علمی و پزشکی

پارکینسون در افراد کم سن هم بروز می‌کند

به گزارش شفاف، محمودرضا فقیهی گفت: بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که نورون های تولید کننده دوپامین را در نواحی خاصی از مغز درگیر می کند. در حال حاضر این بیماری با افزایش سن ارتباطی ندارد و در جوانان نیز بروز می کند.

با 9 میلیون سالمند در کشور، بروز پارکینسون بیشتر خواهد بود. این بیماری به طور ناگهانی ظاهر می شود و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. در مردان شایع تر است.

وی گفت: تغییر سبک زندگی در پیشگیری از بیماری موثر است. 90 درصد بیماری ها ژنتیکی نیستند، اما علت آن هنوز ناشناخته است. مشکل اکنون این است که وزارت بهداشت آمار دقیقی از تعداد این بیماران تا کنون ندارد.

امیرحسن حبیبی یکی از بنیانگذاران اختلال حرکتی گفت: درمان این بیماری شامل دارو، جراحی و توانبخشی است. هزینه تهیه دارو برای این افراد بسیار بالاست. به دلیل اقتصادی بودن و قیمت تمام شده دارو و به دلیل در دسترس بودن دارو در این افراد که نیمی از آنها ایرانی هستند، نگرش برخی بیماران نسبت به هزینه و اثربخشی متفاوت است. آنها خواستار در دسترس بودن داروها و قیمت مناسب هستند.

به گفته حبیبی تماس با استراحت، تحریک پذیری در راه رفتن و حرکت و خنده از علائم این بیماری است.

وی با تاکید بر پرهیز از ازدواج به دلیل خطر ابتلا به پارکینسون، گفت: وجود پارگی عروق و کمبود اکسیژن به مغز در پیشرفت بیماری موثر است.

مهری سالاری، استاد مغز و اعصاب گفت: تعداد بیماران پارکینسونی در کشور ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود. هنوز آمار دقیقی از این بیماری در کشور نداریم.

وی گفت: در هر کشوری، ساختار ژنتیکی و تاثیر آن بر شیوع بیماری متفاوت است. بر اساس آخرین اخبار، این بیماری بیشتر در کشورهای شرق آسیا دیده می شود. کاردرمانی و فیزیوتراپی در درمان پارکینسون موثر است.

به گفته سالاری، ضربه و تماس با سموم از جمله عوامل ایجاد این بیماری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا