اقتصادی

ارزآوری صادرات غیرنفتی در سایه کرونا

در یادداشتی ، محققان دفتر مطالعات دیپلماسی دانشگاه امام صادق (ع) ابتدا ضعف کشورمان در زمینه صادرات غیرنفتی را برجسته و سپس راهکارهایی را برای بهبود صادرات بدون روغن پیشنهاد کردند.

به گزارش ترند روز ، محسن شرافتی نیا خاطرنشان کرد: صادرات بدون نفت در اقتصاد ما مهم و موثر است ، با توجه به اینکه تقاضای نفت در اقتصاد جهانی به طرز چشمگیری کاهش یافته است. از زمان شروع بحران کرونا ، متوسط ​​صادرات نفت ما 2.5 میلیون بشکه در روز بوده است و پس از انتشار ویروس جهانی ، برای تأمین هزینه های کشورمان برای افزایش صادرات بدون نفت ، به 800000 بشکه در روز کاهش یافته است. .

وضعیت صادرات بدون نفت به کشور

به دنبال آشفتگی در بازار جهانی نفت که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم ، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که وابستگی تجارت خارجی به صادرات بدون نفت مهم است و اگر در واقع ، صادرات غیرنفتی یک پیشرفت عمده به عنوان یک راه اصلی محسوب می شود برای رسیدن به یک جهش در تولید. تونگا اگر این نوع صادرات می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

علاوه بر بحث در مورد صادرات غیرنفتی که به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته می شود ، ایجاد بازار کار متنوع در کشور یکی از دستاوردهای اساسی در صادرات غیرنفتی است. منظور از صادرات غیرنفتی صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاها و خدمات است ، به عنوان مثال عمده محصولات غیرنفتی در کشور ما ، از جمله پروپان مایع ، پلی اتیلن ، سنگ آهن و کنسانتره ، متانول ، پسته ، بوتان مایع مایع ، گاز نفت ، تکنیک ها و فرش ها ، اوره ، سیمان ، آلومینیوم ، زعفران و ماشین.

متاسفانه در زمینه صادرات بدون نفت ، کشور ما با کاستی های بزرگی روبرو است و در صورت ادامه این کاستی ها می تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند. یکی از نقایص رایج صادرات غیرنفتی ما است که به طبیعت نزدیک است و این مفهوم بدان معنی است که در بخش صادرات غیرنفتی ، مازوت نقش عمده ای در صادرات دارد. کشور و در واقع صادرات این نوع کالاها بدون هیچ هزینه اضافی یا درصد کمی

بررسی سهم باارزش ترین صادرات بدون روغن از سال 1380 تا 1397 همچنین نشان می دهد که سهم 5 قلم کالای خارجی از صادرات بدون نفت 17 تا 33 درصد تغییر کرده و میانگین سالانه 25 درصد بوده و به 25/7 درصد این آمار به این معنی است که یک چهارم درآمد کشورهای صادر کننده غیرنفتی از صادرات پنج کالا حاصل می شود. همچنین سهم 10 درآمد ارزی از کل صادرات غیرنفتی در سال 97 به 37 درصد رسید. این آمار نشان می دهد که بیش از یک سوم درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی فقط از 10 محموله حاصل می شود.

از نظر آماری ، مشکل دیگر در بخش صادرات غیرنفتی مالکیت چند کشور است که در صادرات ما نقشی دارند و روند این تغییرات تعداد کشورهایی است که 80٪ درآمد خارجی دارند. ، از 23 کشور در سال 2001 به 9 کشور در سال 2017 کاهش یافته است. این تمرکز نسبتاً قوی در بازار صادرات می تواند تهدیدی برای کشور تلقی شود ، که به راحتی هدف قرار می گیرد. دشمنان در مقابل مجازات.

اما در دنیای کرونا ، که به گفته اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی ، حجم تجارت جهانی تا سال 2020 بسیار کمتر از زمان بحران سالهای 2008-2009 خواهد بود و تجارت جهانی با 15 سال مواجه خواهد شد کاهش می یابد. شرایط ویژه ای برای کشور ما در نظر گرفته شده است. زیرا ما باید از تمام روشهای موجود برای افزایش میزان صادرات استفاده کنیم تا بتوانیم آسیبهای ناشی از بحران ویروس کرونا را پوشش دهیم.

براساس اولین آژانس صادراتی ایران ، صادرات غیرنفتی ایران در سال 1999 مقررات ویژه ای دریافت کرده است. اگرچه وابستگی اصلی به ارز برای واردات ، صادرات بود ، صادرات 41 درصد و وزن 39 درصد کاهش یافت که علت آن بسته شدن مرزها به دلیل انتشار ویروس کرونا بود. از طرف دیگر ، هزینه واردات یک کشور 24٪ کاهش یافته و از نظر وزنی 1٪ را تجربه کرده است. طبق آمار رسمی ، صادرات در چهار ماه نخست امسال 30.3 میلیون تن بوده است که بالغ بر 8.7 میلیارد دلار بوده است. در مقابل ، واردات در چهار ماه اول 7.49 میلیون تن ارزیابی شده که بالغ بر 9.10 میلیارد دلار بوده است.

استراتژی های توسعه صادرات نفت

صادرکنندگان ایرانی باید نیازها و نیازهای بازار صادرات در دوره پس از کرونا را در نظر بگیرند تا تجارت سودآوری برای این کشور انجام دهند. عامل دیگری که بازرگانان ایرانی باید در نظر بگیرند ، کاهش تجارت جهانی کالا است. علی رغم این واقعیت که ما شاهد افزایش فروش خدمات و همچنین تجهیزات پزشکی و تجهیزات پزشکی در برابر گرم شدن کره زمین هستیم ، اما توجه بازرگانان به این امر می تواند به کشور ما در جهت پیشرفت بخش صادرات غیرنفتی کمک کند.

البته ، نقش دولت و نهادهای وابسته در طی بحران کرونا بیش از هر زمان دیگری برجسته است. برای محافظت از صادرکنندگان و کاهش آسیب پذیری صادرات برای تغییر تقاضای بین المللی و پایین آمدن قیمت صادرات ، اجرای سیاست برای تمایز صادرات کالا و خدمات (کمک مالی ، تخفیف مالیاتی ، بیمه صادرات و کاهش ارز) ضروری است. چه اجرای سیاست های پولی پایدار ، سیاست های پولی و صادراتی به جای اصلاح یا تغییر شرایط و توزیع این سیاست ها ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا