علمی و پزشکی

رونمایی از پروژه‌های ترسناک سری نظامی

پریسا عباسی – اسرار دولتی و نظامی می‌توانند بسیار وحشتناک یا سرگرم کننده و پوچ باشند. از پروژه‌های محرمانه نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت بشقاب پرنده‌های مافوق صوت گرفته تا تربیت گربه‌های اهلی برای جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی.

پروژه ۱۷۹۴

در اواخر سال ۲۰۱۲ نیروی هوایی آمریکا مجموعه‌ای از اسناد را از طبقه‌بندی سری خارج کرد. از جمله این موارد، سوابق یک برنامه مخفی برای ساخت یک هواپیما به شکل بشقاب پرنده بود تا بتواند از آن برای انهدام بمب‌افکن‌های شوروی استفاده کنند. این پروژه بلند پروازانه که با نام پروژه ۱۷۹۴ شناخته می‌شود، در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد و تیمی از مهندسان، طراحی آن را به عهده گرفتند تا این وسیله بتواند با سرعت مافوق صوت(حداکثر ۴ ماخ یعنی ۴ برابر سرعت صوت) در ارتفاعات بالا(۳۰۴۸۰ متری از سطح زمین) حرکت کند. هزینه تخمینی این پروژه در آن زمان ۳ میلیون دلار بود، و با هزینه‌های امروزی در حدود ۲۶ میلیون دلار خواهد شد. اما پس از انجام آزمایشات در دسامبر ۱۹۶۱ مشخص شد که طراحی این بشقاب پرنده از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است و احتمالا در سرعت‌های بالا(چه برسد به سرعت‌های مافوق صوت) غیرقابل کنترل خواهد بود.

پروژه Iceworm(کرم یخی)

ارتش آمریکا در دهه ۱۹۶۰ ماموریت مخفی را برای ساخت یک سری سایت‌های پرتاب موشک‌های هسته‌ای متحرک در زیر صفحات یخی عظیم گرینلند آغاز کرد. نام این برنامه پروژه کرم یخی بود. هدف آنها نزدیک شدن به اهداف‌شان در شوروی برای استفاده از موشک‌های میان برد بود.

ارتش برای برآورد و امکان‌سنجی این آزمایش، پروژه تحقیقاتی پوششی را در سال ۱۹۶۰ با نام “Camp Century” راه‌اندازه کرد که مهندسان در آن شبکه‌ای از ساختمان‌ها و تونل‌های زیرزمینی که شامل محله‌هایی برای زندگی، آشپزخانه، سالن تفریح، درمانگاه، آزمایشگاه، اتاق‌های تامین اجناس و مرکز ارتباطات و یک نیروگاه هسته‌ای بود را ساختند. این پایگاه از دولت دانمارک مخفی مانده بود و به مدت هفت سال فعالیت می‌کرد. اما سرانجام این پروژه در سال ۱۹۶۶ و با جابجا شدن صفحات یخی، شرایطی ناپایدار پیدا کرد. بقایای این پروژه اکنون در زیر برف‌های قطب شمال مدفون است.

پروژه MK-ULTRA

این پروژه توسط سازمان سیا و در طول جنگ سرد آغاز شد. این یک برنامه تحقیقاتی غیرقانونی مخفی برای بررسی سیستم‌های بالقوه برای کنترل ذهن انسان‌ها بود. مجریان این برنامه به بررسی اثرات هیپنوتیزم، عوامل بیولوژیکی، تاثیر داروهایی نظیر LSD و باربیتورات‌ها(داروهایی که سیستم عصبی مرکزی را تضعیف می‌کنند) بر روی انسان‌ها پرداختند. مورخان بر این باورند که گسترش چنین برنامه‌هایی برای کنترل ذهن ، می‌تواند برنامه‌ریزی برای مغز قاتلان احتمالی باشد.

ریچارد هلمز، رئیس وقت سیا در سال ۱۹۷۳ دستور داد تا تمام اسناد این پروژه از بین برود. اما تحقیقات رسمی در مورد آن چندین سال بعد آغاز شد. این پروژه سوژه اصلی ساخت چندین فیلم از جمله: «نامزدی منچوری» و «مردانی که به بزها خیره می‌شوند» شد.

پروژه Area ۵۱

سایت پروژه Area ۵۱(منطقه ۵۱) در یک مسیر بیابانی دور افتاده، در نزدیکی دریاچه گروم در نوادا و در ۱۳۴ کیلومتری شمال‌غربی لاس‌وگاس قرار دارد. این سایت بیشتر از همه توجه نظریه‌پردازان توطئه و علاقمندان به بشقاب‌پرنده‌ها را به خود جلب کرده بود. از آنجایی که این مرکز بسیار مرموزانه اداره می‌شد، بسیاری بر این باور بودند که در مرکز این پروژه، فعالیت‌های ماوراء‌الطبیعه، از جمله نگهداری موجودات و بشقاب‌پرنده‌های فضایی، در حال انجام است،. اما در جولای ۲۰۱۳، سازمان سیا برای اولین بار وجود پروژه «منطقه ۵۱» را تایید کرد و گفت که اینجا یک سایت فوق سری برای آزمایش انواع هواپیماهای جاسوسی از جمله هواپیمای معروف U-۲ است.

در حالی که منطقه ۵۱، به عنوان یکی از واحدهای پایگاه نیروی هوایی ادواردز در همسایگی کالیفرنیا قرار دارد، هرگز به عنوان یک پایگاه مخفی اعلام نشده، بلکه تحقیقات و فعالیت‌های انجام شده در آنجا، جزو محرمانه‌ترین اسرار بوده‌اند.

بچه گربه‌های آکوستیک

طبق گزارشی از سال ۱۹۶۷، سازمان سیا میلیون‌ها دلار صرف آموزش گربه‌های اهلی برای جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد کرد. این برنامه با نام آکوستیک کیتی، شامل کاشت تجهیزات جاسوسی الکترونیکی در گربه‌های زنده و سپس آموزش آنها بود. اگر این برنامه به نظرتان خنده‌دار می‌آید می‌توانید جزئیات بیشتری از آن را در آرشیو منتشر شده مطالعه کنید.

منبع: Live Science

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا