برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

برای لاغری بدنسازی بهتره یا تی ار ایکس

هنگامی که از پر کردن اوقات فراغت و برنامه‌های فوق‌العاده صحبت به میان می‌آید، ورزش اولین گزینه بسیاری از افراد از جمله شما است؛ اما هر ورزشی شما را به هدفتان نمی‌رساند. بدنسازی و تی آر ایکس دو ورزش محبوب و پرطرفدار هستند که علاوه‌بر سلامت بدن، ظاهر اندام‌ها را نیز بهبود می‌بخشند؛ البته به شرط آنکه بهترین گزینه را متناسب با شرایط بدنی و هدفتان انتخاب کنید. حتما می‌پرسید از کجا بدانیم که تی آر ایکس بهتره یا بدنسازی؟ اصلا نگران نباشید! در این مقاله قرار است به بررسی کامل این دو ورزش و تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

بدنسازی؛ ورزش قدرتی با هدف افزایش استقامت و قدرت عضلات

برای انتخاب از بین بدنسازی یا تی آر ایکس ابتدا باید هرکدام از این ورزش‌ها را بشناسید. بدنسازی یک ورزش قدرتی است که با استفاده از تجهیزات وزن‌دار مانند دمبل، وزنه و دستگاه‌های باشگاهی انجام می‌شود. بسیاری از افراد این ورزش را با هدف بالا بردن قدرت و استقامت عضلانی انتخاب می‌کنند و برخی دیگر به دنبال ساخت اندامی جذاب و خوش‌فرم هستند. از مهم‌ترین تمرین‌های رایج در بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکات
  • پرس سینه
  • پرس سرشانه
  • لانگز
  • ددلیفت

اگر بدنسازی را به‌عنوان ورزش مناسب خود انتخاب کرده‌اید، باید برنامه‌های ورزشی و غذایی خاصی داشته باشید و حتی در بسیاری از مواقع از مکمل‌های ورزشی پروتئینی و آمینو اسید استفاده کنید. مناسب بودن باعث شده است تا ورزشکاران بسیاری از این مکمل‌ها استفاده کنند؛ مکمل‌های پروتئینی پگاه بهترین مکمل‌های ایرانی هستند که از داروخانه آنلاین مکمل شاپ می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. تقویت هماهنگی عصب و عضله از دیگر فواید تمرین با دستگاه ایکس بادی پاسداران است که در پی آن آمادگی جسمانی بالاتری خواهید داشت.

فواید ورزش بدنسازی چیست؟

افراد بسیاری بدنسازی را برای داشتن بدنی زیبا، عضلانی و خوش‌فرم انتخاب می‌کنند؛ اما این‌ها تنها فواید ورزش بدنسازی نیستند. با انجام تمرین‌های بدنسازی از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • افزایش توده عضلانی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • بالا رفتن استقامت عضلات
  • بهبود سلامت استخوان‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی
  • بهبود روحیه و کاهش افسردگی
  • بهبود عملکرد ذهن و مغز و افزایش تمرکز

اگر علاوه‌بر سلامت جسمانی به بهبود عملکرد مغز و ذهن نیز فکر می‌کنید، هم‌زمان با ورزش از استفاده کنید. کراتین نوعی اسید آمینه است که در ماهیچه‌ها و مغز وجود دارد و از فواید متعددی مانند افزایش حجم عضلات و حفاظت در برابر بیماری‌های عصبی برخوردار است.

بررسی معایب و خطرات بدنسازی

در پاسخ به سوال «تی آر ایکس بهتره یا بدنسازی» باید با معایب هرکدام از این ورزش‌ها نیز آشنا شوید. در این بخش به بررسی خطرات بدنسازی می‌پردازیم. آسیب‌دیدگی مفاصل و عضلات از مهم‌ترین خطرات بدنسازی است. بلند کردن وزنه‌های سنگین یا انجام اشتباه حرکت می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. ازهمین‌رو توصیه می‌شود برای افزایش قدرت و استقامت عضلات حتما از استفاده کنید تا احتمال آسیب را به حداقل ممکن برسانید.

تی آر ایکس؛ ورزش محبوب لاغری با وزن بدن

تی آر ایکس زیرشاخه‌ای از ورزش بدنسازی است که با هدف تقویت عضلات و بهبود فاکتورهای آمادگی جسمانی انجام می‌شود. درواقع از نظر هدف بدنسازی و تی آر ایکس تفاوتی با یکدیگر ندارند. بااین‌حال وسایل مورداستفاده در TRX با بدنسازی متفاوت است. در تی آر ایکس باید با بندهای مختلف آویزان از سقف یا متصل به دیوار کار کنید و این ورزش به‌نوعی تمرین با وزن بدن است؛ یعنی از وزن بدن خود برای ایجاد مقاومت استفاده خواهید کرد.

اگر قصد افزایش وزن با تی آر ایکس را دارید، باید هم‌زمان با ورزش از مکمل‌های ورزشی مناسب استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال، پودرهای کربوهیدرات انتخاب مناسبی برای افزایش انرژی و رشد عضلات هستند. همچنین نسبت به پروتئین پایین‌تر است و به‌راحتی می‌توانید از داروخانه آنلاین مکمل شاپ آن را تهیه کنید.

ورزش TRX چه مزایایی دارد؟

اگر هدفتان از ورزش تقویت عضلات است، فرقی نمی‌کند تی آر ایکس یا بدنسازی را انتخاب کنید؛ اما چنانچه علاوه‌بر تقویت عضلات به‌دنبال بهبود تعادل و حتی انعطاف‌پذیری بدنتان هستید، TRX انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. از مهم‌ترین مزایای TRX می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به حفظ تعادل
  • افزایش قدرت و استقامت
  • بالا رفتن انعطاف‌پذیری

علاوه‌بر موارد بالا، با انجام حرکات تی آر ایکس عضلاتی که در بدنسازی درگیر نمی‌شوند، به‌خوبی تقویت خواهند شد. ازآنجایی‌که تمرین‌های TRX به تعادل و تمرکز بیشتری نیاز دارند، را به شما توصیه می‌کنیم. مکمل بدنسازی پمپ نه‌تنها به افزایش عملکرد ورزشی کمک می‌کند، بلکه باعث جلوگیری از خستگی، افزایش روحیه و بهبود تمرکز شما نیز می‌شود.

معایب تی آر ایکس چیست؟

ورزش تی آر ایکس به ست کاملی از تجهیزات مانند قلاب محکم، بند تی آر ایکس و دو دسته بدون کش نیاز دارید. خرید ابزارهای کامل TRX هزینه بالایی برایتان خواهد داشت که از هزینه باشگاه جداست. همچنین کار با این تجهیزات احتمال آسیب‌دیدگی بسیار بالایی دارد و باید با احتیاط کامل انجام شود. کوچک‌ترین خطا در انجام حرکات تی آر ایکس آسیب‌های مفصلی شدیدی به همراه خواهد داشت.

هدف؛ اصلی‌ترین تفاوت تی آر ایکس و بدنسازی

در پاسخ به سوال «تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی» باید به هدف از انجام این ورزش‌ها بپردازیم. بدنسازی معمولا باعث افزایش قدرت و توده عضلانی و کاهش چربی‌ها می‌شود؛ درصورتی‌که هدف از انجام TRX قدرت و ثبات عضلانی است. هر دوی این ورزش‌ها تمرین‌های قدرتی محسوب می‌شوند و برای تناسب اندام مناسب هستند. بااین‌حال اگر بپرسید تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی برای لاغری، TRX انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود.

تمرین‌های کدام ورزش سخت‌تر است؟ تی آر ایکس یا بدنسازی؟

شدت و مدت زمان انجام تمرین‌ها در تی آر ایکس و بدنسازی با یکدیگر متفاوت است. در بدنسازی انجام حرکات با بلند کردن وزنه‌های سنگین در ست‌های متعدد متمرکز است و مدت زمان بیشتری نیاز دارد؛ درصورتی‌که تمرین‌های TRX مدت زمان کوتاه‌تری طول می‌کشد و تمرین‌ها روی وزن بدن متمرکز است.

عضلات هدف در TRX چه تفاوتی با بدنسازی دارد؟

با انجام حرکات تی آر ایکس کل عضلات درگیر می‌شوند؛ درحالی‌که در بدنسازی هر عضله به‌صورت تکی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. ازهمین‌رو اگر قصد تقویت یک یا چند عضله خاص را دارید، بدنسازی برایتان انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

تی آر ایکس بیشتر از هرچیز روی تقویت هسته میانی بدن تاثیر می‌گذارد. منظور از عضلات هسته (Core) عضلات ناحیه شکم و کمر هستند که تقویت آن‌ها به حفظ تعادل و تناسب اندام کمک می‌کند؛ زیرا در تی آر ایکس از وزن بدن برای انجام حرکات مقاومتی استفاده می‌شود و باید از عضلات شکم و کمر خود به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. در جدول زیر درصد بهبود قدرت در قسمت‌های مختلف با انجام ورزش‌های تی آر ایکس و بدنسازی آورده شده است که به انتخاب از میان تی آر ایکس یا بدنسازی به شما کمک خواهد کرد:

عضلات پایین تنه عضلات شکم عضلات کمر حرکت پل به سمت چپ حرکت پل به سمت راست
TRX در جوانان 1.13 5.80 1.31 1.6 1.15
بدنسازی در جوانان 5.26 9.52 4.9 1.26 6.15
TRX در افراد مسن 3.29 6.13 1.66 2.32 4.16
بدنسازی در افراد مسن 5.27 3.2- 7.61 4.20 9.20

مکمل‌های مصرفی در TRX و بدنسازی

ازآنجایی‌که هدف از انجام TRX و بدنسازی معمولا با یکدیگر متفاوت است، اگر قصد مصرف مکمل دارید نیز باید با مشورت متخصص بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. به‌طورکلی برای لاغری با TRX باید مکمل‌های پروتئینی مصرف کنید تا پروتئین کافی برای بازسازی عضلات تامین شود؛ اما بدنسازان بهتر است از مکمل‌های زیر مطابق با هدفی که دارند، استفاده کنند:

  • پروتئین: مکمل‌های پروتئینی به افزایش حجم و قدرت عضلات کمک می‌کنند.
  • کراتین: کراتین یکی از مهم‌ترین مکمل‌های بدنسازی است که به افزایش انرژی و قدرت عضلات کمک می‌کند.
  • بتاآلانین: این مکمل باعث کاهش خستگی عضلات و افزایش تحمل بدن هنگام تمرین‌های شدید می‌شود.
  • اسید چرب امگا 3: از مکمل‌های اسید چرب امگا 3 برای کاهش التهاب در ورزشکاران استفاده می‌شود.

علاوه‌بر موارد بالا، کلیه ورزشکاران در حوزه بدنسازی یا تی آر ایکس باید ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین کنند.

برای انتخاب از میان بدنسازی یا تی آر ایکس باید اول از همه به هدفتان از ورزش توجه کنید؛ اگر به فکر افزایش قدرت بدنی و تقویت عضلاتتان هستید، بدنسازی انتخاب مناسبی برای شما است؛ اما اگر قصد بهبود استقامت، ثبات، تعادل و تناسب اندام را دارید، باید به سراغ تی آر ایکس بروید. همچنین در پاسخ به سوال «برای لاغری بدنسازی بهتره یا تی آر ایکس» نیز باید گزینه دوم را به شما اعلام کنیم.

به یاد داشته باشید که ماساژ ریلکسی به‌تنهایی شما را به اهدافتان نمی‌رساند؛ بلکه تغذیه مناسب و تامین مواد احتمالا افراد زیادی در دو راهی تی آر ایکس یا بدنسازی، قرار گرفته‌اند و انتخاب برای‌شان سخت است. هر کدام از این دو ورزش ویژگی‌ها و فواید زیادی دارد.

دکمه بازگشت به بالا