علمی و پزشکی

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

بر اساس گزارش های واضح، در مقایسه با سایر گروه های خونی، به نظر می رسد افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار دارند، البته این تفاوت چندان زیاد نیست و این تفاوت بسیار زیاد است و نیازی به ادامه ندارد. مراقبت یا تشخیص

گروه خونی ترکیب شیمیایی گلبول های قرمز را تعیین می کند. از جمله معروف‌ترین نام‌های «الف» و «ب» است.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های بارز ناشی از تنوع ژنتیکی وجود دارد. تحقیقات ژنومی اکنون ارتباط واضحی بین ژن A-1 (A1) و سکته اولیه پیدا کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. تمامی شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

تحقیقات گسترده ژنومی دو جایگاه را شناسایی کرده است که ارتباط نزدیکی با خطر سکته دارند. یکی از این مکان ها مربوط به نقطه تطبیق ژن گروه خونی است. مطالعه دوم بر روی انواع ژنتیکی خاص نشان داد که افراد دارای استعداد ژنتیکی برای گروه خونی A 16 درصد بیشتر از قبل از 60 سالگی به بیماری قلبی مبتلا می شوند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

اما محققان گفتند که خطر اضافی برای افراد دارای گروه خونی A اندک است، بنابراین نیازی به مراقبت یا نظارت و آزمایش اضافی برای این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند و حدود سه چهارم در افراد 65 سال و بالاتر رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته های اصلی این مطالعه از مقایسه سکته مغزی در جوانان 60 ساله با افراد بالای 60 سال به دست آمد. برای این منظور، محققان از داده های حدود 9300 نفر که در سن 60 سالگی سکته مغزی را تجربه کردند و همچنین حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نداشتند، استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به پیری داشته باشد. سکته مغزی در افراد جوان کمتر با تجمع چربی در رگ ها ارتباط دارد و بیشتر با لخته شدن خون ارتباط دارد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که بخشی از ژنوم که گروه خونی را تعیین می کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون شریان ها مرتبط است که جریان خون را محدود می کند و با بیماری قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا