استاندارد ادواری آسانسور

به طور کلی اخذ برای ساختمان پزشکان فرآیندی پیچیده و گاهاً زمان‌بر است. به دلیل بروز حوادث ناگوار متعدد مربوط به آسانسور، از سال 1377 اقدامات و تلاش های بسیاری به جهت تدوین و تنظیم استاندارد ملی صورت پذیرفت. سپس از سال 1383 صاحبان املاک و ساختمان ها از لحاظ قانونی ملزم شدند که آسانسورهای ساختمان خود را استاندارد سازی نمایند. در این مطلب قصد داریم به بررسی فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان مخصوصاً برای ساختمان پزشکان بپردازیم.

گواهی استاندارد ادواری

می توان گفت در حال حاضر دو نوع استاندارد برای وجود دارد که مالکان هر ساختمان باید نسبت به اخذ آن ها اقدام نمایند. مورد اول نام دارد و مورد دوم استاندارد ادواری است. هنگامی که مالکان ساختمان برای اخذ مجوز پایان کار اقدام می کنند، لازم است به دنبال کسب گواهی استاندارد اولیه نیز باشند. پس از کسب استاندارد اولیه لازم است که آسانسور ساختمان به صورت سالیانه مورد بررسی قرار گرفته و گواهی استاندارد ادواری ساختمان را اخذ کنند.

اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان چقدر زمان میبرد؟

به طور معمول فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان می تواند برای اغلب ساختمان ها مخصوصاً ساختمان پزشکان زمان بر و گاهی خسته کننده باشد. اگر شما تصمیم داشته باشید که به صورت شخصی برای دریافت مجوز اقدام کنید و تمام فرایند را خودتان انجام دهید، احتمالاً با موانعی روبرو خواهید شد. این موانع شامل اشکالات فنی متعدد و مرتبط با ایمنی آسانسور و بازرسی های چندگانه ای است که باید آن ها را پشت سر بگذارید. اما در صورتی که چک لیست مواردی که مورد بازرسی استاندارد قرار می گیرند، رعایت شود و فرآیند اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان با مشورت متخصصین انجام پذیرد، می توان در زمان 10 الی 30 روز به نتیجه مورد نظر دست یافت. قطعا مدت زمان دقیق دریافت مجوز استاندارد به وضعیت آسانسور نیز بستگی دارد. اما کارشناسان و متخصصینی که در این زمینه فعالیت می کنند، از اشکالات رایج مربوط به بازرسان استاندارد اطلاع دارند. پس با رفع برخی کاستی ها می توانند فرآیند دریافت مجوز را تسهیل کنند.

آیا دریافت مجوز استاندارد آسانسور اجباری است؟

طبق ابلاغیه مرتبط با ، تمام کارفرمایانی که نسبت به ساخت ساختمان های سند دار اقدام می کنند، باید گواهی استاندارد را دریافت نمایند. همانطور که اشاره شد دریافت استاندارد اولیه هنگام اخذ پایان کار ضروری است. همچنین لازم است مالکان ساختمان مخصوصاً ساختمان پزشکان، به صورت سالانه برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان اقدام نمایند. زیرا تمام مجوز های استاندارد به صورت یک ساله بوده و پس از گذشت این مدت زمان باید مجدداً آن را تمدید کرد. البته این حساسیت برای ساختمان پزشکان و ساختمان های این چنینی که ایمنی آن ها اهمیت بسیاری دارد، بیشتر است. زیرا ساختمان پزشکان به دلیل رفت و آمد بسیار زیاد، حساسیت بیشتری داشته و ایجاد هرگونه نقص در این سیستم می تواند جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

عدم دریافت گواهی استاندارد ادواری ساختمان چه عواقبی دارد؟

همانطور که اشاره شد اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان تاییدیه ای برای ایمنی سیستم آسانسور به شمار می آید. در صورتی که مالکان ساختمان پزشکان نسبت به اخذ این استاندارد اقدام نکنند، در صورت بروز هرگونه حادثه، تمامی هزینه ها برعهده صاحبان ساختمان خواهد بود. نکته ای که متاسفانه اکثر افراد از آن آگاه نیستند این است که در این موارد، حتی شرکت های بیمه هم مسئولیتی نداشته و وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه جبران آسیب ها ندارند. بلکه پرداخت خسارت به صورت اشتراکی بر عهده مالکان ساختمان و شرکتی است که مسئولیت نگهداری و سرویس آسانسور را بر عهده گرفته است. علاوه بر این ساختمانی که به عنوان ساختمان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس قانون می بایست استاندارد های مربوط به ایمنی را دریافت نماید. دریافت گواهی استاندارد برای تمدید پروانه شغلی کاملا ضروری است. پس اقدام برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان تصمیمی عقلانی بوده و می‌تواند از خسارت های جانی و مالی جلوگیری نماید.

آیا برای دریافت گواهی استاندارد باید حتماً بازسازی صورت گیرد؟

این مورد به وضعیت آسانسورها در ساختمان مورد نظر بستگی دارد. اگر مدت زمان زیادی از نصب و استفاده آسانسور گذشته باشد، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد یا نادرست از آسانسور، احتیاج به وجود داشته باشد. اما در صورتی که مالکان ساختمان برای مراقبت دوره ای و با یک شرکت فنی در این زمینه همکاری داشته باشند و مراقبت به شیوه اصولی و کامل انجام گیرد، در اغلب اوقات نیاز به بازسازی وجود نخواهد داشت.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که گواهی استاندارد ادواری ساختمان به معنای ایمنی بودن آن آسانسور نیست. در بعضی مواقع ممکن است آسانسور ساختمان گواهی استاندارد ادواری را اخذ کرده باشد اما با توجه به شرایط، ایمن به نظر نیاید. به همین دلیل لازم است به محض مشاهده هرگونه خرابی و یا مشکل ایمنی، نسبت به تعمیر و سرویس مجدد آن اقدام نمایید تا خرابی ها سبب بروز حادثه یا ایجاد خرابی های بیشتر نگردد. گاهی اوقات هم پیش می آید که آسانسور یک ساختمان به طور کامل ایمن می باشد، اما تاییدیه استاندارد را دریافت نکرده است. در این موارد شرکت الفارس توصیه می کند که در سریع ترین زمان ممکن برای اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان اقدام کنید. بدین شیوه ریسک بروز خسارات را به طرز قابل توجهی کاهش خواهید داد.

خدمات شرکت الفارس در زمینه اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان

همانطور که اشاره شد اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان برای ساختمان پزشکان اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین جهت که قدیمی ترین تولید کننده آسانسور در ایران می باشد، خدماتی را در زمینه اخذ گواهی استاندارد آسانسور برای ساختمان پزشکان در تهران و کرج ارائه می دهد. در صورتی که قصد دریافت گواهی استاندارد ادواری آسانسور را دارید ولی اطلاعات کافی در این زمینه نداشته یا قادر نیستید شخصاً وارد فرآیند دریافت گواهی شوید، می توانید اخذ گواهی را به شرکت الفارس بسپارید. شرکت الفارس با بهره گیری از و متبحر در زمینه دریافت گواهی استاندارد، آماده ارائه مشاوره رایگان به مشتریان است. همچنین این شرکت به جهت تجربه بالا و آشنایی با مسائل مرتبط با استاندارد ساختمان، در کمترین زمان ممکن فرآیند اخذ گواهی را طی کرده و دریافت مجوز را به صورت صد درصدی به انجام می رساند.
هیچ تفاوتی نمی‌کند که آسانسور شما تولید کدام برند بوده یا استاندارد اولیه آن توسط چه شرکتی انجام شده است. در هر حالت می توانید با شرکت تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناس به ساختمان شما مراجعه کرده و به صورت کاملا رایگان اطلاعات متناسب با وضعیت ساختمان و آسانسور شما را در اختیارتان قرار دهد. در نهایت بهتر است در صورت ایجاد هرگونه سوال یا ابهام در پیرامون اخذ گواهی استاندارد ادواری ساختمان برای ساختمان پزشکان با حاصل نمایید. امکان صدور گواهی ادواری استاندارد برای آسانسورهای استان تهران از فروردین ۱۳۹۸ توسط این شرکت فراهم گردید، طبق قانون جدید امکان صدور گواهی استاندارد برای شهر‌ها و استان‌های غیر تهران وجود ندارد

شرکت پیروز پرواز قادر است در کمترین زمان ممکن ظرف ۱۰ روز گواهی استاندارد ادواری آسانسور را اخذ نماید. لازم به ذکر است اخذ گواهی ادواری آسانسور با نازلترین قیمت و کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی کمتر از ۱۰ روز به همراه بیمه یکساله اعطا می‌گردد

رکورد اخذ گواهی در کمترین زمان نیز در دست این شرکت و در ۵ روز می‌باشد.

توجه: اعتبار گواهی استاندارد آسانسور یکسال از تاریخ صدور است و باید قبل از منقضی شدن آن، به شهرداری منطقه ارائه شود. همواره این مساله برای سازندگان ساختمان یا مالکانی که می‌خواهند پایان کار ساختمانشان را بگیرند وجود دارد که به این موضوع توجه نمی‌کنند و از نظر زمانبندی ( مانند نقل و انتقال سند در دفترخانه) دچار مساله می‌شوند

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور در پیروز پرواز

مرحله اول: پس از اخذ مدارک ثبت نامی از کارفرما مانند پروانه ساختمان، آسانسور شما در سامانه اداره استاندارد توسط شرکت مهندسی پیروز پرواز ثبت می‌گردد و پس از مشخص شدن شرکت بازرس و تشکیل پرونده فیزیکی و واریز هدینه‌ها در نوبت بازدید قرار می‌گیرد.

مرحله دوم: همزمان در این فاصله مدارک فنی و محاسباتی آسانسور توسط شرکت پیروز پرواز، تأمین و پرونده فیزیکی در شرکت بازرسی استاندارد تشکیل می‌شود.

مرحله سوم: بازرس اداره استاندارد برای بازدید از آسانسور مراجعه می‌نماید و آن را مورد بازرسی قرار می‌دهد. موارد عدم تطابق با استاندارد را به کارشناس فنی شرکت اعلام می‌نماید.

مرحله چهارم:‌ در این مرحله تمام موارد عدم تطابق توسط شرکت رفع می‌شود و برگه تطابق توسط بازرس استاندارد امضا می‌شود.

مرحله پنجم: در مرحله پایانی اقدامات اداری مانند تائید آدرس و پلاک ثبتی و… انجام می‌شود و بیمه نامه یکساله آسانسور همزمان با گواهی صادر می‌شود.

 

در صورتی که مایل به بازسازی آسانسور خود هستید حتما به صفحه  سر بزنید و مزایای تیم پیروز پرواز در این خصوص را مطالعه فرمایید. و یا جهت بدست آوردن لوکس‌ترین کابین‌های آسانسور به صفحه مراجعه فرمایید

گواهی استاندارد آسانسور چیست؟

کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱۳۸۲/۱/۱ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار دارند. این موضوع به کلیه شهرداری‌های ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است.

انواع گواهی استاندارد

  1. گواهی بازرسی آسانسور برای آسانسورهای در حال ساخت
  2. گواهی بازرسی ادواری آسانسور برای آسانسورهای در حال بهره ­برداری

اعتبار هر دو نوع گواهی استاندارد یکسال از تاریخ صدور می‌باشد.

لازم بذکر است استاندارد ملی ایران مطابق با تغییرات و پیشرفت‌های صنعت ساختمان و صنعت آسانسور و لزوم بزوز رسانی استاندارد ویرایش می‌خورد. بنابراین گواهی استاندارد هر آسانسور بر اساس تاریخ صدور پروانه ساخت آن مشمول ویرایش استاندارد معتبر در همان تاریخ می‌باشد.

سوالات متداول در خصوص استاندارد آسانسور

همواره این سوال وجود دارد که آیا پس از گرفتن پایان کار ساختمان، یعنی زمانی که یک مرحله گواهی استاندارد برای آسانسور اخذ شده است ( گواهی پایان کار یا گواهی استاندارد آسانسور اولیه) باز هم نیاز به اخذ گواهی ادواری برای آسانسور وجود دارد یا خیر؟ همانطور که ذکر شده و می‌دانید، اعتبار گواهی‌های آسانسور (چه اولیه چه ادواری) یک سال است. از نظر قانون هر آسانسور می‌بایست همواره استاندارد باشد و مدرک اثبات آن اعتبار گواهی استاندارد آن است ولی به دلیل عدم وجود زیر ساخت از جمله وجود این تعداد بازرسی آسانسور که هر ساله حداقل یکبار تمام آسانسورهای کشور را مورد بازدید قرار دهند این قانون نصفه نیمه انجام میشود. این قانون نیز مثل خیلی از قوانین دیگر مثل آتش زیر خاکستر است و زمانی قابلیت سوزاندن آن مشخص می‌شود که آسانسور حادثه داده باشد و پای محکمه و قضاوت و قاضی به موضوع باز شود. آنگاه این مدارک هستند که می‌توانند از حادثه دیدگان و کسانی که از نظر قانون مسبب حادثه شناخته می‌شوند دفاع کنند. البته در ساختمان‌هایی که طرف قرارداد خدمات نگهداری و سرویس آسانسور یک شخصیت حقیقی باشد در این مورد مقصر و مسئول کامل جبران خسارت هیأت مدیره و مدیر آن ساختمان معرفی می‌شوند.

در سازه‌های دولتی بدلیل وجود واحدهای نظارتی معمولا هر ساله گواهی استاندارد آسانسور تمدید می‌شود یعنی پس از درخواست از شرکت بازرسی (به کمک شرکت‌های دارای پروانه طراحی و ساخت آسانسور) مورد بازبینی و رفع ایرادات انجام، و گواهی جدید با اعتبار یک ساله صادر می‌شود.

اما در ساختمان‌های خصوصی بدلیل عدم احساس نیاز و عدم ورود اجبار از طرف قانونگذار مورد غفلت قرار می‌گیرند و اتفاقا بیشترین مسائل نیز برای ساختمان‌های خصوصی اتفاق می‌افتد ولی اکثرا و معمولا سرپوش گذاشته می‌شوند و رسانه‌ای نمی‌شوند. در نتیجه آمار حوادث آنها مخفی می‌ماند.

سوال پر تکرار دوم این است آیا استاندارد ادواری آسانسورها مانند استاندارد اولیه سختگیرانه هست یا خیر؟

مدت 15 سال تجربه این شرکت در خصوص اخذ گواهی استاندارد آسانسور برای انواع آسانسورها و در دست داشتن رکورد سرعت اخذ گواهی در کوتاه‌ترین زمان و معقول‌ترین قیمت برای کارفرماها طی 5 سال متوالی تاکنون نشان داده است که شرکت های بازرسی متفاوت، حتی بازرسی های متفاوت در تشخیص ایرادات  هر آسانسور جهت‌گیری‌های مختلفی دارند. اما در کلیت محور بازرسی، ایمنی آسانسور است و کیفیت عملکرد کیفی آسانسور موضوع کمرنگ تری است. اما در حوزه ایمنی آسانسور، سلامت و عملکرد ترمز ایمنی، سلامت ظاهری سیم بکسل‌ها، عملکرد قفل و کنتاکت‌ها در درب های آسانسور و .. ، مسائل و فضاهایی که باید از جان و سلامت تکنیسین‌های سرویس‌کار محافظت کنند. سلامت مدارهای الکتریکی و…

تجهیزات محافظتی از سرنشینان آسانسور اصلی ترین و مهترین موضوعیت را در استاندارد ادواری آسانسورها دارند. البته هر آسانسور بنابر طراحی و نصب خودش ممکن است تفاوت‌هایی با آسانسورهای دیگر بطور جزئی داشته باشد.

مثلا ساختمانی که درب لولایی آسانسور در آن مصرف شده است نسبت به ساختمانی که درب اتوماتیک در آن استفاده شده است در جزئیات، مقداری باهم تفاوت دارند

بطور کل برای ساکنین ساختمان‌هایی که در مناطق گران‌تر هستند (مانند شمال تهران) حساسیت بیشتری به  موضوع استاندارد آسانسور وجود دارد و نسبت به سایر مناطق به نسبت هوشمندانه تر عمل کرده و می‌کنند.

مقصر حوادث آسانسور کیست؟

در بازرسی ایمنی عملکرد آسانسور حدود ۲۶۵ پارامتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شرکت پیروز پرواز در راستای مسئولیت حرفه‌ای خود تاکید فراوان بر ایمن‌سازی و کیفی سازی  آسانسورهای کشور را دارد و بازرسی پیشگیرانه و آزمون عملگر‌های ایمنی آسانسورها را  به صورت کاملا تخصصی انجام می دهد.

هر ساختمانی برای پایان کار خود نیازمند به اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور است. این تأییدیه تنها برای یک سال اعتبار دارد. در سال‌های بعد نیاز است که گواهی ادواری استاندارد آسانسور اخذ شود. مسئولیت هرگونه حادثه احتمالی در آسانسورهای فاقد تأییدیه ایمنی بعهده  هیات مدیره یا مدیر ساختمان خواهد بود. البته شرکت‌های آسانسورباید در اطلاع رسانی به آنها بروز، منظم و کوشا باشند.

بیمه، مسئولیت مدنی آسانسور شامل غرامت فوت و نقص عضو سرنشینان آسانسور را در صورتی که تأییدیه استاندارد اخذ شده باشد جبران می‌نماید.

مبنای بازرسی آسانسور جهت دریافت گواهی استاندارد آسانسور چیست؟ و متولی آن کیست؟

کلیات موضوع در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و ضمائم آن و نیز در جزوه منتشره از موسسه استاندارد ملی- نصب آسانسور- شماره ۱-۶۳۰۳، منتشره از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درج گردیده است. نظر به این که متولی استانداردسازی آسانسور، در قانون، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین گردیده، لذا این موسسه نیز وظایف خود را به شرکت­های تعیین صلاحیت شده در سطح کشور، واگذار نموده است. شرکت‌های مذکور پس از طی بازرسی‌ها و مراحل قانونی تشکیل پرونده، در صورت مطابقت با استانداردهای موجود، تاییدیه لازم را صادر می نمایند. از جمله وظایف شرکت‌های مذکور، تعیین صلاحیت فروشندگان و نصابان آسانسور از نظر فنی بوده و فروشندگان و نصابان اقدامات لازم را انجام دهند که از آن جمله، ارائه مدارک خواسته شده در واحد بازرسی این گونه شرکت‌ها و ارائه پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن می‌باشد.

پس ثبت­ نام آسانسور جهت دریافت گواهی بازرسی آسانسور توسط شرکت­های آسانسوری که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور( شرکت‌های مجاز) هستند صورت می­گیرد.

نکته خیلی مهم: توجه داشته باشید در زمان ثبت نام آسانسور در سامانه استاندارد حتما تصویر آخرین تغییراتی که در پروانه ساختمان توسط شهرداری اعمال شده است را در اختیار شرکت آسانسور قرار دهید.

به گفته بیات، مدير كل استاندارد استان تهران در صورت عدم‌ انجام سرويس و نگهداري مستمر و بازرسي ادواري سالانه و دريافت گواهينامه ايمني، مسووليت مستقيم حوادث و سوانح احتمالي بر عهده مالكين و مديران ساختمان‌هاي داراي آسانسور است.

جهت اخذ گواهی ادواری آسانسور با ما تماس بگیرید.

نمونه‌ای از سرعت اخذ گواهی استاندارد آسانسور

اولین تصویر مربوط به تاریخ ثبت اطلاعات پروژه در سامانه استاندارد و درخواست بازرسی می‌باشد که در تاریخ ۹۷/۱۲/۲۲ انجام شده است.

تصویر دوم زیر مربوط به تأییدیه استاندارد (گواهینامه بازرسی) است که در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ به کارفرما تحویل شده است.

نکته حائز اهمیت  اینکه با توجه به تعطیلات نوروزی و ایام محدود کاری، گواهینامه استاندارد آسانسور ظرف ۵ الی ۶ روز کاری صادر شده است که حتی از وعده ۲۰ روزه ما گواهینامه سریعتر به کارفرما ارائه شده است، و تصویر زیر، تصویر گواهینامه داستاندارد آسانسور مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که به منظور افزایش ایمنی و حفاظت از جان و مال مردم، توسط سازمان ملی استاندارد تعیین شده است. رعایت نکردن این استانداردها می‌تواند باشد. در این مقاله انواع استاندارد آسانسور را بررسی خواهیم کرد و به جنبه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

استاندارد آسانسور چیست ؟

از آن‌جا که در گذشته آسانسورها تلفات و صدمات زیادی را به همراه داشت، در سال 73 تصمیم بر این شد که در استاندارد ملی بخشی به استاندارد آسانسور تخصیص داده شود، که سرانجام در سال 83 رعایت استانداردهای آسانسور به امری الزامی تبدیل شد. و از همین رو ایمنی ساخت و نصب آسانسور تضمین شد.

استاندارد به معنای مطابقت داشتن با قانون و نظام‌مند بودن است. و کیفیت مناسب و شاخص‌های لازم برای محصول یا خدمات در استاندارد آن محصول یا خدمت مشخص می‌شود. در مورد آسانسور نیز، استاندارد آسانسور مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که سازمان ملی استاندارد به منظور حفظ سلامت و ایمنی مردم تعیین و تدوین کرده است.

در مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان و موسسه ملی استاندارد آمده است که نصب آسانسور مستلزم استانداردسازی آسانسور در قانون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. که البته موسسه استاندارد وظایف خود را به شرکت‌هایی واگذار کرده که آن‌ها می‌بایست فروشندگان و نصابان آسانسور را تعیین صلاحیت، استاندارد آسانسور را به مالکین تحویل و کارهایی از این قبیل انجام دهند.

استاندارد آسانسور چه مواردی را شامل می‌شود؟

استانداردهای آسانسور موارد متعددی را در بر می‌گیرند که برخی از آن‌ها در زیر آمده‌اند:

  • الزامات تعیین سرعت حرکت آسانسور
  • باز و بسته شدن به موقع درب آسانسور توسط سیستم‌های شناسایی درب
  • ویژگی ضد حریق بودن
  • ابزار تضمین ایمنی درب
  • فاصله سقف آسانسور تا دیوار
  • نحوه عملکرد قفل درب
  • کیفیت قفل و ریل
  • تهویه‌ی آسانسور
  • احساس راحتی و امنیت در آسانسور
  • تناسب ظرفیت آسانسور با محل استفاده از آن
  • پنل آسانسور و رابط کاربری آن
  • پاراشوت (ترمز ایمنی)
  • وجود سیستم زنگ هشدار
  • ضربه‌گیرهای پایین آسانسور

انواع گواهینامه استاندارد آسانسور

بندهای 3، 4 و 15 مقررات ملی ساختمان به مبحث آسانسور پرداخته‌اند و موضوعات مختلفی همانند نحوه بهره‌برداری از آسانسور، سرویس آسانسور، و ابزارهای آسانسور در این بندها پوشش داده شده‌اند.

برای کسب گواهینامه استاندارد آسانسور باید پس از نصب آن، پروانه ساختمان و مدارک سازنده توسط بازرس تایید شوند، در صورت تایید یک کد رهگیری توسط شرکت به شما ارائه می‌شود و بعد از آن نیز گواهینامه استاندارد آسانسور پادر می‌گردد. گواهینامه استاندارد آسانسور به دو نوع است:

گواهینامه استاندارد اولیه

گواهینامه استاندارد اولیه برای وقتی است که آسانسور تازه نصب شده باشد. برای کسب این گواهینامه، بعد از این که نصب آسانسور تمام شد، کارشناس آسانسور را بازرسی می کند تا از رعایت استانداردهای در نصب و قطعات استفاده شده اطمینان حاصل پیدا کند. در صورت مطابقت آسانسور با استانداردهای تعیین شده، گواهینامه استاندارد اولیه صادر می‌شود.

داشتن گواهینامه استاندارد اولیه آسانسور برای دریافت پایان کار ساختمان الزامی می‌باشد و ساختمان‌هایی که این گواهینامه را ندارند، نمی‌توانند پایان کار دریافت کنند. و حتما می‌بایست قبل از استفاده از آسانسور، این گواهینامه دریافت شده باشد. البته در ساختمان‌های قدیمی که نصب آسانسور در آن‌ها به زمان قبل از اجباری شدن گواهینامه استاندارد برای پایان کار برمی‌گردد نیز می‌توان در صورت درخواست، این گواهینامه را اخذ کرد.

برای اخذ گواهینامه استاندارد اولیه آسانسور لازم است که کپی این مدارک به شرکت نصب کننده آسانسور تحویل داده شوند: صفحه اول پروانه ساختمان، پشت و روی کارت ملی متقاضی پروانه و صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه.

گواهینامه استاندارد ادواری

استاندارد ادواری برای زمانی است که آسانسور نصب و گواهینامه‌ی اولیه دریافت شده است و باید برای حصول اطمینان از سالم بودن و کارکرد صحیح آسانسور، به صورت سالانه دریافت شود. این گواهینامه نشان می‌دهد که آسانسور به طور منظم سرویس می‌شود و در این امر کوتاهی صورت نگرفته است.

سرویس منظم و دوره‌ای باعث می‌شود که اشکالات موجود در آسانسور رفع، و روند دریافت گواهینامه استاندارد ادواری را تسریع می‌کند. آسانسورها باید حداقل سالی یک بار توسط کارشناس سازمان استاندارد، بازرسی و گواهینامه ادواری برای آن‌ها دریافت شود. البته این کار از نظر قانون اجباری نیست، اما برای از نظر فنی و برای اطمینان از درستی کارکرد آسانسور ضروری است.

مراحل اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور

اخذ گواهینامه اولیه استاندارد آسانسور  حدود 20 تا 35 روز و گواهینامه ادواری حدود 10 تا 30 روز زمان می‌برد. که البته این زمان بستگی به فاکتورهایی نظیر شرکت بازرسی کننده و کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می‌شود بستگی دارد. مراحلی که برای اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور باید طی شود به صورت زیر است:

  • اتمام کامل عملیات ساختمانی، برق رسانی، نصب و راه اندازی آسانسور و سایر اقدامات مربوطه
  • ثبت نام اینترنتی در سامانه استاندارد آسانسور، تعیین شرکت بازرسی و دریافت کد رهگیری
  • تأیید بازرس
  • دریافت تاریخ نوبت بازرسی از شرکت بازرسی
  • بستن قرارداد یک ساله برای سرویس سالیانه
  • پرداخت هزینه بازرسی و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت بازرسی کننده
  • ارسال فرم مهندس ناظر، نقشه، محاسبات و سایر مدارک به شرکت بازرسی
  • بازرسی آسانسور توسط بازرس در حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی
  • صدور گواهی تأیید استاندارد و تحویل آن به کارفرما
  • ارسال کپی برابر اصل قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و بیمه نامه به شرکت بازرسی

مسئولیت بروز حادثه در آسانسور بدون استاندارد

اگر در آسانسوری حادثه‌ای رخ دهد و آن آسانسور گواهینامه استاندارد نداشته باشد، مسئولیت این حادثه بر دوش افراد زیر است:

مالک یا مدیر ساختمان

بر اساس بندهای 22-10-2 و 22-2-6 مقررات ملی ساختمان، مدیر یا مالک ساختمان مسئول پیگیری برای سرویس ماهانه و سالانه آسانسور و دریافت تأییدیه‌های مورد نیاز هستند. آن‌ها همچنین موظف هستند که با شرکت‌های نصب کننده آسانسور قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه ببندند.

بهره بردار یا استفاده کننده از آسانسور

در برخی حوادث اگر کوتاهی در رعایت نکات ایمنی از سوی شخص استفاده کننده باشد، بنا به نظر کارشناس آن شخص باید نسبت به جبران خسارات وارده اقدام کند.

سامانه استاندارد آسانسور

اگر از رعایت الزامات استاندارد آسانسوری اطمینان نداریدیا می‌خواهید وضعیت آسانسور محل زندگی یا کار خود را استعلام بگیرید، می‌توانید این کار را به راحتی و با پیامک انجام دهید. سازمان ملی استاندارد ایران سامانه استاندارد آسانسور را راه اندازی کرده که شما می‌توانید با ارسال پیامک به این سامانه از وضعیت استاندارد آسانسور مطلع شوید.

برای استعلام وضعیت استاندارد از طریق سامانه استاندارد آسانسور کافی است شناسه ملی آسانسور را که بر روی پلاکی که در کابین آسانسور نصب شده است، به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و اطلاعاتی شامل نام شرکت نصب کننده، نام شرکت بازرسی، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی را دریافت کنید.

کلام آخر

رعایت استاندارد آسانسور از موارد ضروری برای تمام آسانسورهاست. رعایت این استانداردها از بروز حوادث و وارد آمدن خسارات جلوگیری می‌کند. برای اطمینان از کارکرد صحیح آسانسور باید پس از نصب آن گواهی اولیه و سپس به صورت سالانه گواهی ادواری استاندارد آسانسور را دریافت کرد. در این مقاله سعی شد که تمامی این موارد توضیح داده شوند. شما می‌توانید برای خرید قطعات استاندارد آسانسور و یا اطلاع از به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا