برای سئو چه کنیم؟
مراحل سئو کردن یک وبسایت اینترنتی و ترفندهای آن
انتخاب نام وبسایت و کلمات کلیدی مناسب
از مراحل اولیه سئو کردن یک وبسایت اینترنتی و سئو صفحه محصول؛ انتخاب نام سایت می باشد، نام سایت می تواند هر کلمه یا عبارتی که مدنظر شما است تعیین شود. به عنوان مثال نام وبسایت ما می باشد، نام دامنه وبسایت نیز می تواند هر عبارتی که دلمان می خواهد باشد (البته اگر قبل از ما گرفته نشده باشد و با قوانین و الگوریتم های سئو مغایرت نداشته باشد)، نام دامنه بهتر است کوتاه و ساده انتخاب شود که هم بازدید کننده بتواند به راحتی نام را بخواند و هم بتواند به حافظه بسپارد که در آینده اگر نیاز به ما داشت به سادگی دسترسی پیدا کند.
اگر بخواهیم از دید سئو نکته ی دیگری را در مورد نام دامنه بیان کنیم : نام دامنه بهتر است شامل حداقل یک کلمه از نام وبسایت یا بیانگر زمینه فعالیتی و موضوع کلی وبسایت باشد زیرا گوگل قبل از اینکه حتی وارد وبسایت ما شود نام دامنه مارا می بیند پس بهتر است توجه بیشتری به نام دامنه و هماهنگی آن با موضوع وبسایت داشته باشیم.
کلمات کلیدی وبسایت نیز بخش مهم دیگری از فرایند سئو وبسایت می باشد که نیازمند تحقیق و تحلیل است، کلمات کلیدی انتخابی ما باید کاملا مرتبط با زمینه کاری ما باشد و ترجیحا کلماتی باشد که رقابت بسیار سنگینی بین وبسایت های معتبر بزرگ و با قدمت بالا نداشته باشد، در این صورت زمان و هزینه ای که باید برای سئوی وبسایت در نظر بگیریم بیشتر از آن چیزی می شود که قبل از شروع کار برآورد کرده بودیم.، کلمات کلیدی می تواند تک سیلابی یا چند سیلابی باشد، Keyword هایی که تعداد کلمه های آن بیشتر است طبیعتا سریع تر و با هزینه کمتر به صفحه اول گوگل نزدیک می شوند. در مقاله بیشتر در این باره توضیح داده ایم.
به عنوان مثال با یک جستجوی سطحی در گوگل می توانید به حقیقت امر پی ببرید، عبارت کلیدی طراحی وبسایت دارای رقابت نسبتا سنگینی می باشد، ولی عبارت کلیدی بهترین آموزش طراحی وبسایت حرفه ای می تواند عبارت ساده تری برای سئو کردن باشد. برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی برای سایت خود می توانید از و استفاده کنید.
بهینه سازی تصاویر و سئو عکس های سایت
بیان مفهوم و منظور خود از طریق متن می تواند بخشی از انتقال محتوا باشد، شما ناچار هستید از تصاویر نیز در مقالات خود استفاده کنید. تصاویری که خود می تواند مفهوم مستقلی را منتقل کند و یا می تواند در تکمیل گفته های قبل خود باشد. تصاویر بهتراست در سایز حقیقی خود روی وبسایت قرار بگیرند و از گذاشتن تصاویر دفورمه و نا مناسب پرهیز کنید.
حجم تصاویر تاحدی که به کیفیت عکس آسیبی وارد نکند باید پایین بیاید و سبک شود زیرا از فاکتور های مهم سئو کردن وبسایت، سرعت بارگذاری آن می باشد که اخیرا گوگل توجه ویژه ای به این مهم دارد. تصاویر بهتر است دارای تگ Alt یا تگ جایگزین باشد، کار اصلی این تگ قرار دادن متنی از پیش تعیین شده به جای عکس می باشد در زمانی که به هر دلیل عکس لود نشده است.
سئو کردن لینک های داخلی و لینک های خارجی
لینک ها از اولین گام های پیدایش سئو تا همین لحظه که این مقاله در حال نوشتن است تاثیر گذار بوده و هستند. لینک سازی از المنت هایی می باشد که فرایند سئو باید همواره تحت نظارت و آنالیز باشد، لینک بیلدینک داخلی به مجموعه لینک هایی که از صفحات یک وبسایت به سایر صفحات آن اشاره می کند که هر کدام برای کاری و به دلیلی ایجاد شده اند. ولی کاربرد همه ی این لینک ها این است که کاربر بتواند به سهولت هر چه تمام تر به صفحات مختلف و مورد نیاز خود در وبسایت دسترسی داشته باشد. لینک سازی داخلی به اندازه لینک سازی خارجی دشواری ندارد ولی از اهمیت خاصی برخوردار است.
لینک سازی خارجی وبسایت به معنای همه ی لینک هایی که با انواع مختلف از خارج وبسایت به صفحات مختلف وبسایت اشاره می کند، همانطور که از نامش پیداست این لینک ها در داخل خود وبسایت ساخته نمی شوند و در بستر هایی مانند سایر سایت ها، وبلاگ ها ، رسانه های اجتماعی و انجمن ها تولید و ساخته می شوند.
متا تگ ها و عناوین صفحات را سئو کنید
قطعا همه کسانی که با وبسایت و سئو کمی سرو کار داشته باشند تا به حال این سوال در ذهنشان ایجاد شده است که مگر گوگل عقل دارد یا شخص خاصی پشت این ماجرا ها است که اینقدر نکات ریز را باید رعایت کنیم؟
گوگل از طریق ربات های اینترنتی محتوای وبسایت شما را بررسی کرده و بر اساس برداشتی که از وبسایت شما دارند اطلاعات را به سرور های گوگل برده و باعث ایندکس شدن و رتبه بندی صفحات شما می شوند، حالا این ربات ها به ترتیب از اولین بخش کد نویسی تا آخرین بخش را بررسی میکنند.
حالا ما برای اینکه به این ربات ها کمک کنیم اطلاعات دقیق ترین را در زمان کمتری از سایت ما ایندکس کنند باید راهنمایی هایی را برای انها در مسیر بررسیشان قرار دهیم. متا تگ های عنوان و توضیحات و صفحات اجتماعی و آدرس هایشان بخشی از همین راهنمایی ها می باشد. این تگ هارا در بخش هدر سایت قرار می دهیم (در بخش های دیگر هم میشود) که روی وبسایت توسط بازدید کننده دیده نمی شود و فقط ربات های گوگل این تگ ها را می بینند.
استفاده کردن از این متا تگ ها می تواند در بهبود وضعیت سئو وبسایت تاثیر مثبت داشته باشد.
از دید یک بازدید کننده به وبسایت نگاه کنید
گوگل در همه ی آپدیت هایی که در سال های اخیر معرفی کرده است به این موضوع توجه خاصی داشته که وبسایت باید برای بازدید کننده به بهترین نحو ممکن ارائه شود و هرچه این فرایند بهتر انجام گیرد از دید بازدید کننده و گوگل همه چیز مرتب است. لذا در نظر داشته باشید، نیازی نیست برای رضایت گوگل و ربات گوگل از سر و ته سایت خود بزنید و کاربر را اذیت کنید. عواملی همچون ، مطالب مفید و کاربردی، بهینه کردن لینک های داخلی و خارجی وبسایت به صورت صحیح همه اینها درصورتی که درست اجرا شوند، باعث بیشتر شدن رضایت بازدید کننده و در نهایت امتیاز های مثبت گوگل می شود.
همیشه به روز باشید
برای جمع بندی مطالبی که در بالا صحبت کردیم این پاراگراف را هم اضافه کنیم که سعی کنید همیشه در علم سئو بروز باشید و مقالات و تحقیق های جدید را مطالعه بفرمایید. گوگل بیش از 70% الگوریتم های خود را در سال های اخیر تغییر داده یا بهبود بخشیده است. بنابراین باید با آپدیت کردن اطلاعات خود بهترین نتیجه را در موضوع سئو وبسایت دریافت خواهید کرد.
مهم ترین پارامتر های سئو محتوا چیست؟
اگر شما محتوای خودتون رو سئو کنید ربات گوگل با توجه به شاخص هایی که برای اون تعریف شده، به شکل راحت تری متوجه موضوع مورد صحبت در وبسایت شما میشه و نتیجه این کار بدست آورن رتبه بهتر، جایگاه مطلوب تر و در نهایت بازخورد مناسب تر از وبسایت هستش. حالا سوال اصلی که وجود داره اینه که چگونه محتوای سایت را سئو کنیم؟ چه فاکتور ها و پارامتر هایی برای سئو محتوا وجود داره که باید اون هارو در نظر بگیریم و طبق اون موارد محتوا رو بهینه سازی کنیم!؟ در اینجا میخوایم قدم به قدم مهم ترین پارامتر های سئو محتوا رو بررسی کنیم و ببینیم چطور میتونیم به بهترین شکل از اون ها بهره ببریم:
1- عنوان سایت یا عنوان سئو
مورد اول که مهم ترین مورد در سئو محتوا به حساب میاد، شماست که در html همون تگ title هستش و عنوان سئو هم که گفتیم برای دوستانی هستش که با سیستم وردپرس و افزونه یواست سایت خودشون رو سئو میکنند. عنوان سایت شما دقیقا اون چیزی هستش که در موتور جستجو معرفی سایت شما خواهد بود و کابر با توجه به اون عنوان وارد سایت شما میشه. برای اینکه عنوانی مناسب و استاندارد برای مقاله یا صفحه خودمون بنویسیم این 5 مورد رو باید در نظر بگیریم:
- نهایت طول عنوان 50 الی 60 کاراکتر هستش که بسته به بزرگ یا کوچیک بودن حروف، متغیره و بهتره که از 40 کاراکتر اون حداقل استفاده بشه و سعی کنیم از 50 کاراکتر هم تجاوز نکنیم که یک بخش از عنوان ما با “…” نمایش داده نشه!
- سعی میکنیم شروع عنوان ما با کلمه کلیدی اصلی ما باشه.
- همواره سعی بر این داریم که عنوان صفحاتمون نسبت به رقبا متفاوت و خاص باشه.
- بین عبارات مختلفی که در عنوان استفاده میکنیم از separator یا جدا کننده بهره می بریم. ( – برای جدا کردن عبارات کلیدی در عنوان و | برای جدا کردن برند از عبارات کلیدی بهترین انتخاب هستش که البته باز هم این موضوع سلیقه ایه )
- از عناوین جذاب با نرخ تحریک مناسب استفاده می کنیم که امکان کلید بر روی عنوانمون رو افزایش بدیم.
2- توضیحات سئو یا meta description
بخش دومی که به محض منتشر شدن یک مطلب توجه گوگل رو به خودش جلب میکنه ، متای توضیحات یا meta description هستش. متای توضیحات همون توضیحاتی هستش که در نتایج گوگل زیر عنوان شما به نمایش در میاد و یکی از مهم ترین پارامتر های سئو محتوا محسوب میشه.
6 قاعده مهم در نوشتن توضیحات سئو:
- طول متای توضیحات 150 تا 160کاراکتر هستش که همانند عنوان برای حروف بزرگ و کوچیک متغیره چون اندازه اون از نظر میزان پیکسل هم مهمه؛ سعی میکنیم از همه این فضا به درستی استفاده کنیم.
- مثل عنوان ترجیحا با کلمه کلیدی شروع شود.
- این متن را غنیمتی برای تبلیغ کانتنت خود بدانید و بهترین استفاده تبلیغاتی ( با حفظ اعتدال ) رو از اون داشته باشید.
- از نوشتن کلمات کلیدی پشت سر هم در متا دیسکریپشن جدا خودداری کنید!!!
- متنی که برای متا دیسکریپشن در نظر میگیرید حتما داخل سایت استفاده کنید و ترجیحا محل استفاده از اون بالای محتواتون باشه.
- همه توضیحات سئو های داخل سایت باید با هم متفاوت باشند. ( 2 صفحه با meta description ضعف بزرگی به حساب می آید )
3- سرتیتر های محتوا headings tags
سرتیتر های شما هم برای کاربر و هم برای گوگل بسیار مهم است و وقتی وارد صفحه شوند اولین چیزی که مشاهده می کنند سرتیتر های محتوای شماست. headings یا همان تگ های h1 تا h6 یکی دیگر از پارامتر های اصلی سئو محتوا یا on page شما هستند. همانطور که گفتیم 6 عدد سرتیتر برای استفاده داخل محتوا در اختیار دارید و می بایست با توجه به اهمیت سر تیتر آن ها را برای ساختار صفحه خود برگزینید.
سرتیتر اول یا h1
سرتیتر اول یا همون h1 مهم ترین و در واقع تاثیر گذار ترین تیتری هستش که داخل هر صفحه استفاده میشه و ترجیحا اون رو به عنوان همان عنوان سئو یا title صفحه در نظر می گیرند تا به شکل یکپارچه ای موضوع اصلی بحث را به گوگل بفمونه! و نکته مهمی که در مورد h1 در سئو محتوا وجود دارد، مقدار استفاده از اون هستش که حتما بایست فقط 1 عدد باشه.
سرتیتر دوم یا h2
h2 شما درجه دوم اهمیت در بیت سرتیتر ها رو داره و بهتره حداقل یکی از h2 های شما با عبارت کلیدی شروع بشه و بقیه حول محور عبارت کلیدی باشند. دقت کنید که چون اهمیت زیادی داره دلیل بر این نیست که شما 3 سر تیتر دقیقا مطابق با عبارت کلیدی صفحه برای اون در نظر بگیرید و انتظار داشته باشید قدرت صفحه زیاد بشه! همیشه در عملیات سئو محتوا باید اعتدال رو در نظر بگیریم تا گوگل فعالیت های ما رو به عنوان تقلب یا حساس سازی بر روی یک عبارت در نظر نگیره و به شکل ارگانیک محتوای ما رو شناسایی کنه. استفاده از سرتیتر دوم محدودیتی نداره ولی اصولا در صفحات 1000 کلمه ای 2 تا 5 عدد استفاده از h2 عادی و قابل قبول هستش.
سرتیتر سوم و چهارم
آخرین سر تیتر هایی که گوگل به اون ها توجه میکنه سرتیتر سوم و چهارم شماست و پس از اون h5 و h6 جایگاه ویژه ای در سئو محتوا ندارند. بقیه تیتر هایی که به اندازه h2 مهم نبودند ولی باید به عنوان تیتر مطرح می شدند را به عنوان h3 و h4 در نظر میگیریم.
4- url یا آدرس صفحات
یکی دیگر از فاکتور های سئو محتوا url یا آدرس صفحات شماست که می بایست متناسب با کلمه کلیدی خودتون اون هارو انتخاب کنید.
دو روش برای انتخاب url وجود داره:
- url فارسی و دقیقا کلمه کلیدی: بسیار بهینه ولی طولانی، که طولانی بودن یک ویژگی نسبتا منفی برای طول url محسوب میشه
- url انگلیسی و معادل کلمه کلیدی: بهینه ولی نه به اندازه url فارسی، طول کوتاه تر و مناسب تر
ما خودمون از ترکیب این دو روش استفاده میکنیم و آدرس صفحات رو گاهی فارسی و گاهی هم انگلیسی در نظر میگیریم هر دو هم میتونند url های موفقی باشند و نکته اصلی اون ها مطابق کلمه کلیدی بودن، هستش.
5- سئو محتوای متنی
اما رسیدیم به محتوای متنی و پاراگراف های صفحه؛ سئو محتوا با وجود رعایت کردن همه موارد بالا در صورتی که یکسری قوانین رو در محتوا نویسی مون رعایت نکنیم، به هیچ وجه به نتیجه نخواهد رسید! برای سئو محتوای متنی موارد زیر را در نظر بگیرید:
- حتما محتوای صفحه منحصر به فرد باشد و کپی متنی از صفحه دیگه ( چه در داخل سایت و چه در خارج از سایت ) نباشد.
- حداقل 600 کلمه برای محتوای متنی که در نظر میگیرد، هزینه کنید.
- بخش ابتدایی محتوای شما مهم ترین بخش متن هستش پس باید حتما شامل کلمه کلیدی باشد.
- تمرکز کلمه کلیدی رو سعی کنید در کل متن روی محتواتون حفظ کنید.
- محتوای متنی رو کاربر محور بنویسید و فقط به فکر بهینه کردن اون برای گوگل نباشید.
6- سئو محتوای تصویری
سعی کنید حتما از حداقل 1 عدد تصویر برای هر صفحه استفاده کنید و صفحه ای بدون عکس داخل وب سایتتون نداشته باشید. البته که تصاویر هم بهتره منحصر به فرد باشند و از یک تصویر برای 3 صفحه خودمون بهره نبریم! برای 4 شاخص خیلی مهم وجود داره که حتما باید برای تصاویر سایتمون لحاظ بشه!
- شاخص عنوان یا title: عنوان تصاویر ما رو به گوگل و کاربران نشون میده و زمانی که موس رو روی تصویر نگه میداریم، مقدار اون نمایش داده میشه. سعی می کنیم برای همه تصاویر سایتمون شاخص تایتل رو داشته باشیم و ترجیحا مقدار اون رو چیزی نزدیک به کلمه کلیدی صفحه یا گاها خود کلمه کلیدی در نظر بگیریم.
- شاخص نام جایگزین یا alt: زمانی که تصویر داخل سایت شما لود نشه و نمایش داده نشه، مقداری که برای شاخص آلت در نظر گرفتید جای اون به نمایش در میاد که نشون بده اینجا تصویری با این عنوان قرار داشته؛ این مقدار رو هم برابر با تایتل در نظر می گیریم.
- نام فایل تصاویر: یکی دیگر از پارامتر های سئو محتوای تصویری نام فایل اون هاست که میبایست با مقدار هایی مفهوم دار و مربوط به عنوان صفحه ای که میخواد داخلش آپلود بشه یا محتوای خود تصویر در نظر گرفته بشه. انتخاب نام فایل به عهده خودتون و سلیقه ای هستش اما نکته ای که مهمه اون رو با مقادیر بی معنا مثل: a.jpg یا sdakjkjh.png یا مقدار های عددی بی معنا پر نکنیم.
- مورد چهارم که در واقع نکته مهم در مورد استفاده از تصاویره، حجم اون هاست. توجه کنید که تصاویری که استفاده میکنید رو حتما بهینه سازی کنید و با کم ترین حجم ممکن داخل سایت آپلود کنید. من خودم معیارم تصاویر با حجم زیر 100 کیلوبایت هستش ولی این معیار برای من کاملا شخصیه و شما هم میتونید با توجه به سایز تصویری که استفاده می کنید اون رو تا 30 کیلوبایت هم کاهش بدید.
7- سئو ارتباطی محتوای سایت
مفهومی به اسم لینک سازی داخلی وجود داره که به وسیله اون میتونیم بین محتوای های سایت ارتباطی موثر برقرار کنیم. هم از نظر قدرتمند سازی صفحات بسیار کارآمد هستش و هم برای فاکتور های دیگر که این تکنیک یک مقدار تخصصی تر از موارد دیگه سئو محتواست و من پیشنهاد می کنم حتما برای اینکه از اون استفاده کنید به مقاله سر بزنید و چند دقیقه زمان برای مطالعه اون بگذارید که خیلی باارزش هستش.