برترین های ترند روزعمومی

لوازم جانبی ضروری پژو در تابستان

در هر خوردو قطعاتی وجود دارد که علی رغم نقش مهم آن ها در کیفیت کارکرد خودرو طول عمر کوتاهی دارند. این قطعات باید سر زمان مشخص تعویض شوند تا کیفیت عملکرد خودرو حفظ شده و از استهلاک زودرس آن جلوگیری شود. زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو وابستگی زیادی به میزان کارکرد خودرو و کیفیت اقلام بکار گرفته شده در خودرو دارد. ما در این مقاله سعی می کنیم تا لیستی از لوازم مصرفی خودرو به همراه زمان تقریبی تعویض آن ها در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

روغن موتور

اگر در زمان معین روغن خودرو تعویض نگردد باعث آسیب به قطعات داخل موتور می شود. همچنین باعث بیشتر شدن صدا از موتور خودرو می شود.

علائم زمان تعویض روغن موتور

۱-غلظت روغن کم شده و  رقیق می شود و خاصیت چسبندگی را از دست می دهد.

۲-تغییر رنگ روغن به سیاه شدن و کم شدن روغن موجود در موتور نسبت به چند ماه قبل

۳- بوی سوختگی روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور بین ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کیلومتر است.

روغن ترمز

روغن ترمز وظیفه دارد تا تمام اجزای سیستم ترمز خودرو را به حرکت درآورد. روغن ترمز تحت دمای بالا و فشار بالا کار می کند. این روغن از ماده های غیر قابل تراکم بوده که در هنگام ترمز گرفتن از طریق لوله ترمز به سیلندر های ترمز خودرو با فشار بالا منتقل می شود و در نهایت باعث کم شدن سرعت و یا توقف کامل خودرو می شود. اگر روغن ترمز در مخزن روغن ترمز خودرو نباشد و یا خاصیت خود را از دست بدهد باعث می شود تا روغن به سیلندرها نرسیده و عمل کم کردن سرعت و یا توقف کامل خودرو صورت نگیرد. زمان تعویض روغن ترمز بین ۱ الی ۲ سال می باشد. اگر روغن ترمز از حد نصاب خود کمتر باشد می بایست به مخزن اضافه کنید.

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک باعث روان تر شدن چرخش فرمان و انتقال قدرت به بخش های سیستم هیدرولیکی و فرمان خودرو می گردد. در صورتی که در مخزن خودرو خاصیت خود را از دست داده باشد و یا از حدنصاب کمتر باشد باعث سفت شدن فرمان (گردش فرمان) و آسیب رساندن به سیستم هیدرولیکی خودرو می شود. تعویض روغن هیدرولیک بسته به شکل ظاهری و کیفیت روغن بوده و باید حداقل سالی یکبار انجام گردد.

روغن واسکازین (روغن دنده)

این روغن دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده ها و دیگر متعلقات آن در برابر فشار وارده جلوگیری می کند که باعث روان کردن گیربکس و افزایش عمر مفید قطعات می باشد. دیگر خاصیت این روغن ، کاهش سرو صدا ، کاهش درجه حرارت گیربکس است. رنگ روغن واسکازین قرمز است ، اما به مرور زمان تغییر رنگ داده و قهوه ای می شود و غلظت اولیه را ندارد که می بایست تعویض گردد. اگر گیربکس خودرو شروع به کار نکرد بدین معنی است که روغن واسکازین تمام شده (نشت کردن روغن) است. درصورت نداشتن نشتی روغن واسکازین ، زمان تعویض این روغن بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است.

فیلتر روغن

وظیفه فیلتر روغن، جذب ذرات معلق درون روغن موتور است که از آسیب دیدن قطعات موتور جلوگیری می کند. اما به مرور زمان بر اثر جذب ذرات معلق بیش از حد، دیگر نمی تواند ذرات را جذب کند و باعث می شود ذرات موجود در روغن وارد موتور شود. اگر فیلتر روغن در زمان معین تعویض نگردد ، آلاینده های جامد وارد موتور شده و آسیب های مختلفی به قطعات موتور می زنند . (مخصوصا به پیستون ها و دیواره های سیلندر) زمان تعویض فیلتر روغن بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر است.

فیلتر هوا

وظیفه ی این قطعه جلوگیری از ورود مواد خارجی مانند ذرات جامد ، گرد و غبار و … داخل موتور می باشد. بودن فیلتر هوا در خودرو، کیفیت احتراق شمع ها را افزایش دهد. زمان تعویض فیلتر هوا بسته به شرایط آلودگی هوا تقریبا بین یک الی دو ماه است.

فیلتر اتاق (فیلتر کابین)

وظیفه ی فیلتر اتاق تصفیه ذرات گرفته شده از هوای ورودی داخل سیستم تهویه خودرو است . که در بعضی از خودروها مانند (پژو ۴۰۵ – پژو ۲۰۶) به کار رفته است. ساخت این قطعه از کاغذ (الیافی پلیسه دار) می باشد، که بر اساس نوع خودرو ها دارای ابعاد مختلفی است. اگر در زمان مشخص فیلتر اتاق تعویض نگردد ، باعث کارایی پایین سیستم تهویه ، اتلاف توان کولر و همچنین باعث کاهش جریان هوای داخل کابین خودرو می شود. زمان تعویض فیلتر اتاق سالی یکبار است.

لاستیک (تایر)

همانطور که می دانید این قطعا تنها قطعه ای از خودرو می باشد که با سطح زمین در تماس است. به دلیل در تماس بود لاستیک با سطح زمین (آسفالت ، شن و ماسه ، خاک، گل و …) از مقاومت بالایی برخوردار است. جنس لاستیک از کائوچو، لایه های استیل و پشم طبیعی تشکیل شده است. وظیفه این قطعه توانایی حمل بار، انتقال گشتاور ، رانش ، تحمل حرارت تا ۶۰ درجه و جذب ضربات وارده به چرخ جهت راحتی سرنشین خودرو است. (به استثنا سوراخ شدن و ترک داشتن زود هنگام) متوسط بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر است.

استفاده از آفتاب گیر

یکی از وسایلی که می‌تواند در تابستان هم برای راحتی و رفاه سرنشینان استفاده شود و هم جلوی تابش مستقیم آفتاب را بگیرد، آفتابگیر تبلیغاتی است. آفتاب‌گیر صفحه‌ای است یکدست یا مشبک از جنس پارچه و پلاستیک که پشت شیشه جلو و عقب و پنجره‌های خودرو قابل نصب است. این وسیله جلوی تابش مستقیم آفتاب به کابین را می‌گیرد تا هم سرنشینان راحت باشند و هم آسیبی به ادوات و قطعات فضای داخلی خودرو وارد نشود. همچنین این وسیله می‌تواند زمانی که جای پارک مناسب و سایه‌داری پیدا نمی‌شود، جلوی ورود نور خورشید به کابین را بگیرد.

Peugeot essential accessories in summer

نصب شیشه دودی

شیشه دودی یکی از آپشن‌هایی است که در بعضی خودروها به صورت استاندارد وجود دارد و حتی در فهرست بعضی خودروهای ارزان‌قیمت هم دیده می‌شود. همچنین، نصب آن روی شیشه عقب و پنجره‌های جانبی ردیف دوم همه خودروها امکان‌پذیر است. شیشه دودی اشعه ماورای بنفش (UV) را برگشت می‌دهد و از ورود آن به کابین جلوگیری می‌کند. البته بر اساس قانون پلیس راهور ایران، شیشه‌های دودی باید به شکلی باشد که سرنشینان از بیرون خودرو و از فاصله ۳ متری دیده شوند، در غیر اینصورت پلیس خودرو را جریمه می‌کند.

بررسی سیستم خنک کننده

حالا نوبت به قلب خودرو، یعنی موتور می‌رسد. سیستم خنک‌کننده بخشی از است که از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. مایع خنک‌کننده حداکثر هر ۲ سال یا ۲۴ ماه یک بار باید به طور کامل تخلیه و مایع جدید در سیستم ریخته شود. مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که مایع خنک‌کننده ترکیبی از نصف آب و نصف ضدیخ باشد. برای انجام این کار، بعد از خنک شدن کامل موتور، درپوش را برمی‌دارید و مایع را درون آن می‌ریزید. علاوه بر این، نگاهی هم به شلنگ‌ها، لوله‌ها و بیندازید که بخشی از سیستم خنک‌کننده به شمار می‌روند. اگر شلنگ‌ها و لوله‌ها سوراخ و تسمه‌ها پوسیده باشد، موتور خیلی زود داغ می‌شود و جوش می‌آورد.

چک کردن کولر

، یکی از امکاناتی است که در سه ماهه تابستان و همین طور روزهای گرم اردیبهشت و خرداد به کار رانندگان و سرنشینان می‌آید. برای استفاده از این وسیله فقط کافی است روی صندلی بنشینید و دکمه‌ای را روی داشبرد بزنید تا هنگام رانندگی در گرمای ۴۰ درجه، احساس خنکی کنید. البته برای اینکه کولر خودرویتان درست کار کند، باید به طور منظم توسط مکانیک سرویس شود. بعد از بررسی سیستم تهویه، در صورت لزوم مکانیک گاز کولر را شارژ می‌کند، نشتی‌ها را می‌گیرد و فیلتر هوا را تعویض می‌کند.

بررسی فیلترها

حالا که سیستم خنک‌کننده را چک کرده‌اید، بهتر است نگاهی به دیگر اجزای خودرو هم بیندازید. عملکرد موتور به سالم و تمیز بودن ، مثل فیلتر هوا، ، PCV و… بستگی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود با توجه به نوع رانندگی و مکان رفت و آمد، فیلترها را هر از چند گاهی تعویض کنید. در شهرها و مناطقی که گرد و غبار و آلودگی زیاد است، فیلترها را باید زودتر تعویض کرد. در فصل‌های زمستان و بهار هم گرد و غبار بیشتری جذب فیلترها می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع روزهای گرم، فیلترهای نو بیندازید.

تنظیم تایرها

هوای گرم روی تاثیر می‌گذارد و ساختار تایرها را ضعیف می‌کند. توصیه می‌شود هر ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰ روز یک بار، باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و این کار بهتر است وقتی تایرها خنک شده‌اند، انجام شود. اگر باد لاستیک‌ها بیش از حد باشد، گرمای بیشتری در تایرها تولید می‌شود و علاوه بر آسیب به خود لاستیک، روی فرمان‌پذیری و هندلینگ ماشین هم اثر می‌گذارد. علاوه بر این، و آچار چرخ را هم چک کنید.

نگهداری از ترمزها

یکی از حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین اجزای خودرو است. حرارت و گرمای بیش از حد موجب شده تا زودتر تمام شود و ترمزها زودتر فرسوده شوند. در صورتی که هنگام ترمزگیری صدای غیرعادی شنیدید و زمان ترمزگیری طولانی‌تر از حد معمول شد، به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چک کردن باتری

بخش مهمی از خودرو را تشکیل می‌دهد. طبق تحقیقات و بررسی‌های کارشناسان گرمای هوا می‌تواند عمر باتری را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. همچنین دمای بالا، باعث افزایش سرعت خوردگی می‌شود. همیشه سیم‌ها و اتصالات را چک و خوردگی‌ها را تمیز کنید. علاوه بر این هر ماه سطح آب باتری را چک کنید.

بررسی برف پاکن

مایع شیشه‌شو را هر از چند گاهی تخلیه و از نو پر کنید. همچنین بررسی لازم و ضروری است و در صورت مشاهده خوردگی و خرابی، بهتر است تعویض شود. برف پاکن برای رانندگی در گرد و غبار و بادهای شدید تابستانی به کارتان می‌آید.

رسیدگی به چراغ ها

هر چند در فصل تابستان روزها طولانی‌تر است و مدت زمان بیشتری را می‌توان بدون روشن کردن چراغ رانندگی کرد، اما بهتر است که لامپ‌های سوخته و معیوب را عوض کنید. همچنین ممکن است به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، قاب چراغ‌ها مات یا زرد شود. بنابراین در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهید.

بررسی روغن موتور

به عنوان یک روانکار نقش مهمی در کارکرد درست موتور خودرو دارد. در ماه‌های گرم سال، دمای پیشرانه بالا می‌رود و روغن موتور خاصیت خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. بنابراین در فواصل زمانی معین روغن را تعویض کنید.

دکمه بازگشت به بالا