علمی و پزشکی

بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی اختلال خونی است که با آزمایش MCV تشخیص داده می شود. این آزمایش اندازه گلبول‌های قرمز شما را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت مشکوک بودن پزشک، آن را انجام می‌دهد. در ادامه با این آزمون بیشتر آشنا خواهید شد.

MCV در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ این فاکتور را می توان به عنوان میانگین حجم سلولی نامید و عدد قابل توجهی است که در آزمایش کامل خون CBC گزارش می شود. MCV مقداری است که اندازه گلبول های قرمز را تعیین می کند. این علامت می تواند به تشخیص انواع کم خونی و تالاسمی کمک کند.

اگرچه MCV می تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد، اما به تنهایی استفاده نمی شود. MCV با شمارش خون و سایر شمارش گلبول های قرمز، از جمله میانگین هموگلوبین سلولی (MCHC) و تقسیم گلبول قرمز (RDW) انجام می شود. از این آزمایشات می توان برای تشخیص دقیق اختلالات خونی استفاده کرد.

MCV میکروسیتوز با درجه پایین نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز کمتری وجود دارد. MCV بالا همچنین ماکروسیتوز نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند. MCV می تواند یک آزمایش مفید باشد حتی اگر تعداد گلبول های قرمز خون و سایر آزمایش ها طبیعی باشد. این امر به ویژه در هنگام تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله دلیل آن را توضیح می دهد تست MCV از این آزمایش چه انتظاری باید داشت و چگونه نتایج را تفسیر کرد.

mcv برای آزمایش خون

هدف از تست MCV چیست؟

توده بدن یکی از اعدادی است که در آزمایش کامل CBC نشان داده شده است. بنابراین، هر زمان که آزمایش CBC انجام شود، شاخص MCV نیز دیده می شود. این نوع آزمایش خون را می توان به عنوان بخشی از یک آزمایش تشخیصی معمول انجام داد. همچنین می تواند به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و نظارت بر بسیاری از شرایط پزشکی استفاده شود.

با این حال، مواقعی وجود دارد که پزشک شما ممکن است بخواهد هنگام ارزیابی علائم یا شرایط خاص، MCV شما را تحت نظر داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای ارزیابی خطر علائم کم خونی مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و احساس سوزش
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا تالاسمی
  • ارزیابی سایر اختلالات خونی مانند گلبول های سفید غیر طبیعی یا تعداد پلاکت ها

mcv avo

تست MCV چگونه تفسیر می شود؟

MCV با آزمایش خون، این عددی است که میزان متوسط ​​گلبول های قرمز در گردش را تعیین می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV های کم به این معنی است که کوچکتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین میانگین تعداد گلبول های قرمز در تعیین نوع کم خونی یک فرد بسیار مفید است. مثلا:

  • MCV بالا در کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 دیده می شود.
  • MCV پایین در فقر آهن یا تالاسمی دیده می شود.

سطح MCV معمولاً با گذشت زمان تغییر نمی کند و به تدریج تغییر می کند، حتی اگر فرد تزریق خون نداشته باشد. اگر کمبود MCV به دلیل کمبود آهن باشد، ممکن است به مرور زمان با مصرف مکمل آهن افزایش یابد.

مقدار MCV معمولی یک آزمایش خون

محدوده طبیعی برای MCV بین 80 تا 94 فمتولیتر (FL) است. با این حال، آنچه که آزمایشگاه به عنوان یک منطقه طبیعی گزارش می دهد ممکن است کمی متفاوت باشد. تفاوت در برخی از آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل تفاوت در مواد، تکنیک ها و مواد شیمیایی مورد استفاده باشد.

اگر سطح MCV در آزمایش خون شما طبیعی است، به این معنی نیست که واقعاً بیماری مانند کم خونی ندارید. کم خونی وجود دارد که در آن اندازه گلبول های قرمز طبیعی است (مانند کم خونی نرموسیتی). پزشک شما نتایج آزمایش شما را در رابطه با سابقه پزشکی و سایر نتایج آزمایش تفسیر خواهد کرد.

mcv کم است

علامت کم MCV چیست؟

MCV پایین تر از حد طبیعی به این معنی است که تعداد گلبول های قرمز (میکروسیت) کمتر از حد طبیعی است. میکروسیتوز اغلب نتیجه ناتوانی در تولید هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد.

با این حال، نتایجی که کمی کمتر از حد طبیعی هستند ممکن است از نظر پزشکی قابل توجه نباشند زیرا آزمایشات اغلب از روز به روز و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را بر اساس سابقه پزشکی و سایر آزمایش‌ها مانند گلبول‌های قرمز، هموگلوبین و سایر شاخص‌های گلبول‌های قرمز تفسیر می‌کند.

اغلب بیماران مبتلا به میکروسیتوز بدون کم خونی شدید هیچ علامتی نشان نمی دهند. شمارش کامل خون می تواند به تعیین علت میکروسیتوز کمک کند.

MCV پایین در موارد زیر قابل مشاهده است:

  • کمبود آهن
  • تالاسمی
  • کم خونی یک بیماری مزمن است
  • مسمومیت از سرب
  • اسفروسیتوز

سطوح بسیار پایین MCV (به عنوان مثال کمتر از 70 که میکروسیتوز شدید نامیده می شود) اغلب نشانه کمبود آهن یا تالاسمی است. با این حال، کم خونی در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد. گاهی اوقات کمبود آهن می تواند یک MCV طبیعی داشته باشد.

ارتباط تالاسمی و فقر آهن با آزمایش MCV

تالاسمی یک بیماری مقاربتی است که باعث می شود بدن به طور غیر طبیعی هموگلوبین تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد و در صورت قطع شدن فرآیند انتقال اکسیژن می تواند تجزیه شود. سطوح پایین هموگلوبین باعث کاهش اندازه گلبول های قرمز و کاهش MCV می شود.

این بیماری منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز خون می شود و می تواند منجر به کم خونی شود. تالاسمی ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل این بیماری باشد.

تالاسمی مینور شکل کمتر جدی این بیماری است. دو نوع دیگر تالاسمی به نام تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV در خون شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است تالاسمی مینور داشته باشید.

علائم MCV بالا چیست؟

MCV معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، MCV در افراد مسن بدون هیچ دلیل مشخصی حدود 30 درصد افزایش می یابد. MCV بالا ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9).
  • بیماری کبد
  • نوشیدن
  • کم کاری تیروئید
  • مقداری کم خونی همولیتیک
  • برخی مواد شیمیایی

تست مک وی

تست MCV داخلی و مجموعه Humka

کم خونی می تواند نشانه ای از خستگی مداوم، سرگیجه و سردی دست و پا باشد. در این صورت باید آزمایش خون انجام دهید. در آزمایش خون، شاخص MCV می تواند تشخیص دهد که آیا کم خونی فقر آهن دارید یا خیر. البته پایین بودن MCV ممکن است نشانه تالاسمی باشد. اما در صورت داشتن علائم حتما آزمایش خون بدهید. اگر حضور در آزمایشگاه برای شما سخت است، می توانید به راحتی از خدمات تست خانگی استفاده کنید هومکا از یک تیم متخصص و یک آزمایشگاه مجهز استفاده کنید و به خانه خود بیاورید.

همکاران هومکا آماده هستند تا تمامی آزمایشات خون را در منزل شما به صورت کاملا تمیز انجام دهند و نتایج را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهند. اگر ساکن یکی از شهرهای استان باشد تهران یا یک شهر کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز Na اصفهان شما، می توانید نظارت کنید بیمه پایه و تکمیلیدرخواست خدمات بازرسی منزل با شماره 02167371 با مراجعه به وب سایت هومکا www.homeca.ir تماس بگیرید یا آزمون مورد نظر خود را درخواست کنید.

دکمه بازگشت به بالا