علمی و پزشکی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل انجمن انتقال خون ایران درباره ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند تا ۱۴ روز نمی‌توانند خون اهدا کنند و کسانی که انواع دیگر را دریافت کرده‌اند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات نمی توانند از اهدای خون اجتناب کنند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش ترند روز، دکتر. مصطفی جمالی: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد، زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً اندام های تنفسی یا گوارشی افراد را درگیر می کند.

وی افزود: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل نگرانی هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش در ذهن مردم آمریکا ایجاد می شد، شاهد کاهش تعداد اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تصریح کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب، با کمک اهداکنندگان مستمر خون و استفاده از شبکه ملی اهدای خون، نیاز همه بیمارستان ها و درمانگاه ها و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد. برآورده شده اند. .

مدیرعامل انجمن انتقال خون تصریح کرد: با شروع موج هفتم کرونا و تسریع واکسیناسیون علیه این بیماری و به دلیل کنترل نسبی کرونا به دلیل افزایش جراحی و افزایش تقاضا. برای خون و فرآورده های آن، بزرگواران طبق معمول باید در اهدای خون اقبال بیشتری داشته باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر بزرگ شرکت کنند.

وی درباره حضور چندین اهداکننده خون مبتلا به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از بیماری دانست تا به اهداکننده و گیرنده آسیبی وارد نشود.

بر اساس اعلامیه وزارت صحت عامه، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از معرفی برخی واکسن‌ها، گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند تا ۱۴ روز نمی‌توانند خون اهدا کنند و کسانی که تزریق می‌کنند. واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا با دریافت انواع دیگر واکسن ها مانند سینوفارم و برکات، آنها نمی توانند اهدای خون را متوقف کنند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ترافیک در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت، با مراجعه به سایت انجمن اهدای خون به آدرس https://www.ibto.ir، با گرفتن نوبت آنلاین در هر گونه انتقال خون، اقدام کنند. مرکز و در زمان مورد نظر خون بدهند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا