علمی و پزشکی

مزایای رفتن به سر کار با وسیله نقلیه عمومی برای سلامتی

داده‌های مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که رانندگی به سمت محل کار از خوشحالی و رضایت می‌کاهد.

به گزارش ترند روز به نقل از ایندیپندنت، کار یا شغل غیر از آنکه منبعی برای برآورده کردن برخی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود به نیازهای اجتماعی و روانی ما نیز پاسخ می‌دهد و احساس رضایت فردی پدید می‌آورد. با این حال، معلوم شده که منبع فشار عصبی و بسیاری از استرس‌ها نیز هست. به همین دلیل، دانشمندان و متخصصان دنیا در سال‌های اخیر به این جنبه از کار بیشتر توجه نشان داده‌اند.

مطالعه‌ای جدید در همین رابطه نشان می‌دهد که رانندگی به سمت محل کار از خوشحالی و رضایت می‌کاهد. هرقدر کارمندان مدت زمان بیشتری را در خودروی شخصی بگذرانند یا پول بیشتری برای رفت‌وآمد خرج کنند از میزان رضایت و خوشحالی‌شان کم می‌شود.

«بیزینس اینسایدر» با اشاره به این پژوهش گزارش می‌دهد که نتایج آن با مطالعات پیشین در مورد آثار منفی رفت‌وآمد بر سلامتی مطابقت دارد.

وسایل نقلیه موتوری باعث آلودگی می‌شود، خیابان‌ها را مسدود می‌کند و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند اما بر اساس یافته های جدید،‌ رفت‌وآمدهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر با خودرو به سلامت روان نیز آسیب می‌زند.

مطالعه‌ جدید متخصصان اسپانیایی نشان می‌دهد هرچه زمان و پول بیشتری صرف رفتن به محل کار شود، پیامدهای منفی بیشتری برای سلامت روان دارد.

بیشتر افرادی که در این مطالعه بررسی شدند (۷۷ درصد) با وسیله نقلیه شخصی (خودرو یا موتورسیکلت) رفت‌وآمد می‌کردند و حدود هفت درصد از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند و ۱۶ درصد نیز پیاده یا با دوچرخه به سر کار می‌رفتند.

در این مطالعه که روی ۲۹۴ نفر در اسپانیا انجام شد، رانندگی بیشترین زمان (با توجه به ساعات اوج ترافیک در مناطق شهری) و هزینه را دربرداشت. آن‌هایی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند یا با دوچرخه یا پای پیاده به محل کار می‌رفتند، زمان و هزینه کمتری صرف رفت‌وآمد می‌کردند.

همچنین تحصیلات بالاتر، متاهل بودن و احتمال اضافه وزن یا چاقی در افرادی که با خودروی شخصی به محل کار می‌رفتند، بیشتر بود.

در ایالات متحده آمریکا بیشتر از سه‌چهارم مسافران (۷۶ درصد) از خودروی شخصی برای رفتن به محل کار استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۲۱، میانگین زمان رفت‌وآمد در این کشور ۲۶.۸ بود. زمان و هزینه رفت‌وآمد در کل این کشور بسته به میزان نزدیکی افراد به محل کار و ارتباط سیستم حمل‌ونقل عمومی متغیر است اما برای آمریکایی‌ها رفتن به محل کار با وسایل نقلیه عمومی به‌ طورمتوسط بیشتر از خودروی شخصی زمان می‌برد.

این مطالعه در اسپانیا با پژوهش‌های پیشین درباره تاثیر رفت‌وآمد بر سلامت جسمی و روانی مطابقت دارد. مطالعه‌ گسترده متخصصان دانشگاه «ایست انگلیا» در سال ۲۰۱۴ نشان داد، احساس فشار مداوم یا فقدان تمرکز در سرنشینان خودروی شخصی در انگلیس ۱۳ درصد از کسانی که با وسایل نقلیه عمومی یا به روش‌های دیگر به محل کار می‌روند، بیشتر است.

مطالعات متعدد در سراسر جهان نیز نشان داده است کسانی که با خودروی شخصی به محل کار می‌روند بیشتر از افرادی که سوار اتوبوس یا قطار می‌شوند در معرض ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و چاقی قرار دارند.

نتایج این مطالعات موید این نکته است که زمان رفت‌وآمد طولانی‌تر با ارتباط اجتماعی ضعیف‌تر و شادی کمتر رابطه مستقیم دارد.

انتهای پیام

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.
دکمه بازگشت به بالا