علمی و پزشکی

محبوب‌ترین موز دنیا منقرض می‌شود؟

به استدلال برخی دانشمندان، بهترین راه‌حل برای این مشکل اصلاح کامل تولید موز از سوی کشاورزان است. در دنیا بیش از هزار نوع موز وجود دارد، اما ۴۷درصد از انواعی که مورد استفاده انسان‌هاست موز کاوندیش است.

کاوندیش به چند دلیل بر بازار جهانی موز تسلط دارد. اول اینکه در برابر برخی از بیماری‌های مهم که درخت موز را می‌کشد، مقاوم است. دوم، ماندگاری طولانی دارد و سوم، کشاورزان معمولا می‌توانند موز کاوندیش بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها در همان مقدار زمین بکارند. اما این‌گونه در معرض تهدید قارچی است که درخت را آلوده می‌کند. این عفونت به‌نام بیماری پاناما (پژمردگی فوزاریوم) نژاد استوایی۴ نامیده می‌شود.

عفونت TR۴ از ریشه‌های درخت شروع می‌شود و با گسترش عفونت توانایی گیاه در جذب آب یا انجام فتوسنتز را از کار می‌اندازد و درخت می‌میرد. اتفاقی که برای موز کاوندیش می‌افتد قبلاً برای موز محبوب دیگری به نام گروس میشل نیز رخ داده است.

محبوب‌ترین موز دنیا منقرض می‌شود؟

برخی از آسیب‌شناسان گیاهی معتقدند کاوندیش به سرنوشت گروس میشل دچار نمی‌شود. جیمز دیل، استاد و رهبر برنامه بیوتکنولوژی موز در دانشگاه فناوری کوئینزلنددیل گفت: «بیماری به کندی پیش می‌رود، بنابراین ما حداقل یک دهه فرصت داریم که تأثیر آن شدید باشد.»

بیشتر بخوانید:

همچنین، بسیاری از دانشمندان درحال کار روی کاوندیش مقاوم در برابر TR۴ یا جایگزینی مقاوم برای آن هستند. گروه تحقیقاتی دیگری به مدیریت دانشمندان دانشگاه کمبریج نیز درحال بررسی پیوند به‌عنوان یک راه‌حل هستند. به‌گفته دانشگاه کمبریج، پیوند بافت از یک گیاه به گیاه دیگر می‌تواند ویژگی‌های خاصی از آن گیاه مانند مقاوم‌تر کردن آن به بیماری را تغییر دهد.

۵۸۵۸

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.
دکمه بازگشت به بالا