اقتصادی

رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد در شش ماهه ۱۴۰۲

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

مهرداد عظیمی در گفت‌وگو با ترند روز، اظهار کرد: در راستای حمایت از بخش خصوصی و ارائه خدمات آموزشی مهارت محور در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۷ هزار و ۶۵۷ آموزشگاه با ثبت کارآموز در پورتال سازمان دارای فعالیت آموزشی بوده‌اند. ۷۱ درصد این آموزشگاه‌ها ویژه بانوان، ۹ درصد ویژه آقایان و مابقی به صورت دومنظوره با رعایت ضورابط و مقررات حاکم فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: مقایسه تعداد آموزشگاه فعال در شش ماهه اول سال جاری با ۱۲ هزار و ۱۹۴ آموزشگاه فعال در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی از نرخ رشد ۴۵ درصدی آموزشگاه‌های فعال است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: در مدت زمان یادشده ۱۰۴ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۳ نفر ساعت آموزش به مخاطبین ارائه شده که از این میزان آموزش ۶۴.۳ درصد برای ۳۸۵ هزار و ۵۵۲ نفر از بانوان و ۳۵.۷ درصد برای ۱۷۵ هزار و ۶۸۶ نفر از  آقایان و در مجموع جهت ۵۶۱ هزار و ۲۳۸ نفر اجرای آموزش صورت پذیرفته است.

به گفته وی این میزان عملکرد آموزشی نشان دهنده بیش از ۹ درصد رشد نسبت به نفرساعت آموزش اجرا شده و ۳۰ درصد رشد نسبت به آموزش نفر دوره صورت پذیرفته در زمان مشابه سال گذشته است.

عظیمی در ادامه از ارائه خدمات آموزشی توسط ۳۲ هزار و ۶۸ نفر مربی فعال در حوزه آموزشگاه‌های آزاد خبر داد و افزود: از این تعداد ۸۴۳۱ نفر مربی مرد و بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر مربی خانم هستند. به گفته وی در سال جاری فعالیت آموزشی مربیان فعال از رشد ۳۶ درصدی برخوردار بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای نسبت به زمان مشابه سال قبل از طریق تنوع بخشی به آموزش‌های مهارتی با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در شش ماهه سال ۱۴۰۲ آموزشگاه‌های آزاد فعال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ۵۹ گروه آموزشی موفق به اجرای ۲۳۳۷ استاندارد/حرفه آموزشی شده‌اند که در مقایسه با شش ماهه ابتدای سال قبل که ۱۹۳۹ استاندارد/حرفه آموزشی اجرایی شده ۲۱ درصد میزان تنوع اجرای استانداردهای آموزشی ارتقاء یافته است.

عظیمی ادامه داد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از حجم آموزش‌ها بر مبنای نفر ساعت در خوشه خدمات با میانگین ساعت آموزشی ۱۶۴ ساعت به ازای هر کارآموز، ۲۳ درصد در خوشه صنعت با میانگین ساعت آموزشی ۲۸۱ ساعت، ۶.۵ درصد در خوشه فرهنگ و هنر با میانگین ساعت آموزشی ۲۵۷ ساعت و مابقی در خوشه کشاورزی صورت پذیرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۷ درصد از حجم آموزش‌ها بر مبنای نفر ساعت در رشته مراقبت و زیبایی، بیش از ۱۸ درصد در رشته صنایع پوشاک و حدود ۱۰ درصد در رشته فناوری اطلاعات ارائه شده و ۴۵ درصد مابقی آموزش‌ها در ۵۶ گروه آموزشی دیگر اجرایی شده است.

به گفته وی رشته مراقبت و زیبایی در شش ماهه سال قبل ۳۵ درصد از میزان نفر ساعت عملکرد آموزشی را به خود اختصاص داده است که بیانگر سیاستگذاری مبنی بر تنوع بخشی آموزش‌های مهارتی در همه گروه‌های آموزشی با مشارکت بخش خصوصی است، هرچند که آمار یاد شده با افزایش ۳۵ درصدی تعداد نفرات آموزش دیده در رشته مراقبت و زیبایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته همراه بوده که نشان از تمایل آموزش به ارائه استانداردهای شایستگی محور و تخصصی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: در بین رشته های آموزشی بخش خصوصی بیشترین میانگین ساعت آموزشی اجرا شده به ازای هر کارآموز مربوط به رشته متالوژی با ۷۷۲ ساعت و کمترین آن مربوط به رشته حمل و نقل دریایی با ۲۰ ساعت است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا