اقتصادی

بازشدن پای رانت با واگذاری رایگان نتایج تحقیقات به شرکت‌ها/حذف شورای عتف از حمایت دانش‌بنیان‌ها

رئیس جلسه انجمن دانش بنیان معتقد است که اگرچه قانون حاکم بر حمایت از شرکت های دانش بنیان با طرح انجمن دانش بنیان به روز شده است ، اما اصلاحاتی در این مورد وجود دارد ، برخی از این قانون از جمله ماده 9 که براساس دانش استراتژیک جایگزین شوراها می شود. شورای عاطف از شرکتهای دانش بنیان پشتیبانی می کند ، اما در ساختار این شورا که وظیفه سیاست گذاری در این زمینه را بر عهده دارد ، هیچ نماینده ای از بخش خصوصی وجود ندارد ، به شرطی که ماده 6 این قانون اصلاحاتی را برای انتقال نتایج لازم داشته باشد تحقیقات اجاره بها برای توسعه فناوری باز نکن

به گزارش ترند روز ، در سال 1992 ، قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان با نحوه رشد ، توسعه و شکوفایی کشور آغاز شد و توسط معاون علمی و فناوری از وابستگی رهایی یافت. در زمان تصویب این قانون ، تعداد کمی از خانواده های دانش بنیان وجود داشتند ، اما اکنون ، 9 سال بعد این خانواده رشد کرده و بیش از 7000 شرکت بر فناوری ها و فن آوری های نوآورانه کشور تمرکز کرده اند. علاوه بر این ، بیش از 1200 شرکت خلاق و 6000 استارت آپ با پارک های علم و فناوری ، مراکز نوآوری ، بنیان گذاران و ساختمان های خلاقانه تغییر شکل داده اند.

طبق آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایران از نظر تعداد استارت آپ ها در میان 188 کشور در رتبه 48 قرار دارد. ایالات متحده ، هند ، انگلستان ، کانادا ، اندونزی ، آلمان ، فرانسه ، استرالیا ، اسپانیا و برزیل در میان 10 کشور برتر قرار دارند.

اما طی این سالها تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین قدیمی ضروری بوده است. بنابراین ، طرحی برای حمایت از تولید محصولات دانش بنیان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در ماه های اخیر در کمیسیون آموزش ، تحقیقات و صنعت مورد بحث قرار گرفت و سرانجام کلیات این طرح در تاریخ 7 آوریل ، امسال ، در دادگاه مصوب شورای مشورتی اسلامی.

امید زیادی به پیامدهای این قانون وجود دارد. کمیسیون آموزش و تحقیقات ملی در حال بررسی جزئیات بیشتر این قانون است تا جزئیات عمومی بیشتری را ارائه دهد ، اما رئیس انجمن خبرگان با تمجید از تغییر برخی جنبه ها در برخی قوانین ، این قانون را تحسین کرد.

وی به عنوان مثال ماده 9 قانون حاکم بر برنامه ریزی دانش بنیان که تأکید بر ایجاد شوراهای استراتژیک دانش بنیان است را ذکر کرد ، اما به وجود بخش خصوصی اشاره ای نکرد. در زیر اولین قسمت مصاحبه ترند روز با رئیس مجمع سازمان های دانش بنیان است که به شرح زیر است:

قانون پیشرو که پس از 10 سال اصلاح شد

افشین کلاهی در گفت وگو با ترند روز وی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را برای تقویت این شرکت ها مورد بررسی قرار داد و گفت: “این قانون در سال 2010 به تصویب رسید و این ممکن است اولین بار در کشور باشد که قانونی پس از 10 سال از زمان اعلام اعلام می شود.” دور انداختن آن قانونی که مطابق حقوق قانونی پیشرفته و مدرن است.

وی با اعلام اینکه قوانین دیگری در کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ، گفت: “شاید به دلیل پیچیدگی قانون در مناطقی مانند اقتصاد ، این مورد (دوباره) برای سایر قوانین کشور رخ نداده باشد. مجلس شورای اسلامی مونتاژ و قوانین بسیار طولانی وجود دارد. “

کلاهی گفت: “قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان رویکرد خوبی به کار این شرکتها دارد و ما معتقدیم که توسعه این شرکتها تنها راه مقابله با اقتصاد نفت وابسته کشور طی سالهای گذشته است. بسیاری” .

کلاهی با اشاره به این قانون به عنوان طرحی برای افزایش تولیدات انسانی مبتنی بر دانش ، گفت: “ما این مخالفت ها را ابراز کرده ایم و آنها را در جلسات خود با اعضای پارلمان اعلام خواهیم کرد.”

وی با اشاره به رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه برنامه ریزی ، خاطرنشان کرد: طی جلسات زیادی که با آنها داشتیم ، آنها به حرفه ای بودن نمایندگان بخش خصوصی نگاه کرده و عملکرد آنها را بررسی کرده اند. به نظر می رسید این مذاکرات کارساز است. لایحه اصلی با قانون جهش تولید تغییرات زیادی کرد و یک قانون حدود 30 ماده ای به 16 قانون تبدیل شد و به نظر می رسد کار ما شنیده شده و انجام شده است. که در.

رئیس جلسه انجمن دانش بنیان در ادامه با بیان اینکه کمیسیون دانش بنیان مجلس در این زمینه بسیار کار کرده است گفت: به نظر ما هنوز مواردی وجود دارد که می تواند به این قانون اضافه و اصلاح شود ، از جمله حضور یا عدم حضور اتاق بازرگانی بین المللی در این قانون.

وی اتاق بازرگانی ایران را به عنوان نماینده فعالان عمده اقتصادی و اقتصادی فراخواند و گفت: “اقتصاد دانش بنیان نمی تواند در هتل ها بماند و رشد کند. برای همیشه لازم است که این شرکت ها وارد دنیای کار اقتصادی شوند. ، زیرا فعالان دانش بنیان بخشی از اتاق بازرگانی هستند ؛ بنابراین ، فعالان اتاق بازرگانی باید در برخی مناطق باشند.

اشکالات یک برنامه تولید دانش بنیان

کلاهی برخی از اشکالات طرح عدم تمرکز دانش بنیان را اعلام کرد و ادامه داد: در بند 1 این طرح که به موضوعات سیاست اشاره دارد ، اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی حضور ندارند.

وی در مورد تقویت ماده 9 برنامه تولید جهش در مورد تاسیس یک هیئت مدیره دانش بنیان ، خاطرنشان کرد: “طبق این ماده ، هیئت مدیره براساس … دانش جایگزین شورای عالی اتیف در قانون پشتیبانی. تجارت مبتنی بر دانش ، چیز خوبی است. این شامل اتاق بازرگانی یا نمایندگان بخش خصوصی نیست.

کلاهی اضافه کرد: “مشارکت در این سازمان مشکلی ندارد ، اما امید است که نمایندگان بسیاری از شرکتهای دانش بنیان را نیز شامل شود ، زیرا در شورای عالی فضای مجازی افراد واقعی توسط هیئت مدیره انتخاب می شوند و انتظار می رود که نماینده هیئت مدیره بر اساس دانش بخش خصوصی باشد ؛ زیرا این شورا باید در مورد بخش خصوصی تصمیم گیری کند و لازم است که به بخش خصوصی مستقل از این شورا گوش فرا دهید.

رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان اعتراض دیگری را در این زمینه در ماده 2 به این طرح دانست و درباره آن توضیح داد: در این مقاله ، فعالیتهای زیادی برای مرکز تغییر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. البته این مرکز یک موسسه قدیمی است و در زمینه توسعه فناوری نیز به خوبی در کار خود عمل کرده است اما به نظر می رسد معاون دانشمند فقط وارد حوزه دانش شده است.

وی در مورد محدودیتهای بیان شده در بند 3 این طرح گفت: در این مقاله محدودیتهای واردات دستگاه مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی شما مسئله تولید را کنار می گذارید و ما خاطر نشان می کنیم که مشکلات و موانع تولید باید برطرف شود ، قوانین هزینه ای که برای واردات ماشین آلات محدودیت ایجاد می کند متناقض است و به نظر می رسد که چیزی بیش از این وجود ندارد.

به گفته وی ، اگر می خواهیم قانونی در بخش تولید تصویب کنیم ، هیچ محدودیتی در حمایت از بخش بزرگی از اقتصاد ملی وجود ندارد ، بنابراین به نظر می رسد که این ماده نیاز به اصلاح دارد و سایر روش های حمایت از آن قابل قبول است. از ماشین آلات محلی.

رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان ، که بر ظرفیت صنعت ماشین سازی داخلی کشور تأکید کرد ، ادامه داد: “این واقعیت نباید محدودیت هایی را برای سایر بخشها ایجاد کند.”

کلاهی با اشاره به ماده 6 این طرح افزود: “این مقاله تأکید می کند که دانشگاه ها و م institutionsسسات تحقیقاتی مجاز به انتقال بخشی از دارایی فکری و دستاوردهای خود هستند.” تحقیق و حق بهره برداری از شرکت ها و م institutionsسسات با زمینه رشد دانش و فن آوری مراکز علمی و باغ ها. “و فن آوری یا افراد درگیر در پروژه ، از جمله معلمان ، دانشجویان و محققان انتقال رایگان ، من فکر می کنم این مقاله می تواند رقابت را از بین ببرد و منجر به اجاره نامه جدید شود.

وی اضافه کرد: “اگر بودجه م institutionsسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها برای کارهای تحقیقاتی ، به ویژه پروژه های گران قیمت که بخش خصوصی توانایی پرداخت آن را ندارد ، در صورت عدم تعریف روش انتقال وجود ندارد ، و این واقعیت که شرکت های رسانه ای روابط خوبی با دانشگاه ها و مutesسسات تحقیقاتی دارند ، به نظر می رسد منجر به رانت و فساد در این مبادله می شود. از آنجا که برخی از آکادمی ها درگیر پروژه های بزرگ هستند و می توانند کارها را منتقل کنند – آنها تحقیق کردند.

کلاهی با بیان اینکه این کد یک مسئله قانونی در تبادل فناوری است ، کلاهی افزود: “این نتیجه گیری برای انجام تحقیقاتی است که در دانشگاه ها با هزینه گران انجام می شود ، اما متأسفانه به نتیجه نرسید و پاسخ همچنان در دانشگاه ها و تحقیقات باقی مانده است. انستیتوها … “برای ورود به چرخه تولید و فناوری به روشی که در نظر گرفته شده باشد ، اما شکل آن نامشخص است و ممکن است منجر به اجاره ساختمانهایی شود که نیاز به بررسی بیشتر دارند تا همه شرکت ها از این تحقیقات بهره مند شوند.

یک هیئت مدیره دانش بنیان ایجاد کنید

رئیس مجمع سازمان های دانش بنیان ، که در مورد تقویت ماده 9 در مورد ایجاد هیئت امنای دانش بنیان در کشور صحبت کرد ، گفت: “من فکر می کنم این مقاله می تواند به تقویت کار دانش بنیان کمک کند در کشور و معاونان علمی را به تنهایی در برابر سازمانهای دیگر قرار دهید. “این می تواند بهتر باشد.

وی افزود: اما در این شورا كه می خواهد برای بخش خصوصی دانش بنیان تصمیم گیری كند ، همیشه جایگاه نمایندگان مشاغل دانش بنیان و بخش خصوصی وجود دارد.

کلاهی گفت: “در طول سالها ، ما با ایجاد قوانین و مقررات برای فعالان اقتصادی ، خسارات زیادی به دولت به فعالان اقتصادی وارد کرده ایم و نمایندگان بخش خصوصی در این تصمیمات شرکت نمی کنند.” این روش مشابه درمانی است که بدون معاینه بیمار ، دارو می دهد و طبیعتاً این روش درمانی در معالجه بیمار مثر نیست.

فعالان تأکید کردند که حضور نمایندگان بخش خصوصی می تواند به پیشبرد هدف قانون کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا