علمی و پزشکی

آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می‌کنید؟

محققان به The Clear می‌گویند که «فعالیت» که به عنوان تمایل به صرف تلاش بیشتر برای تکمیل هر چه سریع‌تر کاری تعریف می‌شود، می‌تواند توضیح دهد که چه کاری انجام خواهید داد.

احتمالاً همه ما قبلاً چندین کار را انجام داده ایم، به این معنی که کارها را فوراً انجام دهیم، حتی اگر به معنای انجام کار بیشتر باشد.

اما آیا برای انجام کاری عجله داریم که می خواهیم کاری را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم و نگران تصمیم گیری بعد باشیم یا اینکه می خواهیم تصمیم را کامل کنیم تا مجبور نباشیم آن را سریع انجام دهیم.

تیمی از روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، ممکن است پاسخی داشته باشند: با توجه به انتخاب، ما دومی را انتخاب می کنیم زیرا می خواهیم ذهن خود را پاک کنیم.

محققان به سرپرستی دیوید ای. روزنبام، استاد مشهور روان‌شناسی، یک کار آزمایشی طراحی کردند که زمان واکنش را در زمانی که شرکت‌کنندگان بین دو احتمال اقدام اول یا انجام یک عمل عمدی انتخاب می‌کردند، اندازه‌گیری می‌کرد.

از دانش آموزان UCR که در آزمایش شرکت کردند، خواسته شد تا در مورد یک کار، که شامل ارائه تعدادی اعداد بود، یک تصمیم بله یا خیر بگیرند.
سپس از آنها خواسته شد که اگر نظرشان تغییر کرد، دوباره یک تصمیم بله یا خیر بگیرند.

محققان دریافتند که زمان واکنش اولین پاسخ بیشتر از زمان واکنش پاسخ دوم است.

به عبارت دیگر، مردم تمایل دارند قبل از عمل فکر کنند تا اینکه قبل از فکر کردن عمل کنند.

روزنبام گفت: «در آزمایش‌های ما، شرکت‌کنندگان برای انتخاب اول بیشتر از انتخاب دوم طول می‌کشیدند و به ندرت نظر خود را تغییر می‌دادند، حتی زمانی که ما بر صحت پاسخ دوم تأکید می‌کردیم».

این رفتار ما را به این نتیجه رساند که شرکت کنندگان به جای اینکه سریع عمل کنند و سپس فکر کنند یا تجدید نظر کنند، می خواهند هرچه سریعتر تصمیم بگیرند.

در سه آزمایش مختلف، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند که پس از دیدن یک سری اعداد تصمیم بگیرند، مانند اینکه آیا این عدد در حال بالا رفتن یا کاهش است یا اینکه آیا یک عدد در حال تکرار است.

شرکت کنندگان پاسخی را ارائه کردند و سپس بلافاصله پاسخ مشابه یا متفاوتی را ارائه کردند.

محققان مدت زمانی را که شرکت کنندگان برای هر پاسخ صرف می کردند ثبت کردند و صحت پاسخ ها را بررسی کردند.

هانتر بی. استورگیل، دانشجوی فارغ التحصیل در آزمایشگاه روزنبام و یکی از نویسندگان این پروژه، گفت: «چیزی که در مورد کار ما منحصر به فرد است این است که ما از شرکت کنندگان خواستیم که دو بار یک تصمیم را اتخاذ کنند.

افراد در آزمایشات گذشته فقط یک تصمیم گرفتند. اما در اینجا شرکت کنندگان باید دو پاسخ بدهند، یعنی اگر می خواهند نظر خود را تغییر دهند باید سریع پاسخ دهند و در مورد آن فکر کنند.

به گفته محققان، میل به پاکسازی ذهن یک گرایش اساسی انسان است.

پس از تجزیه و تحلیل آزمایش، مشخص شد که بیشتر افراد عجولانه عمل نمی کنند، یعنی با تصمیم گیری های زودهنگام و عدم ثبات در تصمیم گیری مزاحم نمی شوند و زمان را برای تأخیر در تصمیم گیری تلف نمی کنند. از طریق تشخیص، رویکرد صحیح را اتخاذ کنید، مگر اینکه از نظر روانی سالم باشند، یا شرایط خاصی داشته باشند.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Psychology: General ارائه شده است.
منبع: وب سایت مدیکال اکسپرس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا