برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

اگر ایمپلنت کج باشد

شناخت عوامل ایجاد کننده کج شدن ایمپلنت دندان

امروزه بهترین جایگزین برای دندان های از دست داده شده، ایمپلنت های دندان هستند. همه‌ی روش های درمانی معایب و مزایای خاص خود را دارند که با آگاهی بر مزای چشمگیر آن‌ها به استفاده از آن روش درمانی اقدام می‌کنیم، هرچند که از معایب احتمالی آن نیز آگاه باشیم. کج شدن ایمپلنت دندان یکی از معایب نادر ایملنت دندان است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

تشخیص کج بودن ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت کج باشد ابتدا شما از نشانه های ظاهری می‌توانید متوجه شوید که ایمپلنت کج شده است. در چنین حالتی بهترین اقدام مراجعه سریع به دندانپزشک برای بررسی بیشتر و در صورت لزوم انجام اقدامات لازم است. پس از مراجعه به دندانپزشک، او از شما می‌خواهد که عکس رادیوگرافی از ناحیه ی فک خود تهیه کنید. پس از بررسی عکس توسط دندانپزشک تشخیص قطعی کج بودن ایمپلنت ممکن می‌شود و در صورت کج بودن، علل ایجاد آن بررسی می‌شود. اگر ایمپلنت کج باشد در اسرع زمان اقدامات لازم برای ترمیم و درمان را اعمال کند.

مهارت دندانپزشک عاملی تعیین کننده در کج نشدن ایمپلنت

متاسفانه گاهی انگیزه های مالی سبب می‌شود که برخی دندانپزشکان بدون تخصص لازم و فراگیری مهارت کافی اقدام به انجام دادن درمان های اساسی مانند کاشت ایمپلنت کنند. به علت کافی نبودن مهارت و یا عدم تجربه کافی دندانپزشک ممکن است، فیکسچر ایمپلنت در جایگاه درست و مناسب قرار نگیرد و به صورت کج در استخوان فک کاشت شود. اگر ایمپلنت کج باشد باعث بروز خطرات جدی  برای سلامت فرد می‌شود. اگر ایمپلنت کج باشد و در استخوان فک به درستی قرار نگرفته باشد احتمال آسیب به اعصاب ناحیه فک وجود دارد. در این صورت ممکن است در اثر آسیب به این اعصاب، بی حس شدن در لب و چانه احساس شود.

شرایط بدنی فرد عاملی تاثیرگذار در کج بودن ایمپلنت

گاهی احتمال این که بدن فرد توانایی لازم جهت انجام اقدامات واجب برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشد وجود دارد. برای مثال ممکن است بافت استخوانی فک تحلیل رفته باشد و امکان سوراخ کردن آن برای کاشت عمودی ایمپلنت وجود نداشته باشد و همچنین بیمار شرایط پیوند استخوان را نیز نداشته باشد. در چنین حالتی دندانپزشک برای کاهش عوارض احتمالی به ناچار از کاشت ایمپلنت به صورت کج استفاده می‌کند و اگر ایمپلنت کج باشد از شکسته شدن استخوان فک جلوگیری می‌کند و همچنین احتمال آسیب جدی به سلامت فرد را کاهش می‌دهد. شایان ذکر است که کاشت ایمپلنت زاویه دار نیاز مبرم به مهارت بالا و تجربه کافی دندانپزشک دارد، زیرا که روشی بسیار حساس است که نیاز به دقت و تبحر بالایی دارد‌.

مراقبت های لازم برای جلوگیری از کج شدن ایمپلنت

کج شدن ایمپلنت از عارضه هایی است که احتمال ایجاد آن بسیار کم است اما ممکن است. اگر ایمپلنت کج باشد عوارضی جدی را به دنبال خواهد داشت که شکست درمان از جمله عوارض جدی و جبران ناپذیر آن خواهد بود. با رعایت پیشگیری های لازم می‌توان از ایجاد چنین عارضه هایی جلوگیری کرد. اگر ایمپلنت کج باشد و در نهایت شکست درمان رخ دهد علاوه بر هزینه های بالایی که برای فرد رقم می‌زند و آسیب های جسمی جدی که دنبال دارد، باعث رنج روحی و آسیب روانی فرد نیز می‌شود. مراقبت های لازم بعد از انجام جراحی ایمپلنت و کاشت پایه باید به درستی صورت گیرد. باید مراقب بود که محل کاشت آسیب نبیند و یا فشار و ضربه به آن وارد نشود. اگر به پایه فشار وارد شود می‌تواند باعث کج شدن پایه شود.

کلام نهایییکی از مشکلات نادر ، کج شدن پایه ایمپلنت دندان است. در این مقاله می خواهیم در خصوص علت کج شدن پایه ایمپلنت دندان مطالبی را بیان نموده و راه حل هایی نیز برای پیشگری از این مشکل ارائه دهیم. کج شدن پایه ایمپلنت دندان یکی از مواردی است که به ندرت پیش می آید ولی در صورتی که پیش بیاید، عوارض بسیار جدی تری را به دنبال خواهد داشت که شکست درمان یکی از این عوارض جبران ناپذیر است. می توان با پیشگیری هایی که در این مقاله توضیح داده خواهد شد و نیز اطلاع از علائم کج شدن پایه ایمپلنت دندان و مراجعه به ایمپلنتیست، از این عارضه جدی جلوگیری نمود. شکست ایمپلنت دندان غیر از هزینه های بالایی که به بیمار تحمیل می نماید، می تواند روند درمان را طولانی تر نموده و از نظر جسمی و روحی بیمار را آزار دهد.

آشنایی با علل کج شدن پایه ایمپلنت دندان

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان از سه جزء مهم تشکیل شده است. پایه ایمپلنت، ابانمنت و تاج دندان سه قسمت تشکیل دهنده ایمپلنت دندان می باشند. پایه نقش اصلی و ستون ایمپلنت را تشکیل می دهد و مانند ریشه دندان طبیعی است. هر گونه آسیب به این قسمت و یا عارضه ای که در آن بوجود آید، می تواند باعث شکست درمان شود. بنابراین باید مراقبت های لازم از این قسمت انجام گیرد. علل کج شدن پایه ایمپلنت دندان می تواند مواردی باشد که در این قسمت مفصلا توضیح داده می شود.

اعمال فشار یا وارد کردن ضربه به پایه ایمپلنت دندان یکی از مراحل مهم ایمپلنت دندان، جراحی اولیه و کاشت پایه در  بیمار است. این مرحله نقش اصلی و اساسی در  دارد. پایه دندان مانند ریشه دندان طبیعی است. در صورتی که ریشه به طور کامل و اصولی قرار داده شود تا انتها همه مراحل درست پیش می رود. بنابراین باید این مرحله را بسیار جدی گرفت. همچنین مراقبت هایی که بعد از جراحی دندان باید انجام شود، یکی از مهم ترین مراقبت ها به شمار می رود. باید مواظب بود تا هیچگونه فشار یا آسیبی به محل جراحی و پایه کاشته شده وارد نشود. در دندان های طبیعی زمانی که به ریشه فشار وارد می شود، سلول هایی که استخوان ریشه را تشکیل می دهند، آزاد شده و مجددا محل اسیب را ترمیم می نمایند.

لق شدن تاج دندان یکی دیگر از عوامل کج شدن پایه ایمپلنت دندان، لق شدن تاج دندان است. زمانی که تاج دندان که رویه و مانند مینای دندان طبیعی است لق شده و از جای خود تکان بخورد، می تواند کج شدن پایه ایمپلنت دندان را به دنبال داشته باشد. این مشکل راه حل آسانی دارد. دندانپزشک می تواند با سفت کردن پیچ پایه ایمپلنت دندان، مشکل را برطرف نماید. درغیر این صورت نیز تاج دندان را تعویض می نمایند. در صورتی که نیاز به تعویض تاج باشد، بهترن حالت این است که بیمار تاج دندان را همراه خود داشته باشد. اگر احساس کردید تاج دندان لق است، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از افتادن روکش دندان جلوگیری شود. در صورتی هم که تاج دندان کاملا از جای خود حرکت کرد، آن را با خود به مطب یا کلینیک ببرید.

تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت دندان یکی از دلایل کج شدن پایه تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت دندان است. تحلیل استخوان فک می تواند به علل مختلف اتفاق بیفتد. دو دلیل مهم برای این مشکل وجود دارد. دلیل اول می تواند به میزان مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی داشته باشد. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که استخوان فک تراکم کافی را ندارد و با استفاده از  این مساله را برطرف نماید. در این صورت بیمار به این مرحله نخواهد رسید. ولی ممکن است جراح بدون توجه به این موضوع شروع به کاشت پایه و پیچ کردن آن به استخوان فک نماید. این کار می تواند به تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت درمان منجر شود.  مورد دوم مربوط به بیمار است. بعد از جراحی توصیه هایی می شود که باید جدی گرفته شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک زدن، دهانشویه در زمان های مقرر و به تعداد دفعات منظم و نیز نخ دندان کشیدن یکی از این توصیه های می باشد. توصیه دیگر عدم استعمال دخانیات برای جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه لثه و به دنبال ان احلیل استخوان فک خواهد بود. از بیمار خواسته می شود در هفته های اول بعد از کاشت دندان مراقبت های تغذیه ای را نیز انجام دهد. مراقبت هایی مانند نخوردن غذاهای جامد و سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد و در عوض مصرف غذاهای نرم و پوره شده برای جلوگیری از ورود آسیب و فشار به پایه ایمپلنت دندان جزو این موارد است. عدم رعایت این موارد می تواند منجر به التهاب لثه اطراف ایمپلنت دندان و بروز مشکلاتی مانند عفونت گردد. عفونت می تواند در داخل دهان منتشر شده و وارد گردش خون بدن شود.

کلام آخر

کج شدن پایه ایمپلنت دندان می تواند یکی از موارد نادر در روند درمان ایمپلنت دندان باشد. ولی در صورتی که اتفاق بیفتد می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. علل کج شدن پایه ایمپلنت دندان در این مقاله مفصلا توضیح داده شد. بهترین راهکار انتخاب بهترین پزشک ایمپلنت دندان و در کنار آن مراقبت های لازم برای جلوگیری از عفونت و آمدن فشار و آسیب به پایه ایمپلنت دندان است. مطلب فوق توسط ایمپلنت دندان مشهد با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان) توصیه جدی این است که تمام نشانه های بروز عارضه را دست کم نگیرید و آن را زنگ خطری بدانید که باید به آن توجه کرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا