / ISO ؛ بازار فناوری نانو به سه بخش «بازار محصولات نانو» ، «بازار مواد نانو» و «بازار خدمات فناوری نانو» تقسیم می شود.

تجزیه و تحلیل رشد سالانه بازار فروش محصولات نانوتکنولوژی خانگی نشان می دهد که در سال 1398 اندازه بازار فناوری نانو در ایران نسبت به سال قبل 74 درصد افزایش یافته است. پیش و در پایان سال 1398 ، 237 شرکت مشغول تولید بودند. از محصولات ، تجهیزات و خدمات در زمینه فناوری نانو. از داده های جمع آوری شده از این شرکت ها ، میزان آن به 44،487 میلیارد ریال رسید.

محاسبه این بازار به سال 1399 می رود و گزارش نهایی در پاییز 1400 منتشر می شود.

از مجموع بازار فروش محصولات نهایی در ایران بالغ بر 2648 میلیارد آراری در سال 1398 ، حدود 6 درصد مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و 41839 میلیارد ریال آرری مربوط به تجارت در بازار داخلی است. به

در حال حاضر ، 237 شرکت فناوری در زمینه فناوری نانو فعالیت می کنند که در سال گذشته 750 محصول نانو شامل مواد و محصولات نانو تولید کرده اند که به شرح زیر است:

با این حال ، این کشور هنوز نتوانسته برای تنظیم این محصولات اقدامی انجام دهد.

طی 10 سال گذشته ، مرکز توسعه فناوری نانو “نانو نمادها” را به عنوان اعتبار محصول در این زمینه برای روشن شدن بازار این فناوری و نظارت بر سطح شرکت تعریف کرده است و این موضوع در دست سازمان استاندارد است. ، اما تاکنون هیچ اقدامی برای شناسایی محصول نانو انجام نشده است و 10 سال بعد تنها آرم های برچسب نانو توسط سازمان استاندارد تأیید شده است.

“نماد نانو” توسط دفتر مرکزی نانو و با همکاری سازمان استاندارد ملی با هدف ایجاد اطمینان مشتری و توسعه بازار محصولات با فناوری نانو توسعه یافته است. این جایزه به محصول فناوری نانو داده می شود و آزمایشات پزشکی را با موفقیت پشت سر گذاشته است تا از اصالت مشتری محصول اطمینان حاصل شود.

با وجود تصویب علامت نانو در کابینه ، اجرای آن کند است. به گفته رئیس گروه ارزیابی استانداردها و محصولات مرکز توسعه فناوری نانو ، در دسترس بودن فناوری نانو و در دسترس بودن احزاب (مرکز و استانداردهای نانو) در ادبیات رایج در این زمینه باید این امر را مهم تلقی کرد.

نماد نانو پس از 10 سال انطباق

ریحانه خورشیدی ، رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات مرکز توسعه فناوری نانو در گفت وگو با ترند روز وی با بیان اینکه برند نانو به مدت 10 سال تحت تعقیب مراکز نانو بوده است ، گفت: اما تاکنون هیچ نام تجاری نانو به هیچ شرکتی تعلق نگرفته است. این اتلاف وقت نتیجه سازگاری استانداردهای سازمانی متعارف و مراکز نانو و رسیدن طرفین به ادبیات مشترک و همکاری است.

وی دستیابی به ادبیات رایج را تعریف استانداردهای مشترک در زمینه فناوری نانو عنوان کرد و گفت: مشکل فناوری نانو مشکل “فناوری بالا” است و از سوی دیگر ، سازمان استاندارد دارای قوانین و مقرراتی است که این سیستم سالها کار می کند و برای تعریف فناوری های جدید در سازمانهای سنتی به زمان نیاز دارد ؛ زیرا نانو یک علم جدید و روشهای جدیدی است که قبلاً در سازمانهای سنتی وجود نداشت.

خورشیدی از تصویب لوگوی نماد نانو در سازمان سنتی خبر داد و گفت: “اخیراً هیئت مرکزی نماد نانو توانسته است لوگوی نانو را برای تأیید سازمان سنتی بیاورد و هیچ محصول مارک نانو قبلاً برنده نشده است. جوایز “

رئیس گروه تأیید و ارزیابی محصول در مرکز فناوری نانو خاطرنشان کرد: اما نتایج تعدادی از شرکت ها برای برچسب گذاری نانو در نظر گرفته می شود و به دلیل تغییراتی که در صنعت فناوری نانو اتفاق می افتد. کار به کندی و عقب ماندگی انجام می شود. ”ما به جلو حرکت می کنیم و امیدواریم بتوانیم به زودی بتوانیم با همکاری سازمان های سنتی ، نانو برند را در اختیار شرکت های متقاضی قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت آزمایشگاهی برای ارتقاء استانداردهای نانو در کشور وجود دارد ، یادآور شد: آزمایشگاه های متعددی در کشور وجود دارد که دارای استانداردهای ISO 17025 هستند و یکی از الزامات ارائه گواهینامه نانو این است که آزمایشگاه باید دارای استاندارد ISO 1707025 باشد. علاوه بر این ، لازم است چندین سیستم کنترل را در زمینه نانو فعال کنید ، که باید دارای استاندارد ISO 1707020 نیز باشند.

خورشیدی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای به دست آوردن استانداردهای نانو برای برچسب های نانو فراهم شده است ، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک برچسب های نانو در اختیار متقاضیان بیشتری قرار گیرد.

به گفته وی ، این نماد نانو به یکی از شرکت های تولید کننده فیلترهای خودرو و قدرت داده می شود و سایر برنامه های کاربردی در این زمینه در حال بررسی است.

رئیس گروه صدور گواهینامه و ارزیابی محصول در مرکز فناوری نانو خاطرنشان کرد: امیدواریم این ساختار در سازمان ملی استاندارد تأثیر قابل توجهی بر تغییرات ایجاد شده توسط دولت نداشته باشد تا بتوانیم فناوری های نانوتکنولوژی را سریعتر شناسایی کنیم و بنابراین نانوتکنولوژی بازار- محصولات تثبیت شده شفاف تر می شوند. “

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا