برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

شربت و قرص زینک سولفات چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر قصد خرید مکمل زینک پلاس یا زینک سولفات را دارید ولی نمی‌ دانید کدام یک را برای جبران کمبود زینک در بدن انتخاب کنید، بهتر است تفاوت زینک پلاس و زینک سولفات را بررسی کنید. زینک سولفات و زینک پلاس با توجه به نوع و میزان ترکیبات موجود در خود، قیمت های متفاوتی دارند و همچنین خارجی و ایرانی بودن آنها نیز تاثیر بسیاری در قیمت و کیفیت آنها گذاشته است.

از دیگر تفاوت های این دو مکمل باید به فرم آنها اشاره کرد که ممکن است به صورت قرص، سافت ژل و شربت تولید شوند. در این صورت مصرف کنندگان آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بود. برای اینکه با تفاوت های مهم این دو مکمل آشنا شوید، تا ادامه این مقاله همراه ما باشید. تفاوت زینک پلاس و زینک سولفات بدون شک در دوز زینک موجود در آنها نیز عنوان می‌ شود. در ترکیبات شربت زینک سولفات رازک از ۱۰ میلی گرم زینک استفاده شده است که رایج ترین نوع خوراکی این ماده به شمار می رود. در واقع هر مکمل زینک سولفات حاوی ۲۳ درصد عنصر زینک است. به عبارت دیگر در ۲۲۰ میلی‌ گرم مکمل زینک سولفات حدود ۵۰ میلی‌ گرم زینک وجود دارد که کمبود این ماده در بدن را جبران می کند.

زینک پلاس و زینک سولفات چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

زینک سولفات و زینک پلاس دو مکمل حاوی زینک، ویتامین های گروه B، ویتامین C و برخی از ریزمغذی های دیگر هستند که محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان مکمل های تغذیه ای دارند‌. این دو محصول با فرم های متفاوت قرص، شربت و کپسول تولید می شوند و برای بهبود مشکلات پوستی، ریزش مو، بهبودی زخم ها، افزایش استحکام ناخن ها و به طور کلی تقویت بدن فواید فراوانی دارند.

از آنجایی که مواد غذایی حاوی روی و ویتامین ها به راحتی در دسترس تمامی افراد قرار ندارد، در نتیجه باید از قرص‌ ها یا سایر مکمل های حاوی زینک استفاده کرد. از آنجایی که این محصولات تنوع بالایی دارند، در ادامه به صورت کلی تفاوت زینک پلاس و زینک سولفات را بررسی می کنیم که با خیال راحت مناسب ترین مکمل را متناسب با شرایط جسمی و نیاز بدن خود تهیه کنید. نوع زینک موجود در زینک سولفات و زینک پلاس بسیاری از مشکلات مربوط به پوست، مو و ناخن ها در اثر کاهش زینک و ویتامین ها در بدن اتفاق می افتد. همچنین کمبود این مواد در بدن سبب ضعف سیستم ایمنی و در نتیجه ابتلا به بیماری های خطرناک خواهد شد.

به همین دلیل در سال های اخیر مکمل های حاوی زینک و ویتامین ها توسط شرکت های دارویی متفاوتی به تولید رسیده اند که در صورت کمبود این مواد در بدن به راحتی آنها را جبران کنند. زینک موجود در این مکمل ها انواع متفاوتی دارد که برخی از آنها زودتر و برخی دیگر دیرتر جذب بدن می شوند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی انواع املاح زینک، زینک سولفات برای جبران کمبود زینک و کاهش شدت آکنه بسیار مفید است. زینک سیترات نیز دارای خواص فوق العاده با طعم بهتر و قدرت جذب بالا است که بیشتر در محتویات مکمل های زینک پلاس استفاده می شود. تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات از موضوعات مورد توجه در زمینه سلامتی و مکمل‌ها است.

زینک یا روی از مواد معدنی مورد نیاز بدن در همه افراد است (در این مقاله درباره خواص روی برای بدن بخوانید). در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که افراد در روز مقدار مورد نیاز روی را دریافت نمی‌کنند و همین باعث می‌شود که به بیماری کمبود روی مبتلا شوند. از مشکلات ناشی از کمبود روی، کند شدن روند بهبود زخم‌ها، ریزش مو، اسهال، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش اشتها می‌باشد. در صورتی که رژیم غذایی شما حاوی مقدار روی مورد نیاز بدنتان نیست باید از قرص‌ها یا سایر داروهای مکمل حاوی زینک استفاده کنید. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص انواع مختلف مکمل‌های روی و تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات صحبت می‌کنیم تا با این محصولات بهتر آشنا شوید.

مواد غذایی که زینک بالایی دارند

زینک یا روی به صورت طبیعی در مواد غذایی از جمله غلات کامل، مخمر آبجو، گوشت قرمز، غذاهای دریایی و غلات غنی شده وجود دارد. به طور کلی باید یادآور شد که رژیم غذاییِ بسیاری از خانواده‌ها حاوی مقدار کمی از مواد غذایی غنی از روی است. به همین دلیل است که بیشتر افراد بهترین روش تامین روی مورد نیاز بدن را در استفاده از مکمل‌های زینک می‌دانند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از مولتی ویتامین‌های نسبتاً کامل استفاده می‌کنید شاید استفاده از مکمل زینک برایتان ضروری نباشد.

مکمل‌های روی یا زینک دارای انواع مختلفی (ملح های متفاوت) هستند که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارد. در ادامه، انواع مکمل زینک و سپس تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. معرفی انواع شربت و قرص زینک (روی) مکمل‌های زینک دارای انواع مختلفی از املاح زینک هستند که پر استفاده ترین آن‌ها زینک سولفات و زینک گلوکونات می‌باشند. در ادامه این بخش ما علاوه بر ارائه توضیحاتی در خصوص این دو نوع ملح زینک، بقیه انواع املاح زینک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ویژگی‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم. این مقایسه کمک می‌کند که شما بهتر تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات را درک کنید.

زینک سولفات یا سولفات روی:  رایج ترین شکل خوراکی زینک است اما در برخی افراد ممکن است باعث تحریک معده شوند. زینک گلوکونات: یک ملح ارگانیک زینک است که تحریک معده کمتری ایجاد می کند. چلات های اسید آمینه زینک: این محصولات کیفیت بالایی دارند اما قیمت آنها نسبت به سایر انواع مکمل زینک بالاتر است. اکسید روی: معمولاً از این ملح در تهیه کرم‌های مختلف و ضد آفتاب‌ها استفاده می‌کنند. پیکولینات روی، استات روی و سیترات روی: املاحی از زینک هستند که جذب بالاتری دارند اما کمتر رایجند. شایان ذکر است که در اکثر مصرف کنندگان زینک هیچ کدام از این عوارض ظاهر نمی شوند. در ضمن افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند قبل از مصرف خودسرانه مکمل زینک حتماً باید سراغ پزشک متخصص خود بروند و در این زمینه با آنها مشورت کنند.

به علاوه این نکته بسیار مهم را باید مد نظر قرار دهید که مصرف بیش از حد زینک می‌تواند به اندازه کمبود این مواد در بدن خطرناک باشد. پس در صورتی که قصد استفاده از این مکمل‌ها را دارید بهتر است به صورت آگاهانه و اصولی این کار را انجام دهید. ضمنا زینک با بسیاری از داروها از جمله لووتیروکسین، سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین تداخل دارد. همچنین بهتر است زینک همزمان با سایر مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم استفاده نشود. اگر دارو یا مکمل دیگری استفاده می کنید، برای بررسی تداخلات آن با زینک، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا