اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

قائم مقام گروه ملی محصولات کشاورزی گفت: تعرفه ها ابزار مناسبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست، بنابراین باید اجازه داد بازار متناسب با عرضه و تقاضا حرکت کند.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با ترند روز، با تاکید بر اینکه با قیمت صادراتی محصولات کشاورزی موافق نیستیم، اظهار کرد: باید تعرفه ها 100 درصد حذف شود و بازار با اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا و متناسب با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعریف شوند.

وی ادامه داد: تعرفه بازوی جالبی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی از تعیین تعرفه برای کنترل بازار خود استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با بیان اینکه با حذف عوارض صادراتی می توان قیمت این محصولات را در داخل کشور افزایش داد، گفت: این اتفاق نمی افتد زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار حداکثر 11500 درصد است. کیلویی 12 هزار تومان است در حالی که در کراچی 10 هزار تومان است. وقتی هزینه زندگی در کشور بالا برود دیگر کسی برای صادرات نخواهد بود.

به گفته وی اگر از بازار خارج شوند به تعادل می رسد.

وی در پایان گفت: تصمیم مجلس بر اساس قانون است. در این قانون مجوزی برای اجبار محصولات کشاورزی وجود ندارد و باید این عوارض حذف شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند یارانه سبزی و میوه را در نظر بگیرند باید شش ماه قبل اعلام شود تا کشاورز بتواند تولید کند یا تولید نکند.

به گزارش ترند روز، کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف تعرفه صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا