علمی و پزشکی

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است، بنابراین باید به خانواده ها آموزش داد که چگونه از آن پیشگیری کنند.

به گزارش ترند روز، داروها یکی از خطرناک ترین سموم خانگی هستند و شایع ترین علت مسمومیت در جهان مصرف بیش از حد داروها است. بی توجهی به مقدار دارو، مصرف دارو همراه با خواب آلودگی و مصرف غیرقانونی آنها می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی اتفاق می افتد و نتیجه کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین است.

برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر بچه های زیر پنج سال در خانه دارید، حتما دارو را در یک کابینت بلند و دور از دسترس با قفل نگهداری کنید.

– مواظب باشید در مواقعی که کودک بیمار است دوز داروی تجویز شده را تکرار نکنید و از دوز تجاوز نکنید.

– از گذاشتن دارو در کیف خودداری کنید تا کودکان دارو را نخورند.

– دارو را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان از رفتار بزرگترها تقلید می کنند و ممکن است دارو در دهان آنها باشد.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– قاضی را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت، اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهید.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از درمان ترک اعتیاد کودکان جلوگیری کنید.

– بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال و به خصوص تعویض شیشه دارو از شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آن جان خود را از دست داده اند.

در عین حال، ایده های دیگری که برای پیشگیری از مسمومیت های دارویی و شیوع مسمومیت ها پیشنهاد می شود به شرح زیر است:

– بهتر است دارو را دور از دسترس بیماران افسرده، بیماران دارای عدم تعادل رفتاری و یا افراد دارای سابقه خودکشی قرار دهید و مراقب میزان داروی دریافتی خود باشید.

– در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. قرار گرفتن در معرض مواد مخدر، رنج بردن از فراموشی، ندانستن نام دارو، بی سوادی یا بی سوادی یا ناتوانی در درک دستورالعمل های دارو می تواند منجر به مصرف نادرست یا مکرر دارو توسط افراد مسن شود. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در بین سالمندان، نظارت بر مصرف دارو توسط سالمندان خانواده ضروری است. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف مکرر دارو، یادداشت کردن تعداد دفعات مصرف دارو است.

در عین حال شایان ذکر است که مصرف بسیاری از داروها به قصد خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما ممکن است وضعیت سلامتی فرد مسموم شده به طور ناگهانی بدتر شود و یا منجر به آسیب کبدی و کلیوی در ناحیه شود. بدن آمدن ho هنگام برخورد با یک فرد مسموم بیهوش که یک بسته دارو مصرف کرده است، بسته دارو را با بیمار به بیمارستان ببرید.

با توجه به اظهارات معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که درمان مسمومیت فقط با نظر پزشک انجام شود. زیرا این عمل با مسمومیت با برخی داروها باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی بیمار می شود.

در اغلب موارد مسمومیت دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم 190 یا 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام اولین اقدامات مطلع شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا