اقتصادی

سکه مسیرش را از ارز جدا کرد/کاهش ۴۰۰ هزار تومانی بهای سکه

بر اساس نظرسنجی قائم مقام اتحادیه طلا و جواهر تهران در هفته گذشته از بازار سکه و طلا، نوع سکه با نرخ ارز همخوانی ندارد و علیرغم رشد، نوسانات نرخ ارز موجب کاهش قیمت سکه نسبت به نرخ ارز شده است. ابتدای هفته عرضه و تقاضا کاهش یافته، سکه حبابی نیز کاهش یافته است.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با ترند روز، اظهار کرد: هفته گذشته قیمت رادیو جهانی از 1840 دلار به 1850 دلار رسید و به 10 دلار تغییر کرد. اما با وجود تغییرات آب و هوایی و تثبیت قیمت جهانی طلا، نرخ ارز در بازار داخلی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. این موضوع باعث شد تا قیمت طلا و سکه دچار نوسان شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص مدیریت بانک مرکزی در رابطه با ابلاغیه این سازمان (بانک مرکزی) و دولت مبنی بر ممنوعیت مذاکرات و معاملات کاغذی فردا، گفت: این موضوع تاثیر مثبتی بر روی بازار داشته است. کاهش حرکت، قیمت سکه و طلا؛ در آن زمان قیمت پول بالا رفت و شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم. دلیل این امر به دلیل این اقدام دولت حتی دستگیری چند ماموری که فردا با نامه و کاغذ مذاکرات را انجام داده اند، مقدار سکه را کاهش داده است.

با لغو معاملات کاغذی و کاغذی فردا، تقاضا برای سکه و سکه حبابی بعدی کاهش یافته است.

وی افزود: به این ترتیب قیمت جهانی طلا تثبیت شده و نرخ ارز افزایش یافته است. اما قیمت سکه کاهش یافته است. این نشان می دهد که با اجتناب از این نوع معاملات، تقاضا برای سکه کاهش می یابد و این کاهش تقاضا منجر به کاهش حباب سکه می شود. از هفته گذشته قیمت سکه تا یک میلیون و 250 هزار تومان حباب داشت.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت آخر هفته (آخرین تماس پنجشنبه) و تغییر نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار قدیم 14 میلیون و 500 هزار تومان و هر قطعه قطعه سکه طرح جدید 14 میلیون و 950 هزار تومان است که نسبت به ابتدای هفته 300 هزار سکه طرح قدیم و 400 سکه طرح جدید کاهش داشته است. هزار تومان و در واقع حبابش تنگ شده بود.

کشتی آرای ادامه داد: قیمت نیم سکه 280 هزار تومان در آخرین صرافی 8 میلیون و 520 هزار تومان کاهش یافت، قیمت ربع سکه در پایان هفته به 5 میلیون و 520 هزار تومان رسید یعنی 180 هزار تومان نسبت به ابتدای هفته ارزان تر شد. سکه یک گرمی بانک مرکزی دیروز پنجشنبه بدون تغییر باقی ماند و سه میلیون و 50 هزار قطعه پارگی به فروش رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: قیمت هر طلای ذوب شده (17 عیار) که به نسبت ارز شاخص و قیمت یک متغیر است، با توجه به افزایش نرخ ارز در هفته جاری به 50 هزار تومان افزایش یافت. از آخرین دور مذاکرات در هفته ششم. قیمت یک میلیون و 250 هزار تن و هر گرم طلای 18 عیار با 15 هزار تن افزایش به یک میلیون و 442 هزار تن در گرم رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی نرخ ارز در هفته گذشته تغییر محسوسی داشته، در حالی که قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نداشته است، اما سکه حبابی به دلیل کاهش تقاضا و تقاضا کاهش یافته است.عرضه فراوان.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا