اقتصادی

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

وابستگی تحرکات بازار سرمایه به نرخ دلار موجب می شود که کل سهام با وعده های سیاستمداران درباره ارزش آن ارز بالا و پایین شود. بنابراین حتی پیش بینی نرخ های 15000 یا 20،000 تومانی نیز روند کاهشی بازار سهام را افزایش داده تا روزهای چراغ قرمز این بازار طولانی شود.

به گزارش ترند روز ، بازار سرمایه سال آشفته ای را پشت سر می گذارد و تعداد بازارهای اولیه در پنج ماه نخست امسال به دو میلیون نفر رسیده است و از اواخر ماه آگوست سهام بورس رو به کاهش است ، شاخص این بود به یک کانال یک میلیون و هزار واحدی نیز کاهش یافت. در همین حال ، مسائل مختلف منجر به سقوط شده است ، اتفاقی که اعتماد به نفس صاحبان خانه را خدشه دار کرده و به نظر می رسد هرگز تکمیل نشده است! از رقابت دو وزیر بر سر ETF دولت دوم گرفته تا قیمت مناسب صنایع مختلف و وعده سیاستمداران برای کاهش نرخ ارز.

امیدوار کننده دلار!

کمتر از یک ماه از وعده 15000 دلار توسط رئیس جمهور می گذرد و رئیس کل بانک مرکزی در مورد 20،000 دلار صحبت می کند. در حقیقت ، ماجرا از این قرار است که وقتی نرخ ارز در حدود 24 تا 25000 تومان نیم دلار بود ، یعنی یک ماه پیش ، حسن روحانی اظهار داشت که اگر هفت میلیارد دلار ایران که در کره جنوبی است ، آزاد شود ، دلار به 15 هزار تومان کاهش می یابد. در آن روزها دلار کاهش یافت و نرخ به 21000 تومان کاهش یافت. واضح است که دلار به 15 هزار تومان نرسید اما این سیگنال از طرف دولت به بازار سرمایه داده شد که دلار ارزان می شود و بر بازار سهام تأثیر منفی می گذارد.

در همین حال ، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حتی آزادسازی سایر منابع خارجی ایران به جز هفت میلیارد دلار ایران که با کره جنوبی است ، به 15000 دلار نرسیده است. در هر صورت دلار به 21000 تومان کاهش یافته و پس از مدتی دوباره به 25000 تومان رسیده است. در چنین حالتی ، عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، به عنوان یک سیاستمدار و کارشناس ، دلار را به زیر 20 هزار تومان رساند. ساخته شده. این مسئله باعث شده است برخی از رهبران بازار فروش آن را به قیمت 20000 دلار پیش بینی كنند و این اقدام همچنین هیجان بازار را افزایش داده است.

امکان بازگشت به کشور

این وعده زمانی داده شد که برای همگان روشن شد که احتمال تخفیف یا افزایش نرخ دلار بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد تا بازار در درازمدت نرخ دلار را تنظیم کند. از طرف دیگر صحبت از وضع تحریم ها و مذاکرات است ، اگرچه زمان آن مشخص نیست ، اما در پایان با توجه به ورود دولت بایدن به آمریکا ، انتظار می رود مذاکرات بین ایران و ایالات متحده انجام شود. اتفاق خواهد افتاد. بنابراین امید به کاهش تحریم ها اولین نشانه کاهش تحریم ها آزاد شدن منابع خارجی خارجی مسدود شده در سایر کشورها و از سرگیری ارز در کشور است.

البته نباید فراموش کرد که در صورت کاهش تحریم ها بر فروش شرکت ها تأثیر می گذارد و این شرکت ها می توانند بخشی از صادرات از دست رفته را که به دلیل مجازات از بین رفته بود ، بازیابی کنند. البته این بدان معناست که ممکن است با کاهش نرخ دلار نرخ فروش کاهش یابد اما حجم فروش افزایش یابد.

در آخر باید توجه داشت که اگر نرخ دلار در کشور کاهش یابد ، همه از جمله مسئولان بورس اوراق بهادار را راضی می کند ، اما آنچه این افراد را ناراضی می کند ، کاهش قیمت دلار و نوسان قیمت است. از پول زیرا با چنین تنوعی می توان وضعیت مالی شرکت را برای مالکان برای مدت 6 ماه تا یک سال تحلیل کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا