اقتصادی

تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران عملکرد سه ماهه اول سال و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی رشد اقتصادی ایران در سال 1401 را 3.7 درصد و رشد غیرنفتی را 3.9 درصد برآورد کرده است.

به گزارش ترند روز، دفتر مطالعات اقتصادی پژوهشگاه مجلس به تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران، عملکرد سه ماهه اول سال و برآورد رشد اقتصادی در سال 1401 پرداخت.

بر اساس این گزارش، بر اساس بیانیه بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال 1400 رشد 4.4 درصدی را تجربه کرد که البته بخش عمده آن ناشی از رشد 6.5 درصدی بخش خدمات است. نتیجه. در کاهش تاثیر شیوع ویروس کرونا. در سال 1401 اقتصاد کشور از جهات مختلف متاثر خواهد شد.

در این گزارش آمده است: تاثیر سیاست بانک مرکزی در جهان بر کاهش تقاضا و قیمت کالاهای صادراتی در کشور، تاثیر حذف ارز ویژه از صنایع غذایی و بخش کشاورزی. و اثرات منفی برق و گاز بر بخش های صنعتی و خدماتی می تواند بسیار واقعی باشد و بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال 1401 و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال، رشد اقتصادی ایران در سال 1401 برآورد می شود. حدود 7.3 درصد و رشد غیرنفتی 3.9 درصد است. در واقع پیش بینی می شود در سال 1401 به دلیل افزایش بارندگی نسبت به سال برداشت گذشته، بخش کشاورزی 9/7 درصد افزایش یابد. در خصوص بخش نفت نیز با توجه به شرایط موجود و شرایط بین المللی و عدم رشد صادرات این بخش نسبت به فصل گذشته، در نظر گرفته شده است اما این بخش نسبت به سال گذشته 1.1 درصد رشد خواهد داشت.

در بخشی دیگر از گزارش مجلس پژوهشی مرکزی آمده است: علیرغم پیش‌بینی رشد 6.4 درصدی صنعت در سال 1401، تحلیل‌ها نشان می‌دهد مواردی مانند قطع برق و گاز در صنعت و کاهش تقاضا. برای کالاهای صادراتی ممکن است رشد این بخش کاهش یابد همچنین برای بخش ساخت و ساز با توجه به کاهش تعداد مجوزهای منتشر شده در سال 1400 و کاهش اجرای بودجه دولت در سه ماهه اول سال 1401 و در نظر گرفته شده است. تداوم این روند در سه ماهه اول سال 1401، رشد منفی 3.4 درصدی را می توان پیش بینی کرد.

برترین‌های این گزارش: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بهبود این بخش پس از شیوع ویروس کرونا، بخش خدمات با رشد مثبت 6.3 درصدی مواجه شود. شایان ذکر است که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بر اساس آخرین گزارش های خود رشد اقتصاد ایران در سال 2022 را 3 و 7.3 درصد پیش بینی کردند.

متن کامل این گزارش را می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا