برترین های ترند روزعمومی

مزایای گرانول EVA

عوارض مواد شیمیایی یکی از مشکلات بهداشتی است که زندگی همه انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. عوارض مواد شیمیایی به اشکال مختلفی از جمله تنگی نفس، بثورات پوستی و گاهی اوقات بیماری های مختلف خود را نشان می دهد. ما هر روز در معرض مواد شیمیایی و آلاینده های موجود در هوا، غذا و آب هستیم. در محصولات روزمره ای که در محل کار، خانه و بازی استفاده می کنیم مواد شیمیایی وجود دارد. در حالیکه برخی از مواد شیمیایی ممکن است برای سلامتی ما مفید باشند، اگر برخی از آنها به درستی کنترل نشوند ممکن است خطری برای سلامتی داشته باشند.

مزایای گرانول

بسیاری از مواد شیمیایی دارای خواص خطرناک ذاتی هستند که می توانند بر روی بدن انسان و عملکردهای آن تاثیر منفی بگذارند. خطرات برخی مواد شیمیایی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته، به خوبی درک شده و در کتاب های درسی منتشر شده است. با این حال باید به خاطر داشته باشید که ترکیبات جدیدی که از مواد شیمیایی کاملا مطالعه شده به دست می آیند ممکن است خطرات ناشناخته یا غیر منتظره ای برای سلامتی داشته باشند و به همین ترتیب باید با آنها برخورد شود. اگر در حال استفاده از ماده جدید و آزمایش نشده هستید، با آنها به عنوان بالقوه مضر رفتار کنید و هرگونه تماس را به حداقل برسانید.

اتیلن وینیل استات یا EVA کوپلیمری است که از ترکیب اتیلن و وینیل استات ساخته شده است و در پوشش‌ های صنعتی و لمینیت‌ ها کاربرد دارد. همچنین، این کوپلیمر به دلیل انعطاف‌ پذیری و شفافیت بالا، در صنعت فیلم کاربردهای فراوانی دارد. کوپلیمر EVA از ۱۰ تا ۱۵ درصد مولی وینیل استات تشکیل شده است که به صورت یک استخلاف قطبی به اتیلن متصل می‌ شود. اگر در تولید EVA از درصد کمی وینیل استات استفاده شود، به دلیل غیر سمی بودن, در بسته‌ بندی مواد غذایی نیز می‌ توان از آن استفاده کرد.

گرانول EVA پلیمری است که از جهت انعطاف‌ پذیری و نرمی شبیه مواد الاستومر است، در حالی که از نظر قابلیت فرآوری به مواد ترمو پلاستیک شباهت دارد. EVA به دلیل انعطاف‌ پذیری بالا و نیز عدم وجود خطر نفوذ پلاستیسایزر به سطح, می‌ تواند جایگزین مناسبی برای PVC باشد. این پلیمر به دلیل دارا بودن خواص و ویژگی‌ هایی نظیر وزن پایین، بی‌ بو بودن، شکل‌ پذیری در قالب، شفافیت بالا و قیمت پایین‌ تر در مقایسه با لاستیک‌ های طبیعی، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

ما روزانه بیش از 20 هزار نفس می کشیم. این تعداد می تواند برای نوزادان  و کودکان بسیار بیشتر باشد. مواد شیمیایی و آلاینده هایی که استشاق می کنیم می توانند وارد ریه ها و جریان خون ما شوند. بعضی اوقات، ما می توانیم مواد شیمیایی مضر را بو کنیم یا بچشیم، اما این راه مواجهه به صورت تصادفی رخ می دهد. برخی از مواد شیمیایی مانند رادون یا مونوکسید کربن بدون بو، بی مزه و نامرئی هستند و می توان به صورت تصادفی در معرض آنها قرار گرفت.

شما از طریق پوست و چشم نیز می توانید در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید. این اندام ها می توانند نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بیشتری نشان دهند و ممکن است سریعتر از بقیه بدن واکنش نشان دهند. استفاده از تجهیزات محافظتی مانند دستکش و عینک چشم می تواند شما را از قرار گرفتن در معرض مستقیم این مواد محافظت کند. همچنین می تواند از پخش مواد به سایر تجهیزات و افراد جلوگیری کند. بسیاری از مواد شیمیایی را می توان هم در منابع غذایی و هم در منابع آب یافت. همانطور که می خوریم و می نوشیم، ممکن است مواد شیمیایی را بلعیده و به خودمان آسیب بزنیم.

همچنین می توانید با دفع مواد شیمیایی خطرناک طبق دستورالعمل های شهرداری، جامعه خود را ایمن نگه دارید. لباس های آلوده را برداشته و پوست آسیب دیده را بلافاصله با مقدار زیادی آب در ایستگاه دوش به مدت 15 دقیقه یا تا زمانی که درد تسکین یابد، بشویید. کاربرد گرانول EVA  در تولید لوازم التحریر مانند مدادها و افشانک‌ها جهت بهبود ویژگی‌های نگهداری و نویسش است . به ویژه اگر پوست تحریک یا آسیب دیده است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. از دستگاه شستشوی چشم برای شستشوی کامل چشم ها به مدت 15 دقیقه استفاده کنید، گاهی اوقات پلک های بالا و پایین را بلند کنید و کره چشم را به اطراف بچرخانید. به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بلافاصله به هوای تازه بروید، در صورت ادامه علائم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. SDS را برای ماده شیمیایی که در معرض آن قرار گرفته اید به تیم پزشکی ارائه دهید. در نهایت برای در امان ماندن از مواد شیمیایی باید هرگونه نشتی بلافاصله با استفاده از پد جاذب یا مواد جاذب دیگر مانند ماسه یا بستر گربه تمیز شود. قبل از کار با  مواد شیمیایی، مواد کافی را در دسترس داشته باشید. اگر ترکیب قابل اشتعال است از حوله های کاغذی برای خیساندن مایعات استفاده نکنید. مواد جاذب استفاده شده را درون یک کیسه پلاستیکی سنگین قرار دهید (در صورتی که حلال پلاستیک را حل نمی کند) یا ظرف درزگیری و مواد زائد خطرناک را از طریق DRS دفع کنید.

یکی از محصولاتی که گروه بازرگانی مدرن اخیرا به سبد محصولات وارداتی خود اضافه کرده است، EVA یا (Ethylene Vinyl Acetate)  است. با توجه به تزلزل بالای قیمت EVA در جهان، واردات این محصول را دچار مشکل کرده است. اگر بخواهیم EVA را تشریح کنیم، پلیمری است که شبیه به مواد الاستومر است و دارای انعطاف پذیری و نرمی خوبی است. شاید در مورد EVA از لفظ چند درصد شنیده باشید. این درصد مربوط به طرح اختلاط با انواع رزین ها و کوپلیمر نظیر LDPE است. در ایران دو EVA، 18 و 28 درصد وینیل استات است.

قصد نداریم در معرفی انواع موادهای وارداتی به خواص فیزیکی بپردازیم چون شرح دقیق هر محصول را در دیتاشیت آن قرار داده ایم، اما باید بدانیم که EVA 18%  چگالی در حدودg/cm3  0.925 دارد. خیلی از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بازیافت پلاستیک ها می باشند علاقه به تولید گرانول و گرانول سازی دارند. تولید گرانول کار تخصصی است که نیاز به کسب دانش و تجربه دارد. زیرا اگر گرانول تولید شده اشکال داشته باشد محصولی هم که از آن تولید می گردد معیوب بوده و باعث عودت گرانول تولید شده می گردد. تمامی شرایط خنک کاری بایستی در حالت بهینه قرار داشته باشد.

مثال چنانچه دمای آب خنک کاری گرانول ها زیاد باشد برش به خوبی انجام نمیگیرد و گرانول ها به صورت بهم چسبیده خارج می شوند. همچنین اگر این دما پایین باشد می تواند خروج رطوبت را کاهش دهد و نیاز به خشک کردن مجدد گرانول ها باشد. خنک کاری نامناسب و باقی ماندن گرما در هسته گرانول ها سبب می شود در زمان انبارداری هسته گرانول ها جامد شود و با تغییر حجم ایجاد شده درون گرانول ها حفره ایجاد شود. این امر سبب چسبیدن گرانول ها به یکدیگر نیز می شود. اتیلن-وینیل استات یک کوپلیمر از اتیلن و وینیل استات است با ساختاری به شدت الاستیک و چقرمه که از روشنی و وضوح و براقیت عالی با بوی کم برخوردار است.

EVA دارای بسیاری از خصوصیات جذاب از جمله کم هزینه ، چسبندگی عالی به بسیاری از بسترهای قطبی و غیر متخلخل، مقاومت در برابر انعطاف پذیری خوب و سوراخ شدن و همچنین گرم شدن و آب بندی خوب است. به طور معمول ، این رزین ترموپلاستیک با سایر رزین ها مانند LDPE و LLDPE کوپلیمر می شود. در مخلوط ها و کوپلیمرها، درصد EVA از 2٪ تا 50٪ است. این باعث افزایش وضوح و درزگیری الفین ها (LDPE / LLDPE) می شود در حالی که درصد بالاتری از اتیلن وینیل استات اغلب برای کاهش نقطه ذوب و بهبود عملکرد دمای پایین استفاده می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا