اجتماعیبرترین های ترند روز

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

مهریه بر طبق قانون و شرع، از حقوق زن است که به محض وقوع عقد نکاح به تملک او در می آید و می تواند آن را از شوهر مطالبه کند از طرفی طلاق از امتیازاتی است که قانونگذار برای مرد مقرر کرده است و طلاق را در اختیار او قرار داده است. با این توضیح اگر مرد مخالف طلاق زوجه باشد، صرف دادخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه بدون دلیل موجه، طلاق منجر به موفقیت نمی شود حتی اگر مهریه را هم بذل نماید. اگر زوجین بر سر جدایی توافق داشته باشند و اختلافی بر سر مهریه، حضانت و امثالهم نباشد بی شک است اما اگر مرد در خصوص طلاق مخالفت کند و زن از طریق یا اثبات یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد نکاح – در صورت امضاء کردن زوج – حکم طلاق اخذ نماید. علاوه بر طلاق مهریه را هم می تواند وصول نماید بنابراین درخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه در صورتی امکان پذیر است که زن دلیل محکمه پسند و موجه به دادگاه برای طلاق ارائه نماید.

به عنوان مثال اگر مردی در دادگاه محکوم به پرداخت نفقه معوقه حداقل ۶ ماه گذشته زن بشود و علی رغم صدور حکم و اجراییه، مرد نفقه را پرداخت ننماید به استناد شرط اول شروط ضمن عقد نکاح – در فرضی که مرد امضاء کرده باشد – زن می تواند دادخواست طلاق به دادگاه تقدیم کند و مثلا اگر مهریه او ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی باشد در قبال طلاق با دلیل مذکور یک سکه را بذل می کند و باقی مانده را بر ذمه زوج باقی می گذارد و در نهایت دادگاه پس از رسیدگی به پرونده طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه و به استناد رای محکومیت نفقه، رای طلاق با بذل یک سکه تمام بهار آزادی از مهریه راصادر می کند. توجه داشته باشید که مراحل درخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه و به عبارت دیگر دادگاه طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه ۳ مرحله ای است

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می گیرد؟

اما درخواست طلاق از طرف زوجه در دوران عقد بسیار دشوارتر است زیرا در این ایام علی رغم وقوع عقد نکاح هنوز زندگی مشترک شروع نشده است و دلیل موجه آوردن از سوی زوجه برای طلاق – اگر مرد مخالف باشد – کمی دشوار است خاصه این که زن به حق حبس نیز استناد کرده باشد. ولی به هر حال در دوران عقد نیز زن می تواند با اثبات یکی از موارد ۱۲گانه شروط عقدنامه یا عسر و حرج از دادگاه تقاضای طلاق کند. تهران وکیل به شما کمک می‌کند تا با دسترسی به منابع حقوقی معتبر و اطلاعات به‌روز ، از حقوق خود به بهترین نحو استفاده کنید و به مسائل حقوقی خود با اطمینان نگاه کنید.

اگر زنی وکالت در طلاق (وکالت حق طلاق) از شوهر داشته باشد در این که آیا او می تواند به جز طلاق، مهریه را هم وصول نماید بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه داده شده از سوی شوهر دارد. توجه داشته باشید اگر به استناد عسر و حرج باشد قبول بذل مهریه و تصمیم نهایی در این خصوص با دادگاه است اگر چه که پیشنهاد و مقدار بذل مهریه را زوجه به دادگاه اعلام می کند ولی اگر درخواست طلاق زن به استناد شروط ضمن عقد نکاح باشد خود زوجه به وکالت از زوج قبول بذل مهریه خواهد کرد. به عبارت ساده تر امکان گرفتن تعداد زیادی از مهریه در استناد شروط دوازده گانه عقدنامه بیشتر و راحت تر است

درخواست طلاق می‌تواند در شرایطی از طرف زوجه ارائه شود. خانم‌های متاهل می‌توانند تحت مواردی که در قانون به آن اشاره شده است، تقاضای طلاق بنمایند. طلاق از طرف زوجه در اغلب مواقع همراه با دلیل است اما در مواردی نیز مانند وکالت در طلاق دیگر ارائه دلیل به منظور صدور حکم طلاق الزامی نمی‌باشد. علی رغم این که حق طلاق با شوهر است اما زوجه نیز می‌تواند از چنین حقی برخوردار شود و خود را مطلقه سازد. دادگاه‌ها بنا هر شرایطی اقدام به صدور حکم طلاق طبق خواسته زوجه نمی‌کنند و لازم است که زوجه شرایط مندرج در قانون را برای دعاوی طلاق رعایت نماید. زمانی که طلاق از طرف زن مطرح می‌شود، بدین معناست که زوجه تقاضای طلاق گرفتن از زوج را دارد اما شوهر راضی به طلاق دادن همسر خود نیست.

در صورتی که زوجه بخواهد از شوهر جدا شود، باید دلیل محکمه پسندی داشته باشد که به جز مواردی خاص، امکان طلاق از طرف زن بدون دلیل وجود ندارد. ارائه درخواست طلاق از طرف زن اگر زوجه دلیل قانونی داشته باشد، مانند عسر و حرج می‌توانند با تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن اقدامات لازم را برای طرح دعوا طلاق انجام دهد. عسر و حرج دلیل موجهی جهت ارائه درخواست طلاق است که در صورت اثبات آن نزد دادگاه، حکم طلاق بدون رضایت شوهر صادر می‌شود. زوجه اگر دلیل محکمه پسند برای طلاق نداشته باشد، باید شوهر خود را راضی به طلاق کند که در این صورت طلاق گرفتن می‌تواند با بذل مهریه انجام شود.

حق و حقوق زوجه همواره در روابط زوجیت مورد تاکید قانونگذار بوده است و این قبیل مسائل در رابطه با دعاوی طلاق نیز مطرح می‌شود. با مطرح شدن طلاق از جانب زن همواره این سوال بیان می‌شود که آیا مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد؟ در واقع اگر تقاضای طلاق از جانب زوجه ارائه شده است، آیا باز هم زن مستحق دریافت مهریه خواهد بود یا این که نمی‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام نماید؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که ارائه درخواست طلاق از طرف زن، مانعی برای تعلق گرفتن مهریه به زوجه نیست و زن می‌تواند حتی در صورتی که تقاضای طلاق می‌کند، باز هم امکان مطالبه مهریه را دارد. البته در طلاقی که از طریق وکالت در طلاق انجام می‌شود، دادگاه‌های خانواده زوجه را ملزم به بذل مقداری از مهریه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقاضای طلاق از طرف زن و بحث مهریه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در روابط زوجیت، ممکن است که زوجه بخواهد از شوهر جدا شود که در قانون موارد طلاق از طرف زن پیش بینی شده است. بر خلاف مرد که برای طلاق نیازی به ارائه دلیل ندارد، اما خانم‌های متاهل باید جهت دریافت حکم طلاق از دادگاه، دلیل بیاورند. البته در همه موارد طلاق از جانب زوجه، لزومی برای آن که زوجه دلایل محکمه پسندی داشته باشد، وجود ندارد. در صورتی که زن تمایل به طلاق گرفتن از زوج داشته اما دلیل موجهی به منظور چنین درخواستی نداشته باشد، باید رضایت شوهر را برای طلاق جلب کند. حال اگر دلیلی برای طلاق وجود داشته باشد، دیگر لازم نیست که زوجه شوهر را راضی به طلاق نماید.

یکی از موضوعات مهمی که در دعاوی طلاق که از جانب زن ارائه می‌شود، مطرح می‌گردد، بحث مهریه است. با شروع رابطه زوجیت، زوجه مستحق دریافت یک سری حق و حقوق مشخصی است که مهریه یکی از آن‌ها است. مهریه حق شرعی و قانونی زوجه است که می‌تواند به محض جاری شدن عقد نکاح، آن را از شوهر مطالبه کند. در اغلب مواقع اینگونه تصور می‌شود که اگر زوجه بخواهد درخواست طلاق بدهد، از حق مهریه محروم می‌ماند. در واقع زوجه بین طلاق و یا مهریه باید یکی را انتخاب کند. اما به لحاظ حقوقی، چنین فرضیه‌هایی کاملا اشتباه است و درخواست طلاق از طرف زن، مانعی برای دریافت مهریه نیست. حق طلاق با مرد است اما حق طلاق زن نیز ممکن است ضمن عقد نکاح شرط شود و یا تحت شرایط مقرر در قانون به وجود بیاید

آیا زن حق طلاق دارد؟

مطابق قوانین طلاق در ایران، حق طلاق با مرد است اما حق طلاق زن نیز تنها ممکن است ضمن عقد نکاح شرط شود و یا تحت شرایط مقرر در قانون به وجود بیاید.  لازم به ذکر است که حق طلاق مرد بدون نیاز به دلیل و اثبات شرایط خاص قابل اجراست و به عبارتی مرد هر وقت بخواهد می تواند زن خود را به شرط پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی (به جز مورد اعسار) طلاق بدهد. (ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی) مطابق قوانین مربوط به طلاق و تحت شرایط خاصی و تنها با اثبات موارد ادعایی قانونی زن می تواند درخواست طلاق کند. و دادگاه خانواده پس از احراز شرایط و بررسی پرونده حتی در صورت مخالفت شوهر اختیار دارد که حکم طلاق را به درخواست زن صادر نماید. زن تحت شرایط زیر حق طلاق دارد

۱- مطابق شرایط مقرر در قانون مدنی در ماده ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ درخصوص نفقه ندادن و یا ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه و احراز موارد عسر و حرج از مواردی است که برای زن حق طلاق ایجاد می شود.

۲- شروطی که زوجین در ضمن عقد نکاح یا سایر عقود لازم بر آن توافق نموده اند در صورتعدم اجرای تعهد از طرف مرد نیز برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا