علمی و پزشکی

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

مردم دیگر نگران چسبیدن استخوان های ماهی به گردن خود نیستند زیرا محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان خبر می دهند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین ماهی کپور بدون استخوان را تولید کردند.

کپور صلیبی ماهی کپور است. ریش ندارد و فلس های بزرگی دارد. آنها باله های پشتی پیوسته دارند و مستعد مادی شدن هستند. این ماهی کفزی است و در آب تمیز و شیرین زندگی می کند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در نزدیکی کف دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کنند. این ماهی ها بستر دریا و رودخانه های پوشیده از شن، شن و گل را اشغال می کنند.

محققان مرکز تحقیقات شیلات هیلونگ‌جیانگ آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین در مطالعه‌ای اخیر به رهبری Gui Jianfang و Chen Songlin این گونه جدید را در 14 ژانویه بررسی کردند. گفته می شود که محققان با استفاده از روش های اصلاح ژنتیکی گونه های جدیدی را توسعه داده اند.

کپور ماهی آب شیرین محبوبی است که گوشتی نرم و طعمی مطبوع دارد، اما خوردن استخوان های کوچک آن یا فرآوری صنعتی آن دشوار است. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 گونه و 2420 گونه است که تقریباً همه اعضای آن آب شیرین هستند و یا اگر در آب لبشور زندگی می کنند قبل از تخم ریزی نیاز به دسترسی به آب شیرین دارند.

از آنجایی که استخوان های کپور بسیار بزرگ هستند، تیم تحقیقاتی موسسه پروژه ای را برای حل این مشکل در سال 2009 آغاز کردند و توانستند یکی از 1600 ژن مورد مطالعه را انتخاب کنند تا نقشی کلیدی در نظارت بر رشد ستون فقرات بین مهره ای داشته باشد.

پس از ده سال تحقیق، محققان از تکنیک های اصلاح ژنتیکی برای ایجاد این نوع کپور استفاده کردند. گونه های جدید به خوبی رشد می کنند و برای کپور معمولی نامرئی هستند.

به گفته محققان، ایجاد آن گام مهمی در بهبود کیفیت گونه کپور و افزایش قابلیت هضم محصول در آب است. آنها از زیست شناسان خواستند به تحقیقات اساسی ادامه دهند و این صنعت را توسعه دهند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نشوند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که تیمی از محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ ژنی را یافته اند که باعث رشد استخوان ماهیچه ماهی در ماهی ووچانگ (نوع دیگری از کپور) می شود. آبی که از رودخانه یانگ می گذرد). سیم نامی رایج برای تعدادی از ماهی های آب شیرین است، به ویژه برای ماهی سیمی.

پروفسور گائو زکسیا، رهبر تیم تحقیقاتی دانشگاه هاژونگ، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو می‌گوید: «بسیاری از مردم استخوان‌ها را قورت دادند و استخوان‌ها به گردن‌شان چسبید، بنابراین من می‌خواستم نوعی ماهی بدون استخوان پرورش دهم که بتواند صنعت ماهی را تغییر دهد.

این تیم اولین مظهر ژن استخوان را پیدا کردند و این یافته را به نام خود ثبت کردند. به مدت هفت سال، آنها از تکنیک‌های اصلاح ژنتیکی برای آزمایش 50 ژن در ماهی گورخر، گونه‌ای از کپور که به سرعت رشد می‌کنند، با حذف هر ژن و سپس بررسی رشد و تغییرات استخوان‌های ماهی استفاده کردند.

گائو گفت که تیم آنها ژن موفقی را در سال 2018 پیدا کردند که می تواند تراکم استخوان ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن پایه ای نیست که بتواند رشد استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، محققان این ژن اساسی را کشف کردند و صدها ماهی گورخری و فرزندان آنها به عنوان ماهی بدون استخوان مورد آزمایش قرار گرفتند. گائو گفت که این ژن اساسی در همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن پایه، محققان این ژن را به یک ماهی بدون استخوان منتقل کردند تا ببینند آیا استخوان ها برمی گردند یا خیر و دوباره عملکرد آن ژن پایه را تایید کنند. نشانگرهای ژنتیکی اولیه روی کپور Wuchang، Amur یا ماهی کپور گیاهخوار و کپور مورد آزمایش قرار گرفتند.

46

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا