چه نوع شرکتی مورد نیاز من است؟

شرایط ثبت انواع شرکت در ایران

ثبت شرکت برگرفته از قانون تجارت ایران می باشد که در این مطلب به مهمترین قوانین ثبت در سال 1401 اشاره می گردد. چنانچه قصد راه اندازی یک شرکت را دارد باید شرایط آن را حتما بدانید پس با ما همراه باشید. در ادامه به این سوالات و سایر شرایط ثبت شرکت در ایران پاسخ خواهیم داد. ثبت شرکت در حال حاضر در سال 1401 شرایط پیچیده ای ندارد، اما تا سال 97 اعضا برای تهیه مدارک لازم باید تصویر شناسنامه و کارت ملی را برابر اصل کرده و از مراکز پلیس +10 گواهی عدم سوء پیشینه دریافت می نمودند. اما در حال حاضر نیاز به هیچکدام از اینها نیست.

فقط با داشتن تصویر شناسنامه و کارت ملی می توان از طریق سامانه و بدون مراجعه حضوری شرکت خود را ثبت کرد. لازم به ذکر است که با اتصال این سامانه به مراکز اعلام سوپیشینه چنانچه فرد متقاضی دارای سوابق محکومیت باشد به صورت آنلاین سامانه اخطار عدم ثبت خواهد داد.

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است؟

در ابتدای کار ” هیچ مدرک تحصیلی مورد نیاز نمی باشد ” ، شاید تعجب کنید اما واقعا در مراحل و قوانین ثبتی تا سال 1401 هیچ جا اشاره به مدرک تحصلی نشده است مگر در موارد زیر:

1- موضوع شرکت نیاز به مجوز داشته باشد که اخذ آن مجوز هم منوط به داشتن مدرک تحصیلی خاصی باشد.

2- ثبت شرکت مهندسی که قصد دارید در نام آن کلمه مهندسی یا مهندسین ذکر گردد که نیاز به مدرک تحصیلی مهندسی خواهید داشت

و چند مورد دیگر

امـــــا

چیزی که مهم است این است که اولا بدون دانش وارد حوزه کاری نشوید که تخصص و مدرک آن را ندارید و ثانیا در ادامه ممکن است نیاز به مدرک تحصیلی داشته باشید مانند اخذ کارت بازرگانی که حداقل باید دیپلم داشته باشید و یا رتبه بندی شرکت ها که نیاز به حداقل مدرک کارشناسی خواهید داشت و …. یعنی در خود فرآیند ثبت نیاز به مدرک تحصیلی نیست اما در ادامه ممکن است نیاز پیدا کنید.

آیا برای ثبت شرکت کارت پایان خدمت لازم است؟

خیر برای ثبت نیاز به کارت پایان خدمت نیست، آنچه که مهمتر از مدارک لازم است این است که هدف شما از این تاسیس شرکت چیست؟ آیا اصلا نیاز به ثبت دارید یا به صورت شخصی باید کار کنید.

در چه شرایطی نیاز به ثبت داریم؟

برخی افراد با هدف نو آوری در کار و حرفه و ارائه ایده های نو یا طراحی وب سایت های اینترنتی، برای ثبت اقدام می کنند و برخی دیگر می خواهند به کسب و کاری که از قبل داشته اند، هویت رسمی و قانونی بدهند. در ایران نیز مراحل تاسیس بر اساس اهداف و نوع ثبت به صورت های مختلفی انجام می گیرد. در گذشته مراحل، ثبت با طی پروسه بسیار سخت و زمانبر اداری صورت می گرفت. اما امروزه این پروسه به دلیل الکترونیکی شدن، بسیار سریع تر و با صرف زمان و هزینه کمتری قابل پیگیری و انجام می باشد. به دلیل اهمیت موضوع ، بر آن شدیم تا بتوانیم به مهم ترین مباحث و موضوعات کلیدی در حیطه قوانین و

  1. ضرورت ثبت در ایران
  2. چه مراحلی دارد؟
  3. مهمترین قوانین آن کدامند؟
  4. شرایط اساسی
  5. نکات تکمیلی

نحوه ثبت شرکت

نحوه ثبت یک شرکت از جایی شروع می شود که نیاز شریک شدن در کاری یا فعالیتی، موجب می شود بر اساس قانون کار و تجارت، یک شرکت تاسیس کنید. این شراکت و همدستی یا همراهی در کار، می تواند شامل امور تجاری، کشاورزی، صنعتی، راه و ترابری، ساختمان، معادن، تولیدات و غیره شود. لذا با آگاهی از قوانین و شرایط ، می توان بدون کوچکترین مشکلی یک شراکت قانون مند داشته باشید. بر طبق قوانین ثبت اعم از تجاری، مدنی و محاسبات عمومی، نحوه ثبت به سه دسته تقسیم بندی می شوند، این سه دسته عبارتند از:

شرکت های دولتی: منظور شرکت هایی هستند که نحوه ثبت و اساس آن دولتی است و بیش از 50 درصد از سرمایه آن به دولت تعلق دارد. بنابراین هر نوع شرکتی که سرمایه گذاری آن از طریق دولت صورت گیرد، شرکت دولتی اطلاق می شود.

شرکت های مدنی: منظور شرکت هایی هستند که مابین افراد با فعالیتی مشترک انجام می شود؛ این فعالیت می تواند جهت خرید و فروش، خدماتی و پیشه وری و یا کسب و کارهای دیگر انجام شود. در این نوع شرکت ها، سهام و ضرر و زیان بین همه شرکا یکسان و برابر است.

شرکت های تجاری: منظور شرکت هایی هستند که با هدف تجاری و مشخص شدن میزان سهام، حدود اختیارات و سمت ها، بین افراد حقیقی یا شرکا تشکیل می شود.

از مشخصه های شرکت های تجاری، مشخص بودن سود و زیان، مبادلات بازرگانی و تجاری، سازمانی مستقل و همکاری دو یا چند نفر با هم می باشند.

ثبت شرکت چه ضرورتی دارد؟

  • موجب می شود که کلیه فعالیت های شرکت، اعم از فعالیت های مالی، حقوقی، اجرایی، بیمه ای و غیره، جنبه قانونی پیدا کند.
  • با ثبت یک شرکت می توانید کد کارگاهی گرفته و برای خود و کارمندانتان را بیمه تامین اجتماعی کنید.
  • موجب اعتماد مشتریان به شما می گردد بخصوص برای فعالیت های آنلاین که مشتری بدون اینکه شما را ببیند از شما محصولی خریداری می کند.
  • موجب می شود که یک شرکت معرفی شده و در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح گردد.
  • ثبت لیست برند آماده برای تولیدات و محصولاتی که تولید می کنید امکان پذیر می گردد.
  • موجب می شود یک شرکت بتواند قراردادهای خود را با سایر ارگانهای دولتی و خصوصی عقد نماید.
  • موجب می شود که مناقصات و مزایده های دولتی که با بیشترین سود همراه است، شامل شرکت مذکور گردد.
  • موجب انعقاد قرار دادهای کلان با سرمایه گذاران بزرگ خواهد شد.
  • موجب می شود کلیه برنامه های شرکت، جنبه رسمی و قانونی می بخشد.
  •  موجب می شود کلیه قراردادها و اسناد شرکت رسمیت پیدا کند.
  • موجب می شود میزان سهام و سود و سمت مشخص شود و از این طریق سهام داران، موسسین و شرکا از شرکت و کلیه قراردادهای شرکت اطمینان حاصل کنند.

مدت زمان ثبت

مدت زمان در ایران خیلی زمانبر و پیچیده نیست اما راحت هم نیست، مدت زمان ثبت شرکت بازرگانی 7 الی 14 روز است و مدارکی هم که لازم است فقط شناسنامه و کارت ملی شما و شرکایتان است.

ثبت شرکت و مراحل آن

در ابتدا باید شرکا مشخص گردند و با توجه به نوع شرکت، می تواند شرکای دو یا چند نفره را در بر گیرد. مثلاً برای شرکت های سهامی، حداقل شرکا 3 نفر و برای شرکت های با مسئولیت محدود، حداقل شرکا باید 2 نفر باشد. در این میان پیدا کردن شریکی مناسب که بتوانید به او اطمینان داشته باشد، از اهم موارد است

در مرحله بعد براساس قوانین شرایط موجود در سال 1401 می بایست افراد حقیقی یا حقوقی به مراجعه کنند و اطلاعات خود را در سامانه وارد نمایند و دیگر اسناد و مدارک لازم را به صورت اسکن شده، در سامانه بارگذاری نمایند.

در مرحله دیگر لازم است نام شرکت، مدت زمان فعالیت شرکت، آدرس شرکت، میزان سرمایه اولیه شرکت با توجه به نوع شرکت و نام هریک از شرکا تکمیل و ثبت گردد.

در ادامه نیز، با ارائه کلیه مدارک شناسایی سهامداران، اعضای هیات مدیره، اعضای شرکت، میزان سهام و سرمایه سهامداران، سمت و جایگاه آنها در شرکت و ثبت شعب یا شعبات دیگر شرکت باید انجام گیرد.

در ادامه می بایست کلیه مدارک شرکت نظیر، دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه متن صورتجلسه موسسین و مجمع  عمومی، دو نسخه اساسنامه، دو نسخه شرکت نامه، مجوز فعالیت شرکت در صورت نیاز، مدارک عدم داشتن سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و اصل وکالت نامه به صورت اسکن شده در سامانه مذکور درج و بارگذاری شود.

پایان کار نیز پست کردن مدارک به اداره ثبت می باشد. بعد از بررسی و ارزیابی های لازم، کارشناسان اداره ثبت با پذیرش و یا رد مدارک ارسالی، نتیجه را به متقاضیان اعلام می کنند.

در صورت پذیرش مدارک و دریافت گواهی تایید کارشناسان مربوطه، متقاضیان یا وکلای قانونی آنها با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی و مراجعه مستقیم به اداره ثبت ، مرحله پایانی را به انجام رسانده و شرکت خود را به صورت رسمی ثبت می نمایند.

در صورت رد، مدارک متقاضی یا متقاضیان، لازم است مدارک را بررسی کرده و با رفع نواقص آن، مجدداً مدارک را برای بررسی کارشناسان اداره ، در سامانه بارگذاری کنند؛ تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد و نتیحه رد یا پذیرش آن، متعاقباً به متقاضیان اعلام گردد.

ثبت شرکت در ایران

شرایط ثبت شرکت در ایران مانند هر فرآیند دیگری بر پایه قوانینی خاص و ویژه می باشد؛ که روند ثبت را تسریع و بهبود می بخشد. در اینجا به تشریح برخی از قوانین مهم می پردازیم

  • مشخص کردن شرکا و خصایص آنها: طبق قانون تجارت در ابتدای ثبت باید شرکا مشخص باشند، سمت آنها دقیقا ذکر شود و درصد یا میزان سهم هرکدام از شرکا دقیقا ذکر گردد.
  • تعداد اعضا: برای حداقل 2 نفر عضو تعیین شده است و برای سهامی خاص حداقل 5 عضو ( 3 نفر عضو اصلی و سهامدار و 2 نفر بازرس اصلی و علی البدل )
  • تعیین موضوع شرکت: بعضی موضوعات شرایط خاصی برای ثبت دارند یعنی قبل از ثبت برای آنها باید مجوز گرفت و بعد با ارائه آن مجوز به اداره ثبت ، شرکت را ثبت کرد مانند شرکتهای گردشگری یا موسسات حقوقی
  • تنظیم اوراق و مدارکی که باید ضمیمه اظهارنامه گردد نیز قواعد خاص خود را دارد.
  • هر شرکتی که در خاک ایران تشکیل و ثبت شود، ایرانی محسوب می گردد؛ و باید تشکیلات شرکت وی نیز مطابق با قوانین تجارت ایران باشد.
  • شرکت خارجی هنگامی می تواند قصد ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران را داشته باشد که در ممکلت خود، ثبت قانونی شده باشد.
  • حق الثبت بر اساس میزان سرمایه آنها خواهد بود؛ به عنوان مثال، حق الثبت با توجه به سرمایه اولیه دو میلیون ریالی، به ازای هر ده هزار ریال، صد و شصت ریال خواهد بود. حق الثبت موسسه غیر تجاری با سرمایه دو میلیون ریال، به صورت مقطوع پنج هزار ریال خواهد بود.
  • آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور: طبق قوانین تا قبل از انتشار آگهی در روزنامه های رسمی کشور، شرکت شما ثبت نشده است.

تشریفات لازم ثبت

در ابتدا می بایست تشریفات لازم برای متقاضیان فراهم شود؛ تا براحتی اقدام به ثبت نمایند. این تشریفات می تواند شامل مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکت داخلی یا خارجی باشد؛ که باید تهیه و تنظیم گردند.

  1. تهیه اساسنامه ثبتی شرکت.
  2. تهیه اظهارنامه یا تقاضا نامه ثبتی شرکت.
  3. تهیه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین.
  4. تهیه مجوز فعالیت شرکت.
  5. تهیه گواهی بانکی مبنی بر 35 درصد سرمایه اولیه ( برای )
  6. کلیه مدارک تهیه و تنظیم شود و به اداره ثبت تسلیم گردد. این در حالی است که در ثبت نمایندگی یا شعبه خارجی در کشور، تشریفات لازم نیز باید عملی و اجرایی گردد. از جمله تشریفات لازم برای ثبت شعبه شرکت خارجی می توان موارد زیر را بر شمرد.
  7. مشخص نمودن نوع شرکت ثبتی که می تواند مسئولیت محدود باشد یا سهامی خاص
  8. مشخص نمودن فعالیت و موضوع کاری شرکت ثبتی.
  9. مشخص کردن شماره ثبت در شرکت مادر.
  10. معرفی شعب و نمایندگان جدید شرکت ثبتی.
  11. معرفی سایر شعبات شرکت در ایران.
  12. مشخص نمودن تابعیت شرکت ثبتی.

می بایست کلیه مدارک فوق، به زبان فارسی ترجمه گردد و سپس، ثبت شعب شرکت خارجی به تایید نمایندگان شرکت متبوع رسیده و گواهی تایید آن صادر شود.

دکمه بازگشت به بالا