نحوه صحیح تا زدن فرش دستباف

برخلاف آنچیزی که تصور می‌شود تا زدن فرش ماشینی و دستباف، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت و نگهداری از فرش است که عدم رعایت آن می‌تواند باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. همچنین رعایت آن می‌تواند فرش را در برابر آسیب‌های مختلف حفظ کند. در واقع برای حمل و نگهداری فرش‌های ماشینی و دستباف، بسته بندی فرش ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام دهید. این کار موجب می‌شود تا حجم فرش کاهش پیدا کرده و در نتیجه فرآیند حمل‌ونقل و نگهداری فرش راحت‌تر انجام شود.

The correct way to fold a handmade carpet

اما درست‌ترین روش تا کردن فرش کدام است؟ آیا چیزی در مورد نحوه بسته بندی فرش موقع اسباب کشی می‌دانید؟ در این مقاله هر چیزی که باید در مورد نگهداری فرش دستباف لوله شده و روش لوله کردن آن بدانید را بررسی می‌کنیم. اگر قصد اسباب‌کشی دارید و بهدنبال یک معتبر هستید تا با فرش‌های تمیز وارد خانه جدید شوید، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما ضمن برخورداری از بهترین و جدیدترین ابزارها و متدهای روز دنیا از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت با ارائه خدمات باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

دلیل اهمیت تا زدن فرش ماشینی و دستباف

به طور معمول برای نگهداری و حمل فرش، باید آن‌ها را به صورت لوله شده و یا تا کرده درآورد. همانطور که گفتیم این کار موجب می‌شود تا حجم فرش کاهش پیدا کرده و نگهداری و حمل آن راحت‌تر انجام شود. از طرف دیگر بسیاری از افراد به دلیل عدم وجود فضای کافی برای استفاده از فرش، آن را به صورت لوله شده در گوشه‌ای از خانه قرار می‌دهند. این که فرش برای مدت هرچند کوتاه نیز به صورت لوله و جمع شده قرار بگیرد، به خودی‌خود می‌تواند باعث آسیب شود. حال اگر بسته بندی فرش دستباف و ماشینی شما به درستی انجام نشود، صدمات وارده می‌توانند بیشتر هم شوند.

صحیح‌ترین نحوه تا کردن فرش ماشینی و دستباف

به منظور تا زدن فرش ابتدا باید فرش را به شکل پشت و رو روی زمین پهن کنید. سپس فرش را به صورت عرضی به سه قسمت تقسیم کنید. در مرحله بعدی باید لبه راست یا چپ فرش را به اندازه یک سوم فرش تا بزنید. سپس لبه دیگر فرش را طوری تا کنید تا یک سوم پایانی فرش روی قسمت تا خورده قرار گرفته و فرش مانند یک مستطیل بلند و باریک شود. با دست فرش را صاف کرده و طول فرش را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و آن را بر خلاف جهت پرزها تا بزنید. در انتها و برای نگهداری فرش ماشینی لوله شده، آن را با یک طناب محکم ببندید تا باز نشود.

روش صحیح لوله کردن فرش

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد لوله کردن و تا کردن فرش بدانید این است که فرش نباید به هیچ وجه فشرده شود. به عبارتی دیگر با لایه‌های فرش لوله شده باید با دقت و بدون فشار اضافی برخورد شود. بهتر است فرش را با قطر حداقل ۴۰ سانتیمتر لول کنید. به یاد داشته باشید که برای این کار باید فرش را کاملاً صاف روی زمین پهن کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک نفر در قسمت بالایی و یک نفر در قسمت پایینی فرش قرار گرفته و سپس دو فرد همراه با هم و به آرامی فرش را لوله کنند. بعد از اتمام کار، فرش را به طناب مناسب بسته و محکم کنید.

نکات مهم در زمان لول و تا زدن فرش ماشینی و دستباف

  • جهت  تا لول کردن: لوله کردن فرش باید در جهت خواب فرش انجام شود.
  • استفاده از نفتالین: برای جلوگیری از بید زدن فرش، حتما لابه‌لای آن‌ها از نفتالین استفاده کنید.
  • خیس یا مرطوب نبودن فرش: عذم توجه به این موضوع باعث ایجاد بوی بد و کپک روی فرش می‌شود.
  • عدم استفاده از فشار زیاد: بعد از لول یا تا کردن فرش به هیچ عنوان آن را با فشار زیاد نبندید. این کار فرم و شکل فرش را از بین بده و ظاهری بد به آن می‌دهد.
  • تمیز کردن فرش: قبل از بسته بندی فرش حتماً سطح آن را با استفاده از جارو از آلودگی و گرد‌وغبار تمیز کرده و اجازه دهید برای چند ساعت در هوای آزاد باشد.
  • باز کردن فرش: فرش لوله شده باید هر از چند گاهی باز شود تا هوا بتواند به لایه‌های میانی آن برخورد کند. این کار از تخریب تار و پود فرش و همچنین تجمع رطوبت در آن جلوگیری می‌کند.

 

نحوه بسته بندی فرش برای اسباب کشی

برای اسباب کشی فرش بهتر است آن را لول کرده و در انتها با استفاده از طناب آن را ببندید تا موقع حمل‌ونقل آسیبی به فرش وارد نشود. به یاد داشته باشید که فرش را بعد از لول کردن حتماً داخل یک کاور مخصوص پلاستیکی یا پارچه‌ای قرار دهید یا در صورت امکان دور فرش را با سلفون بپوشانید تا در معرض آلودگی و گردوغبار قرار نگیرد.

تا کردن فرش کار درستی می باشد؟

تا کردن فرش‌ هم برای فرش های دستباف و هم ماشینی بسیار اهمیت دارد ولی فرش های دستباف از آنجایی که علاوه بر اینکه جزء کالاهای هنری با ارزش هستند، از نظر قیمتی نیز بسیار گرانبها هستند، به همین دلیل نگهداری درست و اصولی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند و یادتان باشد چون فرش های دستباف از الیاف طبیعی مثل پشم، پنبه و ابریشم برای بافت آنها استفاده می شود بیشتر در معرض خراب شدن می باشد و اشتباه در روش نگهداری می تواند ضرر مالی برای شما به همراه داشته باشد.

ما در اینجا می خواهیم اصول تا کردن فرش را باهم بررسی کنیم اما اصلاً اینکار یعنی تا کردن؛ کار صحیح و اصولی می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت خیر کار درستی نمی باشد و بهترین روش برای نگهداری از فرش لوله کردن آن است، زیرا در این حالت امکان تغییر شکل فرش به حداقل ممکن می‌رسد. پس اگر این امکان دارید فرش خود را به صورت لول نگهداری کنید یا در اسباب کشی جا به جا کنید، بهتر است از همین الان ادامه مقاله را متوقف کنید و فکر تا کردن فرش را از ذهن خود خارج کنید.

برای لول کردن هم حتماً نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

  • برای لول کردن قالی سعی کنید اینکار را به همراه دو یا سه نفر از دوستان و خانواده خود انجام دهید تا از خم شدن و بیرون زدن لبه های فرش جلوگیری کنید، زیرا در طولانی مدت این شرایط مخصوصاً برای قالی های بزرگ می تواند خسارت هایی به همراه داشته باشد.
  • حشرات و بیدها یکی از مهمترین دشمنان فرش هایی می باشند که درون یک انبار نگهداری می شوند. شما می توانید برای راحت شدن از شر این موجودات از موادی مانند تنباکو یا نفتالین استفاده کنید. البته این مشکل بیشتر برای فرش های دستباف اتفاق می افتد نه ماشینی.
  • اگر فرش شما دچار آسیب دیدگی، پارگی و پوسیدگی می باشد توصیه می شود قبل از لوله شدن آن، این مشکلات را ترمیم کنید زیرا پس از گذشت زمان این موارد و خسارت های آنها افزایش پیدا می کند.  نیز یکی از مهمترین این مشکلات می باشد که لازم است به آن نگاه ویژه ای بشود.
  • بهتر است فرش خود را پس از  لوله کردن، در یک کاور مخصوص فرش ، سلفون یا پارچه‌ای تمیز بپیچید تا مانع از رسوخ گردوخاک به آن شوید. البته بین همه‌ی این‌ها توصیه‌ی ما به شما پارچه است زیرا کاورهای پلاستیکی زودتر دچار عرق زدگی می‌شوند و فرش در رطوبت کپک می‌زند.

اما یه زمان هایی می باشد که ما امکان لوله کردن فرش را به خاطر محدودید فضا نداریم و مجبوریم آن را تا بزنیم، در این حالت لازم است که ما روش اصولی و صحیح اینکار را بدانیم تا از آسیب رسیدن به فرش خود جلوگیری کنیم.

تا زدن فرش به شکل اصولی و صحیح

لازم است دقت کنیم که به دلیل تغییر چیدمان و همچنین جابه‌جایی، بسته‌بندی فرش و آماده‌سازی آن برای حمل‌ونقل بسیار ضروری می باشد و بسته‌بندی نادرست فرش می‌تواند یکپارچگی فرش را از بین ببرد و در نتیجه باعث ایجاد چین‌وچروک دائمی (کیسی فرش) و وارد کردن خسارت به آن شود. ما دو روش کلی برای تا زدن فرش داریم که در اصطلاح به آنها یک لایه و دو لایه گفته می شود. روش یک لایه زمانی استفاده می شود که شما فرش خود را قصد دارید در مدت زمان طولانی در محلی مثل انباری نگهداری کنید، زیرا این روش بافت فرش و سلامت آن را بیشتر از روش دو لایه حفظ می کند. اما روش دو لایه نسبت به یک لایه برای اسباب کشی ها و حمل و نقل های کوتاه مدت گزینه مناسب تری می باشد، چون حجم و اندازه فرش نسبت به روش تا کردن یک لایه کمتر می شود.

دکمه بازگشت به بالا