پارگی گردگیر جعبه فرمان پراید

پارگی گردگیر جعبه فرمان پراید: قاتلی خاموش در کمین فرمان‌پذیری خودرو

گردگیر جعبه فرمان پراید، همانند سربازی گمنام، نقشی حیاتی در حفظ سلامت و عملکرد بی‌نقص این قطعه‌ی حساس ایفا می‌کند. این محافظ لاستیکی، با ظاهری ساده yet crucial، از ورود گرد و غبار، رطوبت و آلاینده‌ها به داخل جعبه فرمان جلوگیری کرده و روانکاری قطعات داخلی را تضمین می‌کند. اما غفلت از این سرباز وظیفه‌شناس، می‌تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد. در این مقاله، به بررسی دقیق علائم خرابی جعبه فرمان و پارگی گردگیر جعبه فرمان پراید، علائم هشداردهنده، راه‌حل‌های پیشگیرانه و اقدامات ضروری در صورت بروز این عارضه می‌پردازیم.

وظایف خطیر یک محافظ بی‌ادعا

گردگیر جعبه فرمان، وظایف متعددی را بر عهده دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ورود آلاینده‌ها: گرد و غبار، رطوبت، گل و لای و سایر آلاینده‌ها می‌توانند به مرور زمان به داخل جعبه فرمان نفوذ کرده و موجب خوردگی، فرسایش و اختلال در عملکرد قطعات داخلی شوند. گردگیر با ایجاد یک سد محکم، مانع از ورود این عوامل مخرب شده و سلامت جعبه فرمان را حفظ می‌کند.
  • حفظ روانکاری: جعبه فرمان برای عملکرد روان و بی‌صدا به روانکاری مداوم نیاز دارد. گردگیر با جلوگیری از نشت گریس و روغن، روانکاری قطعات داخلی را تضمین کرده و از سایش و فرسایش زودرس آن‌ها پیشگیری می‌کند.
  • محافظت از گردوغبار: اصطکاک بین قطعات داخلی جعبه فرمان، ذرات ریز فلزی تولید می‌کند که در صورت عدم مهار، می‌توانند به سطوح داخلی آسیب برسانند. گردگیر با جمع‌آوری این ذرات، از خوردگی و فرسایش جعبه فرمان جلوگیری می‌کند.

علائم و نشانه‌های پارگی گردگیر جعبه فرمان پراید

پارگی گردگیر جعبه فرمان، علائم و نشانه‌های متعددی دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند. از جمله‌ی این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفت شدن فرمان: اولین و بارزترین علامت پارگی گردگیر، سفت شدن فرمان به خصوص در دورهای کم و هنگام حرکت در سربالایی است. این سفتی به دلیل نشت روانکاری و افزایش اصطکاک بین قطعات داخلی جعبه فرمان ایجاد می‌شود.
  • صدای ناهنجار: در صورت پارگی گردگیر، ممکن است صداهای ناهنجار و غیرمعمولی از فرمان به گوش برسد. این صداها به دلیل ساییدگی قطعات داخلی جعبه فرمان به یکدیگر ایجاد می‌شوند.
  • لرزش فرمان: لرزش فرمان، به خصوص در سرعت‌های بالا، می‌تواند یکی دیگر از علائم پارگی گردگیر باشد. این لرزش به دلیل عدم تعادل در سیستم فرمان و ناهمواری حرکت قطعات داخلی ایجاد می‌شود.
  • نشتی روغن: نشت روغن از جعبه فرمان، علامتی قطعی از پارگی گردگیر و آسیب به اجزای داخلی آن است.

عواقب وخیم غفلت از سرباز گمنام

در صورت عدم توجه به علائم پارگی گردگیر جعبه فرمان پراید و عدم اقدام به موقع برای تعویض آن، می‌توان شاهد عواقب ناگوار و پرهزینه‌ای بود. از جمله‌ی این عواقب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی جعبه فرمان: پارگی گردگیر، به مرور زمان منجر به ورود آلاینده‌ها و رطوبت به داخل جعبه فرمان شده و به سایش، خوردگی و فرسایش قطعات داخلی آن می‌شود. این امر در نهایت می‌تواند به خرابی کامل جعبه فرمان و نیاز به تعویض آن منجر شود.
  • کاهش ایمنی: فرمان‌پذیری خودرو، نقشی حیاتی در حفظ ایمنی سرنشینان و سایر رانندگان ایفا می‌کند. خرابی جعبه فرمان به دلیل پارگی گردگیر، می‌تواند کنترل خودرو را به شدت دشوار کرده و خطر تصادفات را افزایش دهد.
  • افزایش هزینه‌ها: تعویض جعبه فرمان، امری پرهزینه و زمان‌بر است. پیشگیری از پارگی گردگیر با انجام معاینات دوره‌ای و تعویض به موقع آن، می‌تواند از صرف هزینه‌های سنگین تعمیر یا تعویض جعبه فرمان جلوگیری کند.

تعویض گردگیر جعبه فرمان

تعویض گردگیر جعبه فرمان نیاز به بررسی هایی دارد که در ادامه توضیح می دهیم. اگر بررسی گردگیرهای جعبه فرمان نشان دهد که لاستیک ترک خورده است، یا فرسوده شده است، باید گردگیر معیوب را تعویض کنید. لازم به ذکر است خرید جعبه فرمان پراید در سایت امکان پذیر است. شکافی که آب و خاک را وارد کند یا سبب نشت روغن روان‌کننده شود، باعث فرسودگی سریع می‌شود و در نهایت جعبه فرمان را خراب می‌کند که قطعه‌ای گران‌قیمت است. حتی اگر تنها یکی از دو گردگیر آسیب دیده باشد، هر دو را باید تعویض کنید. خرید جعبه فرمان در آمازون به دلیل کیفیت و اصل بودن کالا در این سایت، پیشنهاد تعمیرکاران خودرو می باشد.

می‌توانید خودتان این کار را در بیشتر خودروها انجام دهید، اما در برخی از مدل‌های قدیمی‌تر خرید و تعویض گردگیرها کار آسانی نیست چون دارای گردگیرهایی در وسط جعبه فرمان هستند و برای تعویض آن‌ها، کل مجموعه باید در تعمیرگاه باز، دوباره نصب و دوباره تنظیم شود. جعبه فرمان ممکن است از روغن یا گریس پر شده باشد. برای اطلاع از پایۀ درست روان‌کنندۀ مورد استفاده در جعبه فرمان به دفترچه راهنمای خودرو رجوع کنید.

آماده شدن برای برداشتن گردگیر

سیستم تعلیق جلوی معمولی از نوع جناغی

برای تعویض گردگیر جعبه فرمان مهره‌های چرخ جلو را باز کنید، جلوی خودرو را با جک بالا ببرید و آن را روی تکیه‌گاه نگه دارید. ترمز دستی را بکشید و پشت هر دو چرخ عقب مانع بگذارید تا از حرکت آن‌ها جلوگیری شود. خودروهای دیفرانسیل-عقب را در دنده سنگین قرار دهید (برای خودروهای دنده اتوماتیک آن‌ها را در حالت پارک قرار دهید).

چرخ‌های جلو را بیرون بیاورید و سیبک‌های فرمان را باز کنید.

با استفاده از یک تکه پارچه، سیبک‌ها، جعبه فرمان و میله فرمان در دو انتهای گردگیرها تمیز کنید.

اگر گردگیرها با بست‌های فلزی پیچ‌دار محکم‌شده‌اند، توجه داشته باشید که پیچ‌ها کجا و در کدام جهت می‌پیچند تا بتوانید آن‌ها را دقیقاً به همان شکل دوباره نصب کنید.

اندازه‌گیری موقعیت گردگیرها

موقعیت انتهایی گردگیرها را اندازه بگیرید و علامت بزنید.

همچنین به مکانی روی میله فرمان که انتهای بیرونی گردگیر به آن می‌رسد، توجه کنید. گاهی این مکان با یک شیار مشخص می‌شود – در غیر این صورت، فاصله آن را از نقطۀ ثابتی روی میله اندازه‌گیری کنید.

گردگیر باید به درستی نصب شود وگرنه با حرکت جعبه فرمان بیش از اندازه کشیده می‌شود. اگر زیاد فنی نیستید بهتره که تعویض گردگیر جعبه فرمان را به یک مکانیک خبره واگزار کنید.

برداشتن گردگیر

بست‌ها را اگر از نوع پیچ‌دار هستند، شل کنید و اگر از نوع سیمی هستند، با سیم‌چین ببرید. پس از قرار دادن گردگیر نو از بست‌های پیج‌دار استفاده کنید.

بست جعبه فرمان

در همان حال که گردگیر را عقب می‌کشید، برای جریان یافتن روغن آماده باشید (یک ظرف آماده زیر گردگیر داشته باشید).

اگر جعبه فرمان حاوی روغن است، ظرفی زیر گردگیر قرار دهید تا زمانی که گردگیر را شل می‌کنید، روغن ریخته‌شده را جمع کنید.

گردگیرها ممکن است با بست‌های سیمی یا پیچ‌دار محکم شده باشند. گیره‌های سیمی را ببرید و دور بیندازید. هرگز از بست‌های سیمی دوباره استفاده نکنید.

برخی از گردگیرها دارای بست‌های سیمی فنری مخصوص هستند.

هر دو انتهای گردگیر را آزاد کنید و بستِ سرِ درونی را تا انتهای جعبه فرمان فشار دهید و آن را همان جا بگذارید.

انتهای داخلی گردگیر را از محفظه جعبه فرمان بیرون بکشید. ممکن است روغن بیرون بزند. با چرخاندن آهسته فرمان به تخلیه آن کمک کنید.

سیبک فرمان را از انتهای دیگر میله فرمان جدا کنید.

گردگیر را از میله فرمان بیرون بکشید. بست پیچ‌دار بیرونی را بردارید تا برای محکم‌کردن گردگیر جدید از آن استفاده کنید. اگر گردگیر چپ و راست با هم متفاوت هستند، به‌خاطر بسپارید که هر بست به کدام طرف مربوط می‌شود.

تمیزکاری، بازرسی و تعویض گردگیرها

سیبک فرمان را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید گرد و خاک به داخل گردگیر نفوذ نکرده و به مفصل آسیب نرسانده است.

هر گونه گریس کثیف را پاک کنید و گریس تازه را جایگزین کنید.

داخل گردگیر را با گریس چرب کنید.

با فشار دادن و کشیدن گردگیر آن را بررسی کنید تا آثار فرسودگی را در صورت وجود بیابید. در صورت وجود هرگونه آسیب، گردگیر جدیدی نصب کنید؛ به‌علاوه اگر در جعبه فرمان هرگونه آثاری از خرابی دیدید، بی‌معطلی آن را به تعمیرکار نشان دهید. باید بدانید که تعویض گردگیر جعبه فرمان نیاز به کمی دقت دارد.

گردگیر را در جای خود روی جعبه فرمان قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که انتهای محفظه جعبه فرمان و میله فرمان کاملاً تمیز هستند تا هیچ گونه آلودگی وارد گردگیر جدید نشود.

اگر بین دو گردگیر چپ و راست تفاوتی وجود دارد، گردگیرهای جدید و قدیمی را با هم مقایسه کنید تا هرکدام را درجای درست خود قرار دهید.

بست را محکم ببندید، اما نه بیش از اندازه.

اگر از همان بست‌های پیچ‌دار قبلی گردگیر دوباره استفاده می‌کنید، از سالم‌بودن، فرسوده ‌نبودن و تمیزی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. روی شیارهای پیچ را با کمی گریس چرب کنید.

تنهای درونی گردگیر را به سمت بالای میله فرمان بکشید و آن را روی محفظه جعبه فرمان قرار دهید. مطمئن شوید که کاملاً در جای خود قرار دارد.

انتهای کوچک گردگیر را به دقت در جای خود قرار دهید و سپس بست را محکم کنید.

بست را از میله روی گردگیر بلغزانید و پیچ آن را در موقعیت مناسب حرکت دهید. پیچ را محکم ببندید، اما نه به اندازه‌ای که لاستیک را زیادی فشار دهد و آن را پاره کند.

انتهای بیرونی گردگیر را در جای درست خود (که با یک شیار روی میله فرمان مشخص شده است یا از قبل با اندازه‌گیری آن را علامت گذاشته‌اید) بلغزانید.

بست بیرونی را ببندید، اما پیش از سفت‌کردن آن، از کسی بخواهید فرمان را به آرامی بچرخاند تا مطمئن شوید با این حرکت، گردگیر پیچیده یا جابه‌جا نمی‌شود.

اگر جعبه فرمان از نوعی است که با روغن پر می‌شود، آن را با مقدار و پایه روغن توصیه‌شده پر کنید.

برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به لاستیک گردگیر، پیچ بست را به درستی محکم کنید.

سیبک فرمان را دوباره ببندید. با انجام این مراحل میتوانید به تعویض گردگیر جعبه فرمان بپردازید.

در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید تا درصورت لزوم، تنظیم فرمان را برای خودرو شما انجام دهد.

دکمه بازگشت به بالا