اقتصادیبرترین های ترند روز

هنگام خرید باتری پراید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

بررسی ویژگی‌های باتری پراید

قبل ‌از شروع صحبت تخصصی در رابطه با باتری پراید، اجازه دهید به‌ طور کلی به شما بگوییم که بهترین و مناسب‌ترین باتری برای خودرویی مثل پراید باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. به‌ صورت فابریک، باتری که روی پراید سوار می‌شود باتری 50 آمپر می‌باشد. در کنار این موضوع ولتاژ این باتری نیز 12 ولت است. تقریباً اکثر محصولات تولیدی سایپا مانند تیبا، ساینا و کوییک و … که محصولاتی نسبتاً سبک هستند، با باتری 50 آمپر با ولتاژ 12 ولت به بازار عرضه می‌شوند. فضایی که در زیر کاپوت پراید به باتری اختصاص ‌داده ‌شده فضایی 23*18*23 سانتی‌متر می‌باشد. حال با دانستن این نکات، شاید برای شما سوالات زیادی به‌ وجود آمده باشد. اگر شما نیز به ‌عنوان خریدار باتری پراید قصد دارید که این محصول را تهیه کنید و به ‌دنبال پاسخ برای سوالاتی مثل ویژگی‌های بهترین باتری، مناسب‌ترین برند برای خرید و … هستید، حتماً تا انتهای این محتوا با ما همراه بمانید.

هنگام خرید باتری پراید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

به ‌طور کلی شناخت مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین باتری پراید به شما کمک می‌کند تا از میان گزینه‌های موجود بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. تولید کنندگان داخلی و خارجی بی‌شماری به تولید باتری‌های می‌پردازند که می‌توانند برای خودرویی مثل پراید مناسب مناسب باشند. اما به ‌هر حال شما به ‌عنوان یک خریدار باید به ‌صورت کاملاً دقیق و تخصصی در رابطه با ویژگی‌ های هر کدام از این باتری‌ها اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید در مقابل هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، بهترین و باکیفیت ترین گزینه موجود را تهیه نمایید. بیایید با یک دیگر در ادامه بررسی کنیم که کدام ویژگی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین نوع باتری پراید را برای خود خریداری کنید.

توجه به آمپر باتری

بر اساس گفته های باتری با ما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید باتری پراید باید به آن توجه داشته باشید آمپر و ولتاژ باتری است. قاعدتاً بهترین باتری برای خودرویی مثل پراید باتری است که نزدیک‌ترین گزینه به باتری فابریک آن باشد. پس بهتر است که شما در بازار به‌ دنبال باتری‌های 50 آمپری بگردید که با ولتاژ 12 به بازار عرضه می‌شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از لوازم برقی قدرتمند‌تر در خودرو، امکان استفاده از باتری 55 آمپر نیز برای شما وجود دارد.

اما قبل ‌از نهایی کردن خود تصمیم خود در رابطه با خرید باتری، بهتر است که حتماً در این زمینه با یک متخصص صحبت کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خودروی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس اگر خودروی شما در حالت عادی قرار دارد و شما بیش ‌از حد از لوازم برق استفاده نمی‌کنید، باتری با ویژگی‌های برقی و ظرفیت مشابه باتری فابریک پراید برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود. کیان باتری این نکته گوش زد میکند که هرچه ظرفیت باتری بیشتر می‌شود، قیمت ‌آن نیز بالاتر می‌رود. یعنی شما برای خرید باتری که 55 آمپر ظرفیت دارد، باید هزینه‌های بیشتری را نسبت ‌به پاتری که 50 آمپر ظرفیت دارد بپردازید.

نوع باتری

از دیگر فاکتورهای مهمی که می‌تواند هنگام خرید باتری پراید راهنمای شما باشد، ما می‌توانیم به نوع باتری اشاره کنیم. قاعدتاً برای خرید بهترین باتری پراید شما باید به نوع باتری نیز توجه داشته باشید. باتری هایی که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شوند در دو نوع اتمی و اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باز هم بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب توجه به ویژگی باتری فابریک و اصلی پراید می‌باشد. باتری که کارخانه روی خودروی پراید نصب کرده، باطری اتمی است‌. پس قاعدتاً شما نیز بهتر است که از باتری اتمی بهره ببرید. در کنار کاربردی بودن، معمولاً باتری‌های اتمی نسبت ‌به باتری‌های اسیدی کم دردسر تر هستند و می‌توانند راحت‌تر نیاز شما را برطرف سازند. در کنار این موضوع، این باتری‌ها معمولاً قیمت مقرون ‌به ‌صرفه‌ای دارند.
پس اگر شما به ‌دنبال گزینه‌ای اقتصادی مناسب هستید، باتری های اتمی گزینه‌ی عاقلانه‌ای برای شما می‌باشند. اما به‌ هر حال تولیدکنندگانی که در بازار فعال هستند انواع متفاوت این باتری‌ها را هم به ‌صورت اسیدی و هم به‌ صورت اتمی به بازار عرضه می‌کنند. این شما هستید که به ‌عنوان یک خریدار تصمیم می‌گیرید که کدام نوع باتری برای شما گزینه مناسب‌تری می‌باشد. البته باز هم بهتر است قبل‌ از نهایی کردن روند خرید با یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بتوانید راحت‌تر گزینه مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

نام ‌آشنا و برند بودن

از دیگر مواردی که می‌تواند به‌ عنوان ویژگی بهترین باتری پراید شناخته شود، ما می‌توانیم به برند محصول اشاره کنیم. در حال‌ حاضر برندهای بسیار معروف و پرطرف‌داری در بازار وجود دارند که باتری پراید را به مشتریان عرضه می‌کنند. این شما هستید که باید با توجه به بودجه و همچنین توقعی که از باتری دارید به سراغ این برندها بروید و گزینه مورد نیاز خود را تهیه کنید. در ادامه برای شما برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده این محصولات را معرفی خواهیم کرد.‌ شما هم می‌توانید از محصولات با کیفیت داخلی استفاده کنید و هم امکان این را دارید که از محصولاتی بهره ببرید که تولید خارج هستند. این موضوع کاملاً به شخص شما بستگی دارد و این شما هستید که با توجه به بودجه‌ای که در دست دارید تصمیم می‌گیرید استفاده از کدام نوع باتری برای شما گزینه‌ای مناسب‌تر است.

بررسی علائم و نشانه‌های خرابی باتری پراید

شما به ‌عنوان یک مصرف‌ کننده موظف هستید تا علائم و نشانه‌های خرابی باتری پراید را بشناسید تا بتوانید در صورت نیاز با توجه به علائم موجود اقدامات لازم را انجام دهید. باتری عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت یک بازه زمانی خاص، کارایی خودش را از دست می‌دهد و نشانه‌های خرابی آن ظاهر می‌شوند. اما در برخی موارد ممکن است که زودتر از موعد مقرر شده نشانه‌های خرابی باتری ظاهر شود. در این شرایط شما باید بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید تا از آسیب رسیدن به سایر قطعات برقی خودرو جلوگیری کنید. اجازه دهید با یکدیگر برخی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خرابی باتری پراید را مرور کنیم.

استفاده بیشتر از 2 سال از باتری

مهم‌ترین عاملی که شما به‌عنوان یک مصرف ‌کننده باید آن را در نظر داشته باشید، این است که بعد از گذشت دو سال از عمر باتری شما دیگر نمی‌توانید انتظار کارکرد مناسب و قابل ‌قبولی از این قطعه را داشته باشید. معمولاً هر ماه درصدی از ظرفیت باتری کم می‌شود و با گذشت مدت زمان دوساله، تقریباً ظرفیت باتری شما به پایان می‌رسد. در این شرایط است که شما باید با تعویض باتری پراید نیاز خود به یک محصول مهم و ضروری در خودرو را برطرف سازید تا بتوانید بدون مشکل از خودروی خود بهره ببرید.
حتی اگر باتری خودروی شما سالم است و هیچ ‌گونه مشکلی ندارد، باز هم شما بعد از گذشت 2 سال بهتر است این قطعه را عوض کنید چون ممکن است که به ‌طور ناگهانی خراب شود یا آسیب‌های جدی را به سیستم برقی خودروی شما وارد کند. برخی از متخصصان نیز به این نکته اذعان می‌کنند که بعد از گذشت حدود 40 هزار کیلومتر نیز، بهتر است که شما برای تعویض باتری اقدامات لازم را انجام دهید.

استارت نخوردن خودرو

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های خرابی باتری پراید استارت نخوردن خودرو یا شنیدن صدای تق‌تق هنگام استارت خوردن می‌باشد. همه شما می‌دانید که در مرحله اولیه وظیفه‌ روشن شدن خودرو برعهده‌ی باتری می‌باشد. در ادامه هنگامی‌ که موتور روشن شد، روند سوخت رسانی شروع می‌شود و ادامه کار با سوخت خودرو پیش می‌رود. هنگامی ‌که باتری خودروی شما دچار ایراد شده باشد، قاعدتا مرحله اولیه یعنی روشن شدن موتور اتفاق نمی‌افتد و موتور اصلاً روشن نمی‌شود. اما در برخی موارد هنگامی‌ که باتری ضعیف شده ممکن است که خودرو روشن شود اما این اتفاق به ‌سختی بیفتد. پس اگر حس می‌کنید که خودروی شما سخت‌تر از قبل روشن می‌شود، باید اولین شک خود را روی خرابی باتری بیاندازید.

عمل نکردن برخی سیستم‌های برقی خودرو

در کنار موارد گفته‌ شده، از دیگر علائم خرابی باتری پراید ما می‌توانیم به عمل نکردن برخی سیستم‌های برقی خودرو برای مثال ریموت درب، سیستم صوتی و تصویری و … اشاره کنیم. هنگامی ‌که شما در روند کار این موارد اختلالی را مشاهده کردید، احتمالاً باتری خودروی شما دچار ایراد شده و با تعویض یا تعمیر باتری مشکل ایجاد شده برطرف خواهد شد. در برخی موارد، کم‌نور شدن چراغ‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ی خرابی باتری باشد.

تغییر شکل ظاهری باتری پراید

در برخی شرایط، ایجاد برخی واکنش‌های شیمیایی غیرطبیعی در باتری ممکن است که باعث تغییر شکل باتری شود. هنگامی‌ که حس کردید باتری باد کرده، از آن اسید نشت کرده یا برخی قطعات آن ذوب شده، قاعدتاً باید برای تعویض باتری اقدامات لازم را انجام دهید. در کنار این موارد گفته‌ شده، فاکتورهای دیگری مانند تغییر رنگ دادن نشانگر سلامت باتری، تغییر صدای استارت و … نیز جزو آن دسته از مواردی هستند که می‌توانند به ‌عنوان علائم خرابی این قطعه شناخته شوند.

باتری ها قلب تپنده ماشین

وظیفه اصلی باتری ها تامین کردن برق مورد نیاز ماشین و بخش های درون آن است، با توجه به این موضوع سالم بودن باتری ها دارای تاثیر به سزایی در عملکرد سایر بخش های خودرو دارد.

در یک نگاه ساده اگر شما دچار مشکلی شود حتی شما این امکان را نخواهید داشت که استارت بزنید و ماشین را روشن کنید.

اما این مهره حیاتی طول عمر بالایی ندارد و احتیاج بر این است که هر چند سالی یک بار آن را تعویض کنید و با توجه به اهمیت بالای آن لازم است که با دقت هرچه تمام تر باتری جدید را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب ما شما را با انواع باتری ها، نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید و سایر دانستنی های لازم می پردازیم، بنابراین اگر سلامت خودرو خود برایتان حائز اهمیت است همراه ما باشید.

معرفی انواع مختلف باتری های ماشین

اجازه دهید که در ابتدا شما را با 2 نوع رایج از باتری های موجود در بازار آشنا نماییم.

باتری های اسیدی

باتری های اسیدی ماشین

ساختار باطری های اسیدی به این صورت است که درون آن ها 6 محفظه قرار می گیرد و در داخل این محفظه ها صفحات دیگری از جنس سرب که داری دو قطب + و – هستند قرار می گیرد.

تمامی این صفحات موجود در داخل محلول دیگری از آب و اسید سولفریک هستند که در بین آن ها جداکننده های دیگری قرار دارند.

این صفحات که هر کدام توانایی این را دارند که بین 2 تا 2.2 ولت برق تولید نمایند و با کمک اتصال دهنده ها به یکدیگر متصل شوند.

این موضوع دلیل بر آن شد که به آن ها باتری های 12 ولتی نیز گفته شود.

نکته ای که درباره این باتری ها وجود دارد این است که مقدار محلول موجود آن باید به صورت مدام چک شود تا در صورتی که احساس شد سطح آن پایین تر رفته است مقداری آب مقطر اضافه شود.

باتری های اتمی

باتری های اتمی ماشین

ساختار باتری های اتمی( نام دیگر آن ها باتری های سیلد است ) این گونه است که صفحات موجود در آن قبل از اینکه در باتری قرار داده شود شارژ می شوند.

این نوع از باتری ها به صورت پلمپ شده هستند که صفحات موجود درون آن احیتاجی به افزودن آب مقطر نخواهند داشت، از راه های شناخت این باتری به این می توان اشاره کرد که در سطح آن ها از درپوش هایی استفاده می شود، علاوه بر آن ظاهر آن ها به این صورت است که از هیچ گونه پیچ برای اسید ها استفاده نمی شود.

در ساختار این باتری یا از کلسیم و یا از کلسیم سیور استفاده می شود. این دو نوع ماده باعث می شود این نوع از باتری ها دارای عمر بالاتری نسبت به سایر باتری ها داشته باشند.

تفاوت های بین دو باتری اسیدی و اتمی

با توجه به رایج بودن این دو باتری بهتر است که با تفاوت هایی که این دو با یکدیگر دارند نیز آشنا شوید.

اولین چیزی که درباره تفاوت های بین این دو می توانی به آن اشاره کنیم این است که باتری های اسیدی به باتری های مراقبت کم معروف شده اند و بانری های اتمی به باتری های بدون مراقبت!

تفاوت اصلی آن ها هم در جنس الکترونیت های موجود در آن ها است. علاوه بر آن باتری های اتمی نسیت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بالاتری نیز هستند.

همچنین برای چک کردن وضعیت باتری، در باتری های اتمی به دلیل سر بسته بودن باید با استفاده از نشانگر ها این کار را انجام دهید و با توجه به رنگی که نشان می دهد متوجه شوید که وضعیت باتری شما چگونه است.

اما در باتری های اسیدی با برداشتن درب آن می توانید وضعیت باتری را چک نمایید.

باتری اسیدی یا اتمی کدام را انتخاب کنیم؟

ما در بالا به معرفی این دو از باتری پرداختیم و تفاوت های میان آن ها را نیز به صورت مختصر بیان کردیم؛ اما شاید هنور شما نتوانسته باشید به خوبی متوجه شوید که کدام یک از باتری ها برای شما انتخاب بهتری هستند پس با ما باشید.

اگر شما به دنبال یک باتری هستید که دارای طول عمر بالایی باشد باید به شما بگوییم که به سراغ باتری های اتمی بروید. زیرا عمر یک باتری چیزی حدود بین 2 تا 5 سال است و در این میان باتری های اسیدی نهایتا تا 2 سال عمر دارند.

ویژگی دیگری که باتری های اتمی را برتر می کند در این است که این نوع از باتری به مراقبت زیادی احتیاج ندارد، اما در باتری های اسیدی شما باید مراقب سطح آب آن باشید.

معرفی بهترین برندهای تولید کننده باتری پراید

از آن جهت که پراید خودروی پرمصرفی‌ست، باتری‌های مختلفی برای آن وجود دارد که در ادامه به بهترین برندهای آن می‌پردازیم.

صبا باتری

صبا باتری یکی از اولین‌ها برای تولید بهترین باتری پراید در ایران است. علاوه بر این برای خودروهای دیگر نیز تولید باتری دارد. از جدیدترین تولیدات این شرکت، باتری پراید واریان است که بسیار محبوب شده و خواستار زیادی دارد.

این نکته را بدانید که برای و اطمینان از اصالت آن می‌توانید کد #۷۷۷۷*۴*  را شماره‌ گیری کنید. در ابتدا گزینه استعلام کالا را انتخاب کرده، بعد از آن شناسه داخلی کالا را بزنید و سپس کد GC درج شده روی لیبل را وارد سامانه کنید، تا بعد از چند دقیقه اصالت باتری خودرو برای شما ارسال شود.

سپاهان باتری

یکی از شرکت‎های بزرگ باتری که در سال ۱۳۷۸ در اصفهان تاسیس شد، سپاهان باتری است که در شروع کار خود اقدام به تولید باتری در تیراژ بالا کرد و می‎توان گفت یکی از شرکت‎های معتبر در زمینه تولید بهترین باتری ماشین پراید است. سپاهان باتری با گذشت زمان و در سالهای اخیر نیز زمینه فعالیت خود را گسترش داده و توانسته تولیدات خود را به حدود ۵ میلیون باتری در سال برساند و در کنار آن حدود ۲۰۰۰ فرصت شغلی در اصفهان به وجود آورد. همچنین برندهای شناخته شده‌ای مثل اوربیتال، سوزوکی و بارکاس را وراد بازار کرد. اوربیتال یکی از باتری‌های معروف این شرکت است که بازار خوبی در ایران پیدا کرده و فروش زیادی را به خود اختصاص داده است. باتری‌های اوربیتال وان سپاهان طول عمر زیادی را در شرایط اقلیمی ناپایدار دارند. به همین خاطر این باتری امتیاز محبوب‌ترین برند و بالاترین کیفیت را در بین بقیه باتری‌های ماشین پرایدی که در بازار موجود است به خود اختصاص داده است.  در ادامه به مدل‌های دیگر برند سپاهان باتری می‌پردازیم.

باتری اطلس پراید

باتری ۵۵ آمپر دوپکس اطلس ساخت ایران است و یکی از تولیدات پرفروش شرکت اطلس محسوب شده و بدون نیاز به نگهداری است. این باتری ۱۲ ولت قدرت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۹۰ دقیقه‌ای دارد.

برند باتری پوما

یکی از بهترین محصولات شرکت دلکور باتری پوما است که از نوع سیلد و اتمی و اصلیت آن متعلق به کشور کره جنوبی بوده و مناسب برای هر خودرویی مثل پراید، پژو، رئو و رانا است. باتری ماشین پراید از برند پوما صفحاتی کلسیمی دارد که مانند صفحات سربی بوده و کلسیمی که در آن به کار رفته از تبخیر آب محلول الکترولیت باطری جلوگیری می‌کند. این نوع باطری ۱۲ ولت قدرت با ظرفیت ذخیره‌سازی ۹۰ دقیقه‌ای دارد.

درموردنیز باید بگوییم که با توجه به نوع برند و مشخصاتی که دارد متفاوت است. برای خرید بهترین باتری پراید که مناسب خودروی شما باشد، می‎توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. تهیه باتری در آیتول با تحویل سریع و نصب رایگان، خریدی به صرفه برای شما خواهد داشت.

چه نوع باتری برای پراید مناسب است؟

مطمئنا بهترین باتری پراید، باتری فابریک خود ماشین است. آخرین مدل باتری فابریک پراید ۱۳۲ باتری سیلد یا اتمی از نوع ۱۲ ولت ۵۰ آمپر است.

به طور کلی پراید می‌تواند از دو نوع باتری اتمی و اسیدی استفاده کند، اما بهترین باتری پراید، باتری اتمی است. باطری اتمی به باطری سیلد یا خشک هم معروف بوده و می‌توان گفت نسبت به باطری اسیدی دردسرهای کمتری دارد. در حال حاضر دو برند صبا باتری و اوربیتال وان سیلور برای پراید از نظر کیفیت و قیمت مناسبتر هستند.

در صورت داشتن تجهیزات پرمصرف برقی در ماشین خود، باتری ۵۵ آمپر انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. البته بهتر است درنهایت برای خرید باتری حتما از یک مشاور کمک بگیرید. به این خاطر که مشاور با توجه به تجهیزات ماشین شما را معرفی می‌کند تا شما از بین آنها بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

باتری چند آمپر برای پراید مناسب است؟

باطری فابریک پراید یک باتری ۵۰ آمپر است. ولتاژ آن نیز مانند ماشین‌های سبک با پلتفرمی مشابه، ۱۲ ولت است. همچنین مشخصات فنی باطری ماشین پراید در تیپ‌های مختلف آن مثل پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱، پراید ۱۳۲، پراید وانت، پراید صبا و پراید ۱۵۱ وانت یکی است.

ارزان‌ترین نوع باطری پراید ۵۰ آمپر است. بهترین برندهای باتری ۵۰ آمپر، باتری اوربیتال، باتری صبا واریان، زیتکس، سیلور و سوزوکی هستند. این برندها همچنین باطری ۵۵ آمپر هم تولید می‌کنند که نسبت به نمونه ۵۰ آمپر گران‌تر هستند.

باتری ۶۰ آمپر نیز توسط این برندها و به قیمت مناسب تولید می‌شود. این باطری برای افرادی است که چراغ ماشین و سیستم‌های برقی خودروی پراید آنها مصرف برق بالایی دارد. برای این باتری نسبت به باتری ۵۰ آمپر، باید حدود ۱۵% بیشتر هزینه دهید.

برخی از افراد هم تمایل دارند که باطری‌های ۶۶ و ۷۴ آمپر را بر روی ماشین پراید خود نصب کنند که البته از قاب تعبیه شده توسط شرکت سایپا بیرون می‌زند، اما امکان نصب آن وجود دارد. افرادی از این باتری‌ها استفاده می‌کنند که به اسپورت کردن و همچنین نصب سیستم‌های صوتی و الکترونیکی بر روی ماشین علاقه دارند.

بهترین باتری برای پراید چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین باتری پراید از نوع اتمی یا سیلد است که مزیت‌های زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  • دارای درپوش یکپارچه است.
  • دارای پیچ برای افزودن اسید نیست.
  • این باتری حدودا تا ۷ سال کارایی دارد.
  • نیاز به نگهداری و افزودن آب مقطر ندارد.
  • نوع کلسیم-کلسیم این باتری بهتر از همه است.
  • مدل کلسیم-کلسیم در مناطق سردسیر استفاده می‌شود.
  • فناوری استفاده شده در این باتری کلسیم-کلسیم و کلسیم-سیلور است.

عوامل موثر بر قیمت باطری پراید

عوامل مختلفی وجود دارد که بر قیمت باتری ماشین پراید تاثیرگذار هستند، که شامل موارد زیر است:

  • باتری اتمی نسبت به باتری اسیدی قیمت بیشتری دارد.
  • به طور معمول، هر چه آمپر باتری بالاتر برود، گران‌تر می‌شود.
  • باتری‌های خارجی، مخصوصا کره‌ای از بقیه باتری‌ها گران‌تر است.
  • زمان‌هایی وجود دارد که درصورت تحویل باتری کهنه خود و پس از تعیین قیمت آن می‌توانید باتری نو بگیرید.

کدام باتری بیشترین طول عمر را دارد؟

باتری پراید معادل ۵۰۰۰۰ کیلومتر و حدودا ۲ تا ۳ سال عمر مفید دارد. این نکته را نیز بدانید که عمر مفید باتری به نحوه کارکرد و تعداد استارت ماشین نیز وابسته است. همچنین برای خودروهای عمومی مثل تاکسی‌ها، عمر باتری کمتر از مقدار میانگین آن است.

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا