علمی و پزشکی

تشخیص سریع کرونا با کمک اشعه ایکس

گروهی از دانشمندان در اسکاتلند با استفاده از اشعه ایکس راهی برای تشخیص وجود بیماری عروق ویروس کرونا قلب (کووید-19) در بدن افراد پیدا کرده اند. این روش آزمایشی از هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی وجود آن استفاده می کند. ویروس در بدن یک فرد

به گزارش ترند روزمحققان دانشگاه غرب اسکاتلند در مطالعه‌ای اخیر از توسعه روشی مبتنی بر مصنوعی خبر دادند که می‌تواند کووید-19 را در عرض چند دقیقه به دقت تشخیص دهد. دانشمندان می گویند این روش می تواند بیماری عروق ویروس کرونا قلب را با دقت 98 درصد تشخیص دهد.

این فناوری که توسط کارشناسان دانشگاه غرب اسکاتلند توسعه یافته است، می‌تواند کووید-۱۹ را در عرض چند دقیقه به دقت تشخیص دهد.

این فناوری جدید می تواند بیماری عروق ویروس کرونا قلب را سریعتر از آزمایش PCR که حدود 2 ساعت طول می کشد، تشخیص دهد.

امید است در نهایت بتوان از این فناوری برای کاهش استرس در بخش های اورژانس و اورژانس بیمارستان ها به ویژه در کشورهایی که آزمایش PCR انجام نمی شود، استفاده کرد.

این روش پیشرفته از فناوری اشعه ایکس استفاده می‌کند و اسکن‌های افراد را با مجموعه داده‌های تقریباً 3000 بیمار کووید-19، افراد سالم و افراد مبتلا به ذات‌الریه ویروسی مقایسه می‌کند. سپس از یک فرآیند هوش مصنوعی به نام “شبکه عصبی پیچشی عمیق” (الگوریتمی که معمولا در تجزیه و تحلیل تصویر بصری استفاده می شود) برای یافتن آن استفاده می کند.

پروفسور نعیم رمضان، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «از مدت‌ها پیش نیاز به دستگاهی سریع و قابل اعتماد با قابلیت شناسایی کووید-۱۹ وجود داشت و اکنون با توجه به افزایش تعداد جمعیت، این نیاز به طور فزاینده‌ای احساس می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان به دلیل تجهیزات تشخیصی محدود قادر به انجام آزمایشات گسترده Qovid نیستند، اما این روش از فناوری به راحتی در دسترس برای شناسایی سریع ویروس ها استفاده می کند.

رمضان افزود: کووید 19 در مراحل اولیه تابش اشعه ایکس تشخیص داده نمی شود، بنابراین توجه به این نکته ضروری است که این فناوری نمی تواند به طور کامل جایگزین تست PCR شود، اما در مواردی که تست PCR به راحتی در دسترس نباشد، می تواند بازی کند. نقش مهمی در محدود کردن گسترش ویروس دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا