صرفه جویی ۷۵ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان

صرفه‌جویی ۷۵ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از صرفه جویی ۷۵ هزار میلیارد تومانی در بازه زمانی ۳۰ ماهه با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان خبر داد.

به گزارش ترند روز اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان یکی از اقدامات دولت گذشته برای جلوگیری از انحراف آرد و نان یارانه ای و رسیدن یارانه دولت به جامعه هدف بود. پیش از اجرای این طرح شکاف قیمتی آرد دولتی و آزاد زمینه ساز قاچاق آرد دولتی شده بود و می رفت که این موضوع به یک معضل اقتصادی برای کشور تبدیل شود با اجرای این طرح  این چالش به میزان زیادی مرتفع شده است.

با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در فاز اول کارت خوان های هوشمند در نانوایی های سراسر کشور نصب شد و در فاز دوم تخصیص سهمیه آرد یارانه ای به نانوایان مبتنی بر عملکرد دوره قبل آنها به علاوه درصدی بیشتر صورت گرفت.

با اجرایی شدن طرح هوشمندسازی طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ۱.۵ میلیون تن آرد یارانه ای معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است. این ۱.۵ میلیون تن آرد معادل نیاز ۲۰ میلیون نفر در مدت یک سال است و کاهش هزینه ای که در دو سال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت ۳ میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده و تمامی این صرفه جویی ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است.

حالا محمد رسول نظافتی_ مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان_ در برنامه میز اقتصاد امشب درباره این طرح اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ بود که مصرف آرد یارانه ای در کشور ما مطرح شد. بر اساس داده های موجود تا سال ۱۴۰۰ روند ۳ درصدی وجود داشت که عواملی همچون افزایش جمعیت و شاخص های اقتصادی دیگر در آن تاثیرگذار بوده اند.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ طرح هوشمندسازی یارانه با تدبیر دولت پیاده سازی شد و روند مصرف آرد یارانه ای نه تنها از آن ۳ درصد سالانه که روند رشد طبیعی اقلام مصرفی مردم است افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش نیز پیدا کرد این رونده از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز به همان میزان تثبیت شد و در سال ۱۴۰۳ نیز برآورد ما این است که این میزان تثبیت شود.

نظافتی در پایان ادامه داد: این طرح موجب شد که دولت برای تامین نان ارزان برای مردم به منابع کمتری نیاز پیدا کند و تا انتهای نیمه اول سال ۱۴۰۳ حدود  ۷۵ هزار میلیارد تومان در بازه زمانی ۳۰ ماهه صرفه جویی شده است.

 انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا