علمی و پزشکی

رابطه بیماری تیروئید و کلسترول

ویکیپدیا:

غده تیروئید را می توان تنظیم کننده اصلی بدن در نظر گرفت. نقش های مختلف هورمون های تیروئید شامل کنترل سطح چربی (مانند کلسترول) و کمک به ترکیب اسیدهای چرب در کبد است.

ارتباط بین بیماری تیروئید و کلسترول بالا به خوبی اثبات شده و اثبات شده است. کسانی که چاقی تشخیص داده شده اند نیز باید عملکرد تیروئید خود را بررسی کنند ، زیرا ممکن است درمان مشکلات تیروئید عامل اصلی کنترل سطح کلسترول باشد.

رابطه بین بیماری تیروئید و کلسترول

رابطه بین بیماری تیروئید و کلسترول

یک مشکل کمتر شناخته شده ، احتمال کاهش کلسترول ناشی از تیروئید است. در حالی که برخی از داروهای کاهنده کلسترول تأثیر مخربی بر مصرف داروهای کم کاری تیروئید دارند ، گروهی از داروهای کم چربی به نام استاتین ممکن است خطر تیروئید چشمی را در افراد دیابتی کاهش دهد. گریوز ، نوعی پرکاری تیروئید است.

قدرت غده تیروئید
غده تیروئید را می توان تنظیم کننده اصلی بدن در نظر گرفت. یکی از نقشهای مختلف هورمونهای تیروئید تنظیم متابولیسم چربی (مانند کلسترول) و کمک به تنظیم اسیدهای چرب در کبد است.

بنابراین ، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می تواند تأثیر بی نظیری بر میزان کلسترول شما بگذارد. برای برخی افراد ، مدیریت این شرایط می تواند کلید کنترل سطح چربی های غیرقانونی باشد.

کم کاری تیروئید و چاقی
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که دارای هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) بین 5 میلی لیتر در لیتر (mIU / L) و 10 میلی ثانیه در لیتر هستند ، کلسترول و کلسترول بد (LDL) کمتری دارند. ) بالاتر از افراد سالم. کاهش چربی معمولاً از کم کاری تیروئید اولیه (کم کاری تیروئید به دلیل نارسایی تیروئید) تا کم کاری تیروئید ثانویه (کم کاری تیروئید به دلیل کمبود هورمون های هیپوفیز که باعث تحریک غده تیروئید می شوند) افزایش می یابد.

به نظر می رسد کمبود چربی در کم کاری تیروئید عمدتا مربوط به کاهش فعالیت گیرنده کلسترول و سایر اثرات مرتبط با متابولیسم چربی باشد.

درمان جایگزینی هورمون تیروئید با لووتیروکسین اغلب برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود و برای برخی از افراد این ممکن است تمام نیاز آنها برای کنترل کلسترول باشد.

پرکاری تیروئید و چاقی
اگرچه به طور کلی داشتن کلسترول کم و کلسترول پایین بهتر است ، در بعضی موارد ممکن است سطح کلسترول پایین خوب نباشد. مقادیر کم این مواد ممکن است با پرکاری تیروئید همراه باشد. در صورت عدم درمان و درمان ، بیماری تیروئید می تواند منجر به عوارضی مانند بیماری چشم ، پوکی استخوان ، فیبریلاسیون دهلیزی (و ممکن است منجر به سکته مغزی یا نارسایی شود) و غده تیروئید شود.

پرکاری تیروئید با کاهش هورمون های تیروئید در بدن با دارو ، آسیب رادیواکتیو به غده تیروئید یا جراحی درمان می شود.

در حالی که پرکاری تیروئید می تواند منجر به سطح کلسترول پایین شود ، به نظر می رسد کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری گریوز – نوع خاصی از پرکاری تیروئید است.

اثرات جانبی
مقادیر بالای چربی غیرطبیعی به دلیل کم کاری تیروئید می تواند خطر بیماری قلبی (تصلب شرایین ، بیماری عروقی ، سکته مغزی ، بیماری عروقی) و حتی مرگ را افزایش دهد. یا کم کاری تیروئید که با آزمایشات بالینی یا مرزی قابل تشخیص نیست ، با افزایش خطر بیماری و همچنین افزایش خطر مرگ کل بدن همراه است.

برخی از شرایط مرتبط با کم کاری تیروئید درمان نشده شامل بیماری های عروقی ، عروقی (مانند سکته) ، اعصاب محیطی ، کاهش کاردیومیوپاتی ، نارسایی قلبی ، فیبریلاسیون دهلیزی ، عروقی است. خون و بیماری مزمن کلیه.

اثرات درمان کم کاری تیروئید
با بررسی اثرات درمان کم کاری تیروئید بر میزان چاقی در مطالعات مختلف ، می توان نتیجه گرفت که درمان کم کاری تیروئید ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. ثابت شده است که لووتیروکسین بر ضخامت غشا در شریان های کاروتید تأثیر مفیدی دارد ، اقدامی که منجر به خطر بیماری قلبی نمی شود.

درمان کلسترول و بیماری تیروئید
مانند تأثیر داروهای تیروئید بر کلسترول ، درمان کلسترول نیز ممکن است بر بیماری تیروئید و / یا اثربخشی داروهای تیروئید تأثیر بگذارد.

استنشاق: رزین های اسیدی مانند کوستران (کلستیرامین) ، کلستیدین (کلستین پل) و ولکول (کالکولام) ممکن است لووتیروکسین را ببندند و جذب آن را کاملاً مسدود کنند. این داروها باید حداقل چهار ساعت قبل از لووتیروکسین مصرف شوند.

گرفتگی عضلات: این یکی از عوارض جانبی داروهای کلسترول به نام استاتین ها مانند لیپیتور (آتورواستاتین) و پرواكول (پرواستاتین) و همچنین مهاركننده های PCSK مانند راپاتا (اولوكوماب) است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند ، دردهای عضلانی را هنگام مصرف این داروها تجربه می کنند. زوکور (سیمواستاتین) ممکن است درد عضلانی و کمتر پروااکول و لسکول (فلوواستاتین) را تجربه کند.

علائم و سایر علائم پرکاری تیروئید: نیاسین را می توان در افرادی که کلسترول پایین (HDL) دارند استفاده کرد. عوارض جانبی مانند گرگرفتگی می تواند مانند تیروئید پرکار باشد.

بیماری تیروئید چشمی: یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کاهش کلسترول بالا در داروی استاتین خطر اوربیتوپاتی گریوز را کاهش می دهد (علائم مربوط به چشم مانند تورم) و تورم)

شرایط لازم برای پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید
تعدادی از اقدامات سبک زندگی وجود دارد که می تواند برای کاهش کلسترول و همچنین علائم شایع تیروئید انجام شود.

رژیم غذایی و کاهش وزن: کاهش وزن می تواند برای افراد مبتلا به بیماری تیروئید یک چالش باشد ، اما حتی مقدار کمی از دست دادن وزن می تواند سطح کلسترول شما را کاهش دهد. علاوه بر این ، غذاهای ضد التهاب ممکن است التهاب مرتبط با بیماری تیروئید خود ایمنی را کاهش دهند و همچنین سطح کلسترول را کاهش دهند.

ورزش: ورزش منظم می تواند سطح انرژی را در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بهبود بخشد ، به حفظ تراکم استخوان در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید و افزایش سطح کلسترول کمک کند. خوب

ترک سیگار: سیگار کشیدن به غده تیروئید آسیب می زند و خطر ابتلا به بیماری تیروئید را تهدید می کند. همچنین خطر آترواسکلروز (بیماری قلبی ، سکته مغزی و غیره) همراه با کلسترول بالا را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا