علمی و پزشکی

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا از حیث گستردگی و غنای آثارش همواره از شرق و غرب مورد توجه بوده است و این به نوبه خود مرهون دانشمندان مشهور و نامدار غربی بوده است که شبها و روزها به مطالعه آثار او در آن معجزه پرداختند. به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید.

تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان از آمریکا، انگلستان و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان اجرا شد و درباره ابن سینا بود. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه در ایران نوشتیم نیست.

یکی از دروس ضروری فلسفه دکارت، در اوایل انقلاب و در دوران جنگ داخلی بود، زمانی که در فرانسه در دانشگاه خوزه تحصیل کردم. استاد ما دکتر بود. دومینیک لوکور یکی از معروف ترین دکارت های فرانسه که این درس را تدریس کرد. او در روز اول درس این سوال را مطرح کرد: چرا دکارت قبل و بعد از دیگر فیلسوفان فرانسوی متفاوت است و آیا تافته جداست؟ در پرانتز بگویم که فرانسوی ها همیشه خود را عقل گرا معرفی کرده اند و این دکارت را هم می دهند.

به خاطر این سوال، سکوت بر کلاس حاکم شد. برخی از دانشجویان پاسخ هایی دادند که استاد نپذیرفت. سپس خود معلم با پاسخ های عجیب و غریب خود شک کلاس را برطرف کرد که من را نیز متعجب کرد. این روزها مصادف با اولین روزهای انقلاب و جنگ داخلی بود و رسانه های فرانسوی شبانه روز اخبار جنگ و انقلاب ایران را به تفصیل پخش می کردند و به تفصیل درباره آن صحبت می کردند. معلم گفت: اگر به عناصر اساسی انقلاب ایران نگاه کنید، به مذهب تشیع می رسید که بر خلاف اسلام دیگر، انقلابی بود و با پادشاهان و حاکمان درگیر بود و ابن سینا، فیلسوف بزرگ ایرانی که دانش و فلسفه او خاورمیانه ، همچنین از اعضای مذهب انقلابی شیعه بود. “به دلیل ارتباط با این دین انقلابی ، او تحت فرمانروایان عصر خود قرار گرفت و به شهر و کشور منتقل شد”.

وی ادامه داد: به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها تحت تأثیر علم و فلسفه، بلکه از نحوه زندگی او در ایرانیان قبل از خود نیز بوده است. تحت تأثیر کارهای فلسفی ابن سینا در مورد مرد حلق آویز شده است. علاوه بر این سوء استفاده علمی و فلسفی ، متوجه می شویم که دکارت در طول زندگی خود وحشت نکرده و از شهرها و شهرها و کشورها در جستجوی خانه امن و تحقیق در سایه فرار کرده است و در این عمل ته نخاع از ابن سینا الگو می گیرد. . »

سر کلاس خیلی خوشحال بودم که استاد اینقدر از ابن سینا تعریف کردند، اما عذرخواهی می کنم که ما معلمان نتوانستیم یک نمونه کار فرانسوی دکارت برای ابن سینا درست کنیم. این امر باعث شد من به نگارش کتابی در مورد ابن سینا با دیدگاهی جدید در مورد برنامه های تحقیقاتی آینده فکر کنم.

پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و ضمن تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به جستجوی دانشمندان مسلمان در ایران پرداختم. در آن زمان دکتر رئیس پژوهشگاه بود. من و مهدی گلشنی ویژه نامه ای در مورد خیام و خواجه نصیر گذاشتم. پس از آن پروژه ابن سینا را گرفتم و درخواست مقاله ای از داخل و خارج ایران کردم تا کتاب منتشر شد. علمای بزرگ ابن سینا تا به امروز بیشتر به مسائل متافیزیک و عرفان ابن سینا پرداخته اند. زمانی که در غرب بودم، جنبه های دیگری از ابن سینا مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی، موسیقی را مطالعه کردم و دوست دارم اکنون در کشورم با ارائه ترجمه هایی از این قبیل به ابن سینا روی بیاورم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان و صاحب نظران صاحب نام در زمینه پژوهش هستند. متاسفانه در زمان انتشار این کتاب دکتر درگذشت. ساسان سپنتا نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا نویسنده فرانسوی. آنها گفتند که نمی توانند شاهد انتشار مقاله خود باشند.

آقای قاسم فینیانوس، نویسنده سوری یکی از مقالات، به دلیل حملات داعش و گروه های تروریستی در سوریه، پست قبلی خود را ترک کرده است و من الان از او اطلاعی ندارم. یکی از مقالات خوب این کتاب توسط دکتر Dr. گلشنی و شاگردش دکتر. جمالی ، که در مورد آگاهی و رابطه ذهن و مغز از دیدگاه ابن سینا است. همچنین دو مقاله در مورد آثار نجومی ابن سینا نوشتم که یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان فرانسه است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی در زمینه منطق عرف از دیدگاه ابن سینا از منطق خارجی داریم که توسط یک استاد ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نیز دیدگاه جدیدی در موضوع منطق ابن سینا دارد.

علت انتخاب کتابی درباره ابن سینا نه تنها دانش ابن سینا بلکه نقش این عالم بزرگ در تمدن اسلامی بوده است. او به تنهایی الگوی تمدن است، هر طور که شما آن را ببینید! به عنوان مثال ، اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان را در شرق و غرب بخوانید ، متوجه خواهید شد که اگر آنها می خواهند یک هدف علمی را پیش ببرند ، گاهی اوقات باید خواسته های قلبی خود را رها کرده و از دستورات پادشاه اطاعت کنند. یا خیلی ها داریم که ذکر نامشان را لازم نمی بینم. عده ای که جز علم نداشتند و از اخلاق و دین بریده بودند، به دلیل دلبستگی به زندگی نفسانی و مال دنیا، علم خود را در خدمت دشمن نوع بشر قرار دادند.

یکی از ویژگیهای ابن سینا این بود که وی توسط بسیاری از علوم عصر خود احاطه شده بود. امروزه با توجه به گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که بر خلاف گذشته باید آن را وقف همان علم کرد و عمر انسان کافی نیست.در مطالعه تعدادی از علوم برای کنونی محققان؛ اما اینها نیز اغلب قادر به نوآوری و اکتشاف در همان زمینه های تخصصی نیستند. من با برخی از این اساتید چه در دانشگاه صنعتی شریف و چه در دانشگاه های دیگر ملاقات کرده ام و احساس می کنم که نادیده گرفتن موضوعات اساسی ادبیات ، دین ، ​​فلسفه و سیاست در آنجا کافی نیست. آنها در کشور خود هستند. آنها همچنین هیچ دخالتی در حوزه تخصصی خود ندارند. من مثلاً یک استاد ریاضی را می شناسم که جبری است اما وارد بحث های هندسی نمی شود، برعکس اگر ابن سینا را مطالعه کنید از اطرافیان او در علوم مختلف متحیر می شوید!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علوم این دانشگاه یادداشتی را مبنی بر ضرورت توجه بیشتر به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کردند که در ادامه می خوانید. ما ایرانی‌ها شخصیت‌های معروف علمی و فلسفی را به‌طور عام و ابن سینا را به‌طور خاص و آن‌طور که می‌دانیم نمی‌شناسیم و همین عدم آگاهی ما را از عرضه کالاهای ارزشمند خود در بازارهای بین‌المللی باز داشته است. از سوی دیگر ، غرب از این نظر از ما پیشی گرفته است. ابن سینا ، با توجه به وسعت و غنای آثار خود ، همواره در شرق و غرب مورد مطالعه قرار گرفته است ، و این به نوبه خود به خاطر دانشمندان واقعی و مشهور غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در مورد کار این معجزه کردند. . به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید. تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان ، از ایالات متحده ، انگلستان و فرانسه گرفته تا الجزایر ، هند و پاکستان اجرا شد و درباره ابن سینا بود. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه با آنچه ما در ایران نوشتیم قابل مقایسه نیست. دلیل اصلی من تالیف این کتاب ترجمه و انتشار برخی از این گونه مقالات بوده است و شما نیز با نظر من برای بررسی مقالات این کتاب موافق خواهید بود.

23302

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا