علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر “ما در ایران هستیم.” بهرام عین اللهی در مراسم روز پزشک. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در عرصه بین المللی مطرح می شود همه با احترام به آن نام نگاه می کنند. چرا که ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی گرانبها است و تن ملت های قدرتمند و ستمگر را می لرزاند. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر به هشت سال حفاظت مقدس برگردیم، خواهیم دید که با آن تاریخ هشت ساله چه کردیم. داستان تغییر ناپذیر است و ماموریت همه در داستان دست به دست هم می دهد.

وی افزود: فعالیت های جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، عروق کرونا و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا، دوران باشکوهی از حفاظت مقدس از پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ بزرگ بی‌سابقه بود. نیروی پزشکی سابق در چه جنگی بود؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم قرار داشت و زیر آتش و حملات شیمیایی دشمن مجروح و شهید شد. افتخاری تاریخی است.

عین اللهی گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه پر رونق در جهان است. جواهر درخشان علم و دانش در کشور ما در جامعه پزشکی جای دارد. ما نه تنها در کشورمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه کشورهای همسایه هم برای درمان ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علم پزشکی دارای پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به پزشکان حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد حمله ناجوانمردانه به گروه پزشکی بودیم. ما حتی این حمله را از داخل هم دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: ماجرای جدیدی در کرونا رقم خورده است. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که به خانه‌های خود افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خورده‌اند و در رسانه‌ها دیده‌ایم که چه تعداد از بیماران روی زمین مانده یا در بیمارستان بستری نشده‌اند و چه تعداد پرستار و امدادگر فرار کرده‌اند. مریض است، اما کرونا نقطه عطفی است و ما به تاریخ می بالیم، چرا که جامعه پزشکی و مددکاری فداکاری و هویت خود را از خود نشان داده و شهدای گرانقدری را تقدیم کرده اند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروقی، شاهد قربانی شدن 70 درصد ریه توسط کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در همین حال، به عنوان رئیس بیمارستان، در کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک مرداد، که روزانه نزدیک به 50000 مورد، 700 مرگ و 15000 بستری در بیمارستان و 7000 تا 8000 بیمارستان در بخش مراقبت های ویژه قرار داشتیم، به پزشک مراجعه کردیم. ما نمی توانستیم استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا کردند.

وی گفت: امیدواریم هنرمندان و کارگردانان این فداکاری را برای مردم به نمایش بگذارند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که این با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت هم حاضر به کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته ای که اکنون باید به آن توجه کرد بحث تخصصی و حرفه ای بودن است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت ECU داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته تخصصی آموزش دیده باشند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه پزشکی است.

وزیر بهداشت گفت: مشکل دیگر این است که مراقبت فقط به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این حرکت موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که پرستار ندارند اما به نام پرستار مردم را به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و وضعیت باید حل شود. ما در کرونا توانستیم در مواردی از این قبیل خدمات ارائه دهیم.

وی درباره قبوض پزشکی نیز گفت: در اوایل کارم به این موضوع اعتقاد راسخ داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری وزیر بهداشت درخواست کردم که این موضوع را از نزدیک بررسی کنند و به نتیجه برسانند. از آنجایی که قضاوت حضرت عالی برای ما حجت و حکم شرعی است، باید به آن عمل کنیم. با تغییر شرایط، مردم هم می آیند و در حالت کرونا می میرند و حالا که کرونا ضعیف تر می شود باید نمره ویژه بگیرند. از نظر شهادت پزشکی، کار نباید در شمع کارهای اداری و اداری باشد.

وی در خصوص لزوم ادامه تحصیل گفت: از سازمان نظام گزارشگری تقاضا داریم این کار را انجام دهد. آموزش باید به روز شود. جنبه دیگر بحث سلامت معنوی است. ما اعتقادات مذهبی قوی داریم، اما هرگز سلامت معنوی را رعایت نمی کنیم. برای شفا باید از سلامت معنوی استفاده کنیم.

او گفت: «همچنین مراقبت از نگهداری تجهیزات و نرم افزار مهم است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ذخیره شده و پرستار بتواند به بیمار نزدیک شود.

وزیر بهداشت افزود: «کنترل بخش خصوصی باید تقویت شود. اگر افرادی که پرستار نیستند در این بخش کار کنند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز ضروری است.

وی گفت: دوستان در آن 100 روز واکسن زدند و تعداد واکسن ها به حدود 110 میلیون رسید که بی سابقه بود. هشتاد و شش درصد از مردم واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این با تلاش همه بود و باعث افتخار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا