کاهش هزینه و افزایش جذابیت؛ سه شاخص کلیدی بهره وری از هوش مصنوعی

کاهش هزینه و افزایش جذابیت؛ سه شاخص کلیدی بهره‌وری از هوش مصنوعی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تأثیرات ملموس هوش مصنوعی در ارتقای کارآمدی در بخش های مختلف فرهنگی و رسانه ای گفت: در ارزیابی های انجام شده استفاده از هوش مصنوعی به طور میانگین باعث کاهش ۳۵ درصدی هزینه های تولید شده است؛ یعنی اگر پیش تر با یک واحد هزینه محصولی تولید می شد امروز با حدود دو سوم همان هزینه می توان همان محصول یا حتی با کیفیتی بالاتر را تولید کرد.

به گزارش ترند روز سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز در همایش ملی «هوش مصنوعی فرهنگ و رسانه» با تأکید بر ضرورت بهره گیری هدفمند از هوش مصنوعی در حوزه فرهنگ و رسانه گفت: هوش مصنوعی امروز یکی از بزرگ ترین فرصت ها و ابزارهای توانمندساز برای جوامع است و چنانچه از آن استفاده نکنیم در رقابت جهانی تولید محتوا عقب خواهیم ماند.»

وی با اشاره به اینکه بهره وری از فناوری های نوین از الزامات توسعه است افزود: اگر پیش تر برای تولید محتوا به نیروی انسانی قابل توجهی نیاز بود امروز می توان همان میزان محتوا را با بهره گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و با نیروی انسانی کمتر و هزینه پایین تر تولید کرد. این افزایش بهره وری یک شاخص مهم در ارزیابی عملکرد رسانه ها و نهادهای فرهنگی است.

نیاز به شاخص های عملی و برنامه های ارزیابی

این مقام مسئول با اشاره به گذشت بیش از دو سال از آغاز روند ورود هوش مصنوعی به کشور خاطرنشان کرد: اکنون وقت آن رسیده که با برنامه ریزی دقیق و تدوین شاخص های عملی میزان پیشرفت در استفاده از این فناوری را در حوزه های مختلف بررسی کنیم. باید مشخص شود که اهداف اولیه محقق شده یا نه و اگر عقب ماندگی وجود دارد دلایل آن شناسایی و برطرف شود.

وی ادامه داد: در این زمینه نقش دستگاه های مختلف متفاوت است؛ به عنوان نمونه معاونت فناوری ریاست جمهوری در حوزه زیرساخت ها و تولید مدل ها فعالیت می کند اما سایر نهادها از جمله وزارتخانه ها و مجموعه های فرهنگی باید به طور مشخص پاسخ دهند که ترجمه بهره گیری از هوش مصنوعی در حوزه مأموریتی شان چیست.

تولید بیش از یک میلیارد تصویر در سه ماه

آقامیری با اشاره به آمار خیره کننده تولید محتوا توسط ابزارهای هوش مصنوعی در جهان گفت: یکی از سکوهای بین المللی تنها در سه ماه ابتدایی فعالیت خود بیش از یک میلیارد تصویر تولید کرده است؛ رقمی که تولید آن در سازوکارهای سنتی به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. این حجم تولید محتوا در آینده نزدیک با گسترش زیرساخت های پردازش به انیمیشن های کوتاه تصاویر متحرک و کتاب های صوتی و تصویری نیز تسری خواهد یافت.

وی با ابراز نگرانی از عقب ماندن در این مسیر افزود: اگر از این ابزارها استفاده نکنیم بخش قابل توجهی از میراث فرهنگی و تاریخی ما که از قدمتی غنی برخوردار است در چرخه رقابت محتوایی جهانی به حاشیه خواهد رفت.

گام های اولیه در بومی سازی محتوای فرهنگی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور گفت:«کارهایی آغاز شده است؛ از جمله همکاری یک نهاد فرهنگی با مرکز ملی فضای مجازی در زمینه شخصیت پردازی ایرانی–اسلامی برای مدل های هوش مصنوعی. هدف از این اقدامات ورود محتوای تاریخی و فرهنگی ما به مدل های بزرگ زبانی و تولید محتوای بومی در فضای مجازی است.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه ملی اظهار داشت: «صداوسیما و دیگر مجموعه های رسانه ای با نگاهی رو به جلو در این مسیر حرکت می کنند و به واسطه استفاده از هوش مصنوعی توانسته اند بهره وری خود را افزایش دهند. به عنوان مثال کاری که پیش تر با ۱۰۰ نفر انجام می شد اکنون با ۶۵ نفر قابل انجام است؛ این نشان دهنده نقش فناوری در ارتقای کارآمدی و اثربخشی نهادهای فرهنگی و رسانه ای است.»

کاهش هزینه و افزایش جذابیت؛ سه شاخص کلیدی بهره وری از هوش مصنوعی

سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تأثیرات ملموس هوش مصنوعی در ارتقای کارآمدی در بخش های مختلف فرهنگی و رسانه ای گفت: در ارزیابی های انجام شده استفاده از هوش مصنوعی به طور میانگین باعث کاهش ۳۵ درصدی هزینه های تولید شده است. یعنی اگر پیش تر با یک واحد هزینه محصولی تولید می شد امروز با حدود دو سوم همان هزینه می توان همان محصول یا حتی با کیفیتی بالاتر را تولید کرد.

وی افزود: همچنین در شاخص جذابیت و کیفیت محتوا شاهد افزایش حدود ۲۹ درصدی هستیم. این بدان معناست که اگر در گذشته شاخصی برای استقبال مردم از یک محتوا وجود داشت حالا با بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی می توان آن شاخص را حدود ۳۰ درصد ارتقا داد.

ضرورت تعریف شاخص های تخصصی برای هر دستگاه

آقامیری با تأکید بر اهمیت داشتن شاخص های روشن برای ارزیابی بهره برداری از فناوری های نو تصریح کرد: این سه شاخص—کاهش هزینه افزایش بهره وری و بهبود کیفیت محتوا—قابل اعمال در همه سازمان ها نهادها و وزارتخانه ها هستند. اگر می خواهیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم باید از ابتدای سال شاخص هایی را برای خود تعریف کنیم و عملکرد خود را نسبت به آن بسنجیم.

وی ادامه داد: اکنون دو ماه از سال گذشته و ۱۰ ماه دیگر پیش روست. این یک فرصت مناسب برای همه دستگاه هاست که برنامه های عملیاتی خود را در همین سه حوزه مشخص کنند: ارتقای بهره وری کاهش خطا و بهینه سازی هزینه. این موارد باید به عنوان مأموریت ذاتی هر سازمان دیده شود.»

ارزیابی عملکرد دستگاه ها در پایان سال

این مقام مسئول با بیان اینکه در پایان سال می توان ارزیابی جدی از عملکرد سازمان ها داشت افزود: در این ماراتن جهانی که همه کشورها با شتاب حرکت می کنند باید بررسی کنیم کدام سازمان ها توانستند با حفظ سرعت مسیر پیشرفت را طی کنند و کدام ها از این رقابت جهانی عقب ماندند. عقب ماندن از این مسیر به ویژه در حوزه های راهبردی می تواند به کشور آسیب وارد کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: اگر شاخص های تخصصی توسط کارشناسان هر حوزه به درستی تعریف و پیاده سازی شود می توانیم در پایان سال ارزیابی معنادار و دقیق تری از عملکردمان داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم با استفاده هوشمندانه از این ابزار توانمندساز مسیر پرپیچ وخم پیش رو را به بهترین شکل طی کنیم و محتوای فرهنگی و میراث تاریخی مان را به جهانیان عرضه نماییم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا