علمی و پزشکی

تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد و اختلال در فعالیت های روزانه شما شود. این احتمالاً بزرگترین دلیل مراجعه به پزشک است: کمر و ستون فقرات شما درد می کند و می خواهید علت آن را بدانید.

پزشک شما را می پرسد و معاینه می کند. این برای تعیین محل درد شما و دیسک های بین مهره ای در فتق است. یک تشخیص دقیق به پزشک کمک می کند تا درمان مناسب برای کمردرد شما را تعیین کند – راهی برای مدیریت درد فتق دیسک و علائم کمردرد و کمک به بازیابی سلامتی شما.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمان هایی که در طول معاینه فیزیکی امتحان کرده اید، می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع شد؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی انجام داده اید؟
  • برای تسکین درد فتق دیسک چه کرده اید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند؟
  • آیا کسی درد دیسک را کم یا زیاد می کند؟

پزشک از شما می خواهد که در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. همچنین از شما خواسته می شود که هنگام نشستن، بلند شدن و خوابیدن حرکات خاصی را انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا توانایی ستون فقرات، نواحی دردناک و مشکلات عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت برخی از عضلات را آزمایش می کند تا ببیند کدام عصب تحت فشار است.
  • تست حساسیت در مورد: در این تست حساسیت نقاط لمسی مختلف، نوک سوزن، به گرما یا سرما اندازه گیری می شود.
  • احساسات عمیق (حرکات غیر ارادی زانو و مچ پا): پزشک با یک چکش کوچک به زانو و مچ پا ضربه می زند. اگر عصب کمر تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است هیچ واکنشی در زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) وجود نداشته باشد یا این حرکت خفیف باشد.
  • تست دروغ پساف: عقب بایستید و پاهای خود را صاف کنید. پزشک پای آسیب دیده را گرفته و به سمت سر شما حرکت می دهد. در یک آزمایش خوب برای فتق دیسک، بلند کردن پا باعث درد در ناحیه کمر، ران و زانو می شود.
  • پاساف می نشیند تست می کندروی تخت می نشینید و زانوهای خود را روی لبه تخت قرار می دهید و پاهای خود را با زاویه 90 درجه. پزشک به آرامی یک پا را بلند می کند تا زمانی که زانوی شما صاف شود. نتیجه خوب این تست فتق دیسک به معنای درد در پشت ران و زیر زانو هنگام بالا بردن ساق است.

  • تست کشش استخوان ران: روی تخت روی شکم دراز می کشید و پاهایتان صاف است. پزشک پاهای شما را بلند می کند و سپس زانوهای شما را خم می کند. اگر آزمایش باعث درد گسترده در جلوی ران شود، ممکن است یکی از ریشه های عصبی در قسمت پایین کمر آسیب دیده باشد.
  • اقدام ویژه ای انجام دهیدممکن است از شما خواسته شود که سرفه کنید یا در حمام بنشینید، انگار که نشسته اید. اگر او فتق دیسک داشته باشد، درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک را افزایش می دهد.

بررسی عصبی

متخصص ستون فقرات شما یک آزمایش عصبی انجام می دهد که خلق و خو، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و گسترش درد را بررسی می کند.

درد رادیال (دردی که از منبعی به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد شعاعی است که می تواند نتیجه فتق دیسک باشد. منبع درد در ستون فقرات است، اما به دلیل عصب تحت فشار در نتیجه فتق دیسک، درد به پاهای شما سرایت می کند.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش خون اغلب برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خون انجام می شود. مواد شیمیایی موجود در خون ممکن است نشان دهنده اختلالات متابولیک باشد که ممکن است یکی از دلایل درد باشد.

تست های تشخیصی فتق دیسک کمر

آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تورم، بیماری یا بیماری دم اسب باشد.

در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایج مورد استفاده برای تشخیص فتق دیسک آورده شده است:

  • ام آر آیمعمولاً با نشان دادن محل فتق دیسک و اعصاب درگیر، دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد. MRI اغلب برای کمک به مراقبت های جراحی توصیه می شود. این تصویر می تواند فتق دیسک و نحوه فشرده شدن عصب را نشان دهد.
  • نوارهای عصبی عضلانی این زمانی درخواست می شود که فیزیوتراپیست به آسیب عصبی مشکوک شود و برای تعیین سرعت عصب آزمایشات عضلانی و عضلانی را درخواست کند.
  • سی تی اسکن اغلب زمانی استفاده می شود که ام آر آی قابل استفاده نباشد.
  • تصاویر اشعه ایکس عمدتاً برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی، اختلالات استخوانی، بیماری، تورم یا مشکلات مربوط به دررفتگی ستون فقرات استفاده می شود. اغلب نمی توان از اشعه ایکس برای تشخیص فتق دیسک به تنهایی استفاده کرد.
  • سی تی میلوگرام یکی از روش های سی تی اسکن تزریق رنگ به نخاع و استفاده از تصاویر اشعه ایکس برای تشخیص رنگ است. این روش می تواند اندازه و محل فتق دیسک را نشان دهد، اما روشی کاربردی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر یا ویدئو از استخوان ایجاد می کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو وارد بدن شما می شود و آن ماده وارد جریان خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر تشخیص داده می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا بیماری استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر کمردرد یا گردن درد دارید که به بازوها و پاهایتان سرایت می کند، یا اگر احساس بی حسی، ضعف یا گزگز در بازوها و پاهای خود دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا