برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

ایا سیاه دانه و عسل برای کبد چرب مفید است

آیا سیاهدانه بیماری کبد چرب را بهبود می‌دهد؟

سیاهدانه علاوه بر خواص دارویی و درمانی بسیارش که در ابتدای مقاله عنوان شد بهبود دهنده بیماری کبد چرب نیز است. کافی است سیاهدانه را با عسل و مقداری عصاره آلوئه‌ورا ترکیب کنید و هر روز صبح یک قاشق چایخوری به مدت یک هفته ناشتا میل کنید، بعد از آن شاهد از بین رفتن علائم بیماری کبد چرب خواهید بود. قیمت پک کامل درمان زگیل تناسلی دکتر بیز با توجه به نوسانات بازار متغیر است . اگر دانه سیاهدانه در دسترس‌تان نبود می‌توانید روغن آن را با غنچه برگ بید بجوشانید و هر شب به مدت یک هفته قبل از خواب میل کنید. دانه روغنی سیاهدانه، دانه‌ای با مزه تلخ و طبعی گرم از بخش جنوب غربی آسیا است.

سیاه تخمه، کمون آسود، شونیز، کمون هندی و سرنیچ از دیگر نام‌های این دانه پرخاصیت هستند. سیاهدانه با اندازه کوچک خود سرشار از مواد مفید و مقوی برای بدن بوده و از ترکیباتی چون کلسیم، فسفر، زینک، کربوهیدرات، آهن، فسفات، فسفر و ویتامین‌های B1_B2_B3_B9_E و C ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده این دانه کاروتن است که باعث شده تا سیاهدانه خواص ضدسرطانی بسیار بالایی داشته باشد به طوری که در ساخت بسیاری از داروهای ضدسرطان از سیاهدانه استفاده می‌شود. برای خرید دانه‌های روغنی می‌توانید از طریق عطاری آنلاین ویترین‌فود اقدام کنید.

سیاهدانه چگونه کبد چرب را درمان می‌کند؟

کبد کمک می‌کند تا مواد غذایی در دستگاه گوارش هضم شود و سموم در بدن باقی نمانند. بافت کبد همانند سایر بافت‌ها و اعضای بدن از مقدار مشخصی چربی تشکیل شده است اما اگر این میزان چربی در کبد بیش از ۵ درصد باشد به عبارتی فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است، در بسیاری از موارد اگر این کبد چرب درمان نشود می‌تواند منجر به آسیب بافتی و زخم‌های کبدی شود.

علت شیرینی این ماده باارزش وجود مونوساکارید، فروکتور و گلوکز است. هر ۱۰۰ گرم عسل انرژی حدود ۳۲۵ کالری دارد. یک ویژگی جالب این ماده، ضد میکروب بودن آن است. یعنی میکروب‌ها نمی‌توانند در آن رشد کنند. در نتیجه می‌تواند تا هزاران سال، سالم باقی بماند. عسل کنار قرن‌هاست که به‌عنوان غذا و دارو مورد استفاده بشر قرار می‌گیرد اما دانشمندان به‌تازگی از طریق آزمایش‌هایی که بر روی حیوانات و انسان‌ها انجام داده‌اند، متوجه شدند که عسل چه فوایدی برای سلامت کبد دارد.

فواید کلی عسل قطعاً آن را به شیرینی بهتری نسبت به شکر معمولی تبدیل کرده است. در متن زیر خواص عسل برای کبد را به طور کامل شرح داده‌ایم. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید باشد. ارزش غذایی عسل : عسل حاوی طیف متنوعی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌های B، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین C می‌باشد. همچنین حاوی پروتئین و اسیدهای آمینه است که واحد‌های سازنده پروتئین هستند. عسل حاوی ترکیبات فنلی است که مواد مفیدی دارند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها مواد شیمیایی می‌باشند که اثرات مواد بالقوه آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد را که با پیری و بیماری‌های دژنراتیو ارتباط دارند را خنثی می‌کنند. در نتیجه خواص سير سياه دكتر بيز برای کبد و سلامت آن به دلیل آنتی اکسیدان موجود در آن حائز اهمیت است. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ گیاه “سیاه‌دانه” تاریخچه غنی طبی و مذهبی دارد. این گیاه بومی اروپای جنوبی، آفریقای شمالی و آسیا است؛ سیاه‌دانه با نام علمی nigella sativa گیاهی با گل‌های سفید یا آبی کم‌رنگ و دارای دانه‌های سیاه‌رنگ است.

تاریخچه مصرف سیاه‌دانه در جهان

دانه گیاه سیاه‌دانه توسط مصری‌های باستان و پزشکان یونانی برای درمان سردرد، احتقان بینی، آسم، آلرژی، تقویت سیستم ایمنی، درد دندان و کرم‌های روده‌ای و به‌عنوان ادرارآور، برای القاء قاعدگی و افزایش تولید شیر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دانه‌های سیاه‌دانه برای هزاران سال به‌عنوان ادویه و برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرار گرفته است. استفاده از سیاه‌دانه در احادیث مختلف توصیه شده است و بقراط و جالینوس نیز به آن اشاره کرده‌اند. از منظر طب سنتی، طبع سیاه‌دانه بسیار گرم و خشک است. سیاه‌دانه را می‌توان به‌عنوان مصلح همراه خوراکی‌هایی مانند دوغ، قره‌قروت، ماست، سرکه و انواع ترشی‌هایی که با سرکه تهیه می‌شوند به‌کار برد.

از نظر طبیبان سنتی، مصرف زیاد آن برای زنان باردار ممنوع است؛ مصرف زیاد سیاه‌دانه برای کلیه‌ها مفید نیست و باید با عسل مخلوط شود، همچنین افراد گرم‌مزاج باید کمتر از سیاه‌دانه استفاده کنند. در منابع طب سنتی آمده است که سیاه‌دانه بادشکن است و برای تب‌های دوره‌ای و بلغم خوب است و هر سدّه و بادی را برگشاید، و چون کوبیده شود و با عسل معجون شود و با آب گرم نوشیده شود، خون حیض را بگشاید و چون کوبیده شود و در پارچه کتانی یا پوست بسته شود، بوییدنش برای زکام سرد خوب است، نوشیدن یک مثقالش با آب، برای تنگی نفس خوب است، بستنش به‌طور ضماد بر سر، برای سردرد سرد، نافع است و چون با سرکه پخته شود و در دهن بگردانند درد دندان کرم‌زده را سود دهد.

تاثیر سیاه‌دانه بر کبدچرب : نتایج یک تحقیق نشان داد مصرف روزانه «سیاه دانه» باعث کاهش التهاب و کاهش چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود. به گزارش ایسنا، با توجه به شیوع روز افزون کبد چرب غیرالکلی نیاز به راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می‌شود، زیرا عدم درمان بیماری منجر به پیشرفت آن به سمت سیروز کبدی می‌شود که درمان آن تنها با روش‌های پیچیده‌ای مانند پیوند کبد امکان پذیر است.

دکتر آزیتا حکمت دوست، مجری طرح پژوهشی «بررسی اثر مکمل یاری با سیاه دانه بر چربی‌های خون-آنزیم‌های کبدی-فاکتورهای التهابی و میزان استیاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» در این باره گفت: در حال حاضر تنها راهکار درمانی تأیید شده برای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آهسته است. عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این طرح پژوهشی توضیح داد: در این مطالعه ما به بررسی تأثیر مصرف دو گرم سیاه دانه در روز به همراه رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی پرداختیم.

وی ادامه داد: در این مطالعه ۵۰ نفر بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شرکت داشتند که به ۲۵ نفر از آنها به مدت دوازده هفته روزانه دو گرم سیاه دانه داده شد نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه در کنار رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی باعث کاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود. پک گیاهی درمان زود انزالی شامل روش‌های مختلفی برای کنترل و مدیریت بهتر زود انزالی می‌باشد . همان‌طور که گفتیم عسل خواص زیادی دارد و از گذشته تا کنون برای مصارف مختلفی از خوراکی تا درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نتیجه‌گیری

این ماده سرشار از موار حیاتی مانند آنزیم، ویتامین، آنتی‌اکسیدان و غیره است که در کنار ترکیبات دیگر به یک معجون جادویی تبدیل می‌شود که می‌تواند علاوه بر تقویت کبد و بهبود بیماری‌های مربوط به آن، برای سایر بیماری‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. در صورتی که با خواندن این مطلب متوجه خواص عسل برای کبد شدید می‌خواهید برای خرید عسل اقدام کنید ولی فروشگاه معتبری را نمی‌شناسید، باید بگوییم گالری عسل بهار یکی از بهترین تولیدکننده‌ها و عرضه‌کننده‌‌های عسل در ایران است. همچنین باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین عسل را تولید می‌کند. در صورت داشتن هرگونه سؤالی ما با افتخار درخدمت شما عزیزان خواهیم بود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا