علمی و پزشکی

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 2 هفته قبل به تدریج تعداد مبتلایان به آنفولانزا افزایش یافته است. هفته گذشته 30000 نفر در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند که حدود 1200 تا 1400 نفر در این بخش بستری شدند.

به گفته وی، مراجعه کنندگان به دلیل آنفولانزا نسبت به 2 هفته قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت کشور در برابر اپیدمی ویروس کرونا ترسناک نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و نقص ایمنی و افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. آنفولانزا قدیمی است و واکسن موثر است. اما لازم نیست همه افراد واکسن را بزنند. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفولانزا در کشور توزیع شد.

به گفته وی، این همان آنفولانزا است که امروز در کشور شیوع پیدا کرده است. در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم ماسک می زدند و به دلیل محدودیت ها، ویروس زیاد ظاهر نمی شد. اما امسال با کاهش احترام به قوانینی مانند پوشیدن ماسک خود را نشان داد.

وی افزود: مبتلایان به آنفولانزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. به یاد داشته باشید که از ماسک استفاده کنید و با شستن دست ها و بهداشت فردی به فاصله گذاری اجتماعی احترام بگذارید.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. افرادی که شش ماه از واکسیناسیون قبلی خود گذشته اند باید دوز تقویت کننده را درخواست کنند. پیش بینی واکنش بیماری کرونا دشوار است. کرونا کم کم شبیه آنفولانزا می شود و باید سالی یک بار واکسینه شود. اما اغلب بیماری های ویروسی در حالت اپیدمی ظاهر می شوند و محلی، ملی و منطقه ای می شوند.

وی گفت: کارکنان پزشکی با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند. مطالبات کادر پزشکی باید پرداخت و وصول شود که در شرف انجام است و معتقدم زیرساخت ها باید حفظ شود.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 پزشک متخصص در کشور فارغ التحصیل می شوند و برای داشتن گزارش خوب در کشور به 3500 مدرک دکتری متخصص نیاز داریم. سالانه 2000 پزشک در نقاط مختلف ایران کار می کنند و مشکلی از این نظر وجود ندارد. اما مشکل اصلی طول عمر پزشکان به دلیل مشکلات مختلفی است که بعد از دو سال پزشکان به مناطق مهم مراجعه می کنند.

به گفته وی، برای حمایت بیشتر، سقف موثر در مناطق محروم برداشته شده و عوارض دولتی و خصوصی به یکدیگر نزدیک شده است تا در بین پزشکان آگاهی ایجاد شود.

وی افزود: عوارض به صورت منطقی بالا نرفته است و بیمه ها باید در این زمینه کمک کنند تا مردم مجبور به پرداخت این مبلغ نباشند. برای پایداری پزشکان و پرستاران، بخش خصوصی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت توسط بخش دندانپزشکی تعریف شده است که تعداد کمی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند. خدمات در مراکز دولتی باید افزایش یابد. بیشتر خدماتی که در حال حاضر ارائه می شود در بخش خصوصی است که باید در بخش دولتی نیز انجام شود که نیاز به پول دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا