همه چیز در رابطه با دکلمه و استخدام دکلماتور

 

دِکلَمِه یا روخوانی یا بِه‌خوانی به فن خواندن شعر یا متن به طوری که آهنگین و با شور و حرارت باشد و بتواند احساسی متناسب با موضوع نظم (شعر) یا نثر (متن) مذکور را به مخاطب القا کند، گفته می‌شود. کسی که دکلمه می‌کند را دکلماتور می‌گویند.

تاریخچه دکلمه

دکلاماسیون (declamation) اولین بار توسط یونانی‌ها اختراع و سپس به روم باستان آورده شد. دکلمه در روم باستان به‌عنوان نوعی ادای کلام با فصاحت و بلاغت کهن بود که بعدها به‌عنوان پایه اصلی سیستم آموزشی در سراسر این سرزمین مطرح شد. به مرور زمان دکلمه به دو زیرمجموعه تقسیم شد. یک مجموعه تحت عنوان دکلمه جنجالی یا ستیزگر نام گرفت که در دادگاه‌ها و مجالس قضایی، برای ایراد حکم و قوانین جدید توسط فردی با صدای بلند و رسا انجام می‌گرفت. نوع دیگر که با عنوان دکلمه اندرزی شهرت یافت، برای بیان موضوعات تاریخی و داستان‌های افسانه‌ای برای گروهی از مخاطبان بکار می‌رفت.

در قرن هجدهم دکلمه بیشتر در قالب سخنرانی در مجامع مذهبی مثل کلیساها و یا در مجالس قانون‌گذاری انجام می‌گرفت (همان دکلمه جنجالی). در ابتدا هدف آن بهبود ارتباطات کلامی به شکل استاندارد بود؛ زیرا نرخ بالای بی‌سوادی، تکیه بر کلام گفتاری رسا و فصیح در کلیساها، دادگاه‌ها و پارلمان‌ها را به یک ضرورت تبدیل کرد. اما از قرن نوزدهم دکلمه شکل دیگری به خود گرفت، وارد سالن‌های نمایشی و تئاترها شد و در قالب شعرخوانی و نثر خوانی علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرد. در این دوران به دکلمه خوانان (دکلماتور) آموزش داده می‌شد تا به‌جای ادای کلمات به‌صورت یکنواخت، مفهوم را با صدای رسا و آوایی خاص منتقل کنند تا بتوانند مخاطبان را نسبت به کلام بیان‌شده متقاعد کنند.

دوره جامع آموزش ادمینی همراه با استخدام

در سال 1841 یک دانشمند ایتالیایی بنام Cagnazzi ابزاری تحت عنوان تونوگرافی را اختراع کرد که قادر بود انحرافات و تن صدای انسان را اندازه‌گیری کند. این دستگاه در مدارس دکلمه بکار گرفته شد تا راهی برای ثبت برخی از خصوصیات صدای انسان فراهم شود تا اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام دکلمه در آن زمان را در اختیار آیندگان قرار دهد. در اواسط قرن نوزدهم اصلاح‌طلبان از هنر دکلمه برای ارائه راهنمای اخلاقی استفاده می‌گردند. در قاره آمریکا نیز مبلغان مذهبی از این هنر در مدارس برای جلوگیری از ترویج تبعیض نژادی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان استفاده کردند. درنهایت در اواسط قرن بیستم هنر دکلمه در بیشتر کشورها شناخته شد و به اوج خود رسید.

انواع دکلمه و کاربرد آن

دکلمه شعر و نثر به دو شکل می‌تواند ایفا شود: 1- به‌صورت اجرای زنده در مراسم‌های مختلف و 2- به‌صورت فایل صوتی از پیش ضبط‌شده. هرکدام از این دو نوع دکلمه دارای کاربردهای خاص خود هستند؛ همچنین مکان و نحوه ایفای آن‌ها نیز باهم متفاوت است.

دکلمه به صورت اجرای زنده: اولین تجربه اجرا یا تماشای یک دکلمه زنده به دوران مدرسه برمی‌گردد. در مراسمات و اعیاد مختلف گروهی از دانش آموزان که استعداد و صدای خوبی داشتند انتخاب می‌شدند و اشعار زیبایی را به‌صورت دکلمه اجرا می‌کردند.
علاوه بر این اجرای زنده دکلمه در مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد مذهبی و یا در شب‌های یلدا و عید نوروز از طریق برنامه‌های تلویزیونی نیز پخش می‌شوند. این نوع از دکلمه‌ها چون به‌صورت زنده اجرا می‌شوند معمولا توسط افرادی انجام می‌گیرد که مهارت خوبی در اجرای زنده دارند. زیرا هرگونه اشتباه در بیان و خوانش دکلمه می‌تواند غیرقابل‌جبران باشد.

دوره جامع آموزش طراحی سایت همراه با استخدام

دکلمه در قالب فایل صوتی : گروه دیگری از دکلمه‌ها به‌صورت از پیش ضبط‌شده در استودیوها تولید می‌شوند که بعد از اعمال یکسری تغییرات و ویرایش‌های لازم و اضافه شدن موسیقی متن در قالب فایل صوتی ارائه می‌گردند. دکلمه‌های صوتی معمولاً از طریق تلویزیون و رادیو به‌صورت میان برنامه پخش می‌شوند. همچنین بیشتر دکلمه‌های صوتی از طریق سایت‌های اینترنتی و یا شبکه‌های اجتماعی نیز قابل پخش و دانلود هستند. مزیتی که دکلمه‌های صوتی نسبت به اجرای زنده دارند این است که اگر در حین ضبط اشتباهی رخ دهد، قابل جبران است. همچنین امکان افزودن موسیقی متن و یکسری ادیت‌ها بر روی صدای ضبط‌شده وجود دارد.

دکلماتور کیست؟

به فردی که کار ایفا و اجرای یک شعر یا نثر را انجام می‌دهد، دکلماتور گفته می‌شود. دکلماتور درواقع خواننده شعر نیست بلکه زبان و راوی شعر است که وظیفه دارد به بهترین نحو ممکن آن را به مخاطبان ایفا کند. اگر قرار باشد که اجرای دکلمه در حضور جمعی از افراد انجام بگیرد، دکلماتور بایستی علاوه بر تبحر کافی در ایفای شعر، ظاهری مناسب و آراسته داشته باشد، بتواند در حین اجرای دکلمه، حرکات دست و صورت خود را مطابق با محتوای شعر تنظیم کند، ارتباط چشمی مناسبی با مخاطبان خود برقرار نماید، نسبت به جنسیت خود (مرد یا زن) از لحن مناسب خود استفاده نماید و با ویژگی‌های مثبت خود، باعث جلب‌توجه و اعتماد مخاطبان به خود شود.

اما یک نکته قابل توجه ! اگر شما دکلماتور هستید یا دستی بر نوشتن چند خط دکلمه دارید ، مهمترین حالت برای شما جذب مخاطب می باشد.

جذب مخاطب از طریق شما به دو حالت بستگی دارد: یکی محتوا و جذابیت خود متن دکلمه و دیگری جذابیت بصری می باشد.

اما چرا ، چگونه و چطور؟!

بهترین و پربازدید ترین شبکه اجتماعی حال حاظر می توان اینستاگرام را معرفی کرد. شما ممکن هست دکلمه های خود را یا به صورت ویدیو لایو قرار بدید یا به صورت پست عکسی .

در هر دو شما نیاز دارید که تصویر دکلمه شما یک جذابیت خاصی داشته باشد و باعث محبوبیت پیش چشم مخاطبان شما نیز بشود ، پس شما اگر دکلماتور هستید و می خواهید دکلمه های خود را به شکلی صریح و جذاب و کاربر پسند طراحی کنید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید ، پیشنهاد ما مجموعه گرافیکی باتیس گرفی می باشد که با مجرب ترین تیم گرافیکی خود بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا