تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

ترند روز/اصفهان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان گفت: نرخ اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است که اگر در جمعیت 5 میلیون و 500 هزار نفری استان اصفهان ضرب شود، مطمئنا عدد بزرگ و نگران کننده ای خواهد بود.

مسعود مهدویان فر صبح امروز شنبه 20 تیرماه در سومین نشست افتتاحیه مجموعه ویدئوهای اعتیاد و سیاست شهری که در سالن سمینار کتابخانه کتاب اصفهان برگزار شد از زحمات همگان قدردانی کرد. با بحران هولناک مواد مخدر برای ایران اسلامی تاکنون بیش از 3800 شهید و 12000 جانباز جان خود را از دست داده اند، بنابراین بررسی ابعاد مختلف این موضوع ضروری به نظر می رسد.

وی با مقایسه سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر برخی سیاست‌ها در شکل‌گیری فرهنگ اجتماعی، ادامه داد: ایران از سال 1364 تاکنون چندین نسل از سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر داشته است. زمانی که اولین قوانین محدودکننده کشت تریاک در کشور تصویب شد و حتی بعد از انقلاب نیز سیاست‌های اساسی اجرا شد. نکته اینکه تریاک به صورت بلیت در کشور فروخته می شد، توزیع می شد.

UNODC از تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان که معتقد است بخشی از فرهنگ مردم همچنان متاثر از سیاست‌های متناقض است، درباره سیاست اپوزیسیون پس از انقلاب خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی در ایران همواره با آن مبارزه کرده است. مواد مخدر و گواه این امر به رسمیت شناختن دائمی UNODC (دفتر سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر و جرم) است.

مهدویان فر ادامه داد: در واقع بسیاری از اقدامات و یا عکس العمل های ما از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی شود، اما از جمله اقداماتی است که از آن زمان تاکنون مورد تایید و تمجید جامعه جهانی قرار گرفته است. تلاش ایران در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است، موضوعی که حتی در جلسات منظم اخیر ریاست جمهوری از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی حساس ایران در مواجهه با اپیدمی گسترده مواد مخدر، گفت: 85 درصد تریاک دنیا در افغانستان و اطراف ایران تولید می شود و بر اساس آخرین آمار دفتر جرایم سازمان ملل متحد. و مواد مخدر، حجم تولید تریاک از سال 2010 تا 2020، 60 درصد از 4800 تن به حدود 7600 تن افزایش یافت، در حالی که افغانستان با حدود بیست سال شعار و بیانیه های ضد مواد مخدر تحت سلطه دولت بود.

60 درصد تریاک افغانستان از ایران عبور می کند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان با بیان اینکه 50 تا 60 درصد تولیدات افغانستان در مسیرهای معروف بالکان و سراسر ایران تردد می کند، ادامه داد: مسیر معروف بالکان مواد مخدر را از ایران به ترکیه و سپس به اروپا منتقل می کند. پلیس مواد مخدر همچنین در بهترین سال‌های کشف خود، از چهار هزار تن مواد مخدری که به طرق مختلف از افغانستان به ایران وارد شده، تنها هزار تن را می‌یابد و بخشی از آن نیز صادر می‌شود. و بخشی در کشور واریز می شود.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه جنگ، مقابله و تقویت زیرساخت ها بهترین راه برای مقابله با مواد مخدر است، درباره میزان شیوع انواع مواد مخدر در کشور توضیح داد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال 1394، شیوع مواد مخدر مرض. نرخ اعتیاد در کشور 5.3 درصد است که مطابق با نرخ جهانی 5.4 درصد برای گروه سنی 15 تا 64 سال است.

نرخ اعتیاد در کشور 2.4 درصد است

وی با بیان اینکه نرخ اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است، هشدار داد: اگر این درصد در استان اصفهان به 5.5 میلیون نفر افزایش یابد، رقم بسیار بزرگ و نگران کننده ای است، ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که درمان اعتیاد نیز کمتر پاسخگو است. اگرچه تلاش برخی از NGOها و همین گروه در درمان اعتیاد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان که معتقد است درمان اعتیاد تنها یک راه دارد، ادامه داد: پیشگیری و انطباق سیاست های کلی تنها راه مبارزه با اعتیاد، مواد مخدر است. سال‌های 1975 تا 1995 که در قالب پایان‌نامه دکتری منتشر شد، نشان داد که بخش مهمی از سیاست‌های کلان در مقابله با مبارزه با مواد مخدر تأثیر داشته است.

بودجه اعتیاد تنها 11 درصد است!

مهدویان فر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیری در سیاست گذاری تصریح کرد: گاهی در کشور پیشگیری جز یک عبارت یا شعار تزیینی نیست، به طوری که مثلاً در بهترین سال بودجه اختصاص یافته به مرکز مبارزه با مواد مخدر است. 11 درصد در حوزه اعتیاد.

وی افزود: حتی نشان داده شده است که بودجه میدانی مرکز ترک اعتیاد مرکز مبارزه با مواد مخدر در چند سال اخیر به 4 درصد رسیده است، در حالی که به دنبال مبارزه عادلانه با این معضل هستیم. سایر ادارات مرکز، بودجه بخش اعتیاد از 40 درصد به 50 درصد افزایش یافته است، زیرا هزینه یک ریال در بخش پیشگیری بیش از 70 ریال در جنگ و درمان است.

کمون باید از یک نهاد به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان که انتظارات رهبران کمون را یادآور شد، با طرح این سوال که منظور از نهاد و معنای وضعیت اجتماعی چیست، گفت: در رئیس منطقه طی سخنانی در مورد کمون اظهار داشت که کمون تنها یک سازندگی نیست بلکه باید کمون را به یک نهاد خدمات ملکی تبدیل کرد تا این سوال مطرح شود که منظور از نهاد چیست و نهاد چیست؟

مهدویان فر ادامه داد: درست است که رسیدگی به خدمات، بهسازی شهر، فضای سبز، تعمیر راه و حمل و نقل بر عهده کمون است، اما آرزوی دولت این است که کمون یک نهاد باشد. علاوه بر مراقبت در این موارد، زیرا طبق ماده 85 قانون برنامه ششم توسعه، وابستگی بالاتر از طلاق، تبعیض، مفاسد اخلاقی و آسیب بین بخش کودکان است.

انحلال کمیته اجتماعی ریاست شهرستان اشتباه است

وی با انتقاد از انحلال کمیسیون اجتماعی و الحاق آن در کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: کمیسیون اجتماعی توانست با نگاه دقیق تری به مسائل و مشکلات جهان شهر بپردازد، اکنون ما امیدوارم بتوانیم خواسته های رهبران را برآورده کنیم. این سیاست باید با چالش های اجتماعی و تبدیل مدیریت شهری به یک نهاد اجتماعی تطبیق داده شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان در خصوص تهدید محیط زیست شهری حفاظت نشده از گسترش فساد اجتماعی در شهر و استان گفت: ماده 14 ماده 55 قانون کمون به صراحت بیان می کند که کمون باید مطابق با حفاظت از محیط زیست باشد باید اقدامات ویژه ای برای رفع خطر یک شهر انجام دهد، این همان چیزی است که امروزه به آن شهر ناامن می گویند، دنیایی که بخش بزرگی از تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز در آن است. در این مکان ها هو

او مسئول سازماندهی شهر حفاظت نشده کمون است

مهدویان فر با تاکید بر اینکه شناسایی، بهسازی و اصلاح فضاهای شهری بدون حفاظت بر اساس قانون بر عهده شهرداری است، ادامه داد: طبق آمار هزاران شهر بدون حفاظت در استان اصفهان و در استان اصفهان وجود دارد. اداره اجتماعی مرکزی و معاونت فرهنگی دولت اصفهان نیز برای بهسازی این اماکن، سامانه جامعی در راستای اقدامات کمون برای شهر در نظر گرفته است تا این هدف در آنجا تسریع شود. استان نیز دفتر استاندار.

وی از سوی دیگر موضوع تبعیض را در کنار احیای بافت قدیم شهری برشمرد و تاکید کرد: جایگزینی یکی از راهکارهای شش گانه پیشگیری است، بنابراین اگر فرد را از انجام کاری منع می کند، چگونه جایگزین شود. آن را نیز به او اطلاع دهیم و در این میان افزایش اوقات فراغت، افزایش استحکام شهری با سلامت، آسان و هیجان انگیز یکی از وظایفی است که بر عهده کمون گذاشته شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی دولت اصفهان تا چه اندازه توانسته اند نیازهای شهر را برآورده کنند، خاطرنشان کرد: البته کمون تاکنون برای رسیدن به «شهر خوشحال است» اقداماتی انجام داده است. باید با سازمان های عمومی همکاری کنند. نهادها، اداره کل ورزش و جوانان و اداره ورزش همگانی باید برای ایجاد بستری برای رسیدن به آن هدف تا حد امکان تلاش کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا