بازیافت ضایعات پلاستیک به گرانول

چگونه می‌توان از ضایعات پلاستیک گرانول باکیفیت تهیه کرد؟ بهترین روش برای تولید گرانول از ضایعات پلاستیک کدام است؟ گرانول تهیه شده از پلاستیک چه کاربردی دارد؟

گرانول از جمله موادی است که می‌توانید به راحتی آن را از طریق ضایعات پلاستیک تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید، این محصول در امور مختلف کاربرد بالایی دارد و شرایطی را ایجاد کرده است تا به بهترین شکل با بهرمندی از آن عملکرد مناسبی در حفظ محیط زیست نشان دهید. در صورتی که به دنبال بهرمندی از این محصول هستید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چرخه تولید گرانول از ضایعات پلاستیک

چرخه تولید گرانول از ضایعات پلاستیک دارای مراحل گوناگونی است که تمامی آن‌ها باید به طور تخصصی و با استفاده از تجهیزات مناسب در این حوزه در کارخانه‌ها انجام شود. بر این اساس مراحل این فرآیند به شرح زیر هستند.

جمع آوری ضایعات و پلاستیک

در ابتدایی‌ترین مرحله باید به جمع آوری ضایعات پرداخته و پلاستیک را از طریق مراکز بازیافت خریداری کرد. همچنین این امکان را دارید تا به صورت مستقیم ضایعات را از درب خانه‌ها با قیمت مناسب تهیه کنید. از بهترین روش‌ها برای جمع آوری این متریال می‌توان به کارخانه‌ها اشاره کرد که به طور عمده آن را سفارش دهید که این موضوع باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

خرد کردن و از بین بردن آلودگی ها

در مرحله بعد پس از اینکه ضایعات جمع آوری شد باید آن‌ها را از هرگونه آلودگی پاکسازی کرد، در این قسمت چسب و برچسب‌ها به طور حرفه‌ای از روی محصول پاک می‌شوند و پس از آن برای اینکه بازیافت فرآیند آسان‌تری پیدا کند به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده و به اصطلاح آن را خرد می‌کنند.

گرانوله و پرس کردن ضایعات پلاستیکی

پس از اینکه پلاستیک‌ها برش خوردند در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند تا ذوب شوند، در مرحله بعد پلاستیکی که ذوب شده است را با استفاده از دستگاه گرانول ساز پرس کرده و به دانه‌های کوچک تبدیل می‌کنند که به این قطعات کوچک گرانول می‌گویند که اصولا شبیه به دانه‌های عدس بوده و به راحتی حمل و نقل می‌شوند.

جداسازی ناخالصی ها از پلاستیک

در این مراحل گرانول‌ها که خنک شدند ظاهر خود را حفظ کرده و تمامی ناخالصی‌ها از روی آن‌ها پاک می‌شود. در این قسمت به طور تخصصی بازبینی روی آن‌ها انجام می‌شود تا متریال بی کیفیت از محصولاتی که چگالی و فرم مناسبی دارند جدا شود.

بسته بندی کردن گرانول و ذخیره سازی

در نهایت پس از جداسازی ناخالصی‌ها باید محصولات تولید شده در کارخانه به طور اصولی بسته بندی شده و در شرایط مناسب نگهداری شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه پلاستیک های بازیافتی را برای تولید گرانول جمع آوری کنیم؟

جالب است بدانید که ضایعات پلاستیک اگرچه در هنگام خرید قیمت پایینی دارند اما پس اینکه به گرانول تبدیل می‌شوند ارزش بالایی پیدا کرده و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. روش‌های مختلفی برای جمع آوری این نوع ضایعات وجود دارد، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که از هر نوع پلاستیک با توجه به ساختار و فرمی که دارد نوع خاصی از گرانول تهیه می‌شود به همین دلیل در زمان جمع آوری ضایعات باید به این موضوع دقت داشته باشید. از بهترین روش‌ها برای جمع آوری ضایعات را باید تفکیک و دسته بندی کردن انواع پلاستیک در نظر گرفت. به این ترتیب درب‌های قوطی، بطری‌ها، پی وی سی و … باید به صورت جداگانه جمع آوری و به گرانول تبدیل شوند تا راندمان تهیه این محصول را افزایش دهند.

راه های تولید گرانول از ضایعات پلاستیک

با توجه به نوع گرانول و کاربردی که دارد روش‌های گوناگونی برای تولید آن وجود دارد که در ادامه به طور دقیق این روش‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در هر روش یک نوع گرانول مخصوص تهیه شده که برای تولید انواع مختلفی از محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید گرانول های رشته ای

برای ساخت گرانول رشته‌ای در ابتدای کار باید ضایعات پلاستیکی را ذوب کرد، پس از آن پلاستیک‌ها در دستگاه اکسترود به صورت رشته و لوله درمی‌آیند. در مرحله بعد گرانول‌ها باید خشک شوند و به شکل اول بازگردند. پس از آن متریال وارد یک استخر آب شده و از صافی رد می‌شوند. از این متریال برای تولید نوع خاصی از پلاستیک استفاده شده و به سبب آسانی ساخت طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

تولید گرانول های خشک شده

در این نوع تولید گرانول همانند روش قبلی مواد اولیه به نقطه ذوب رسیده و تبدیل به پلاستیک مذاب شده و در همان حالت برش می‌خورند. در هنگام برش خوردن با استفاده از ابزارآلات مخصوص پلاستیک خشک شده درون یک مخزن ریخته می‌شود. فشار زیادی به آن وارد شده و بدین ترتیب گرانول‌هایی که باکیفیت هستند جدا می‌شوند. این روش دقت زیادی داشته و گرانول‌های مرغوبی را در چرخه تولید قرار می‌دهد. 

تولید گرانول ها با برش زیر آبی

این روش نیز مانند راه‌های پیشین بوده و تنها تفاوتی که دارد را باید خشک کردن آن در نظر گرفت. در فرآیند خشک کردن از نیروهای گریز از مرکز و آب سرد بهرمند می‌شوند. بدین ترتیب که آب سرد در اطراف مخزن شرایط را برای خشک کردن گرانول فراهم می‌کند. در این نوع تولید گرانول از ضایعات پلاستیک، محصولات به شکل عدس هستند.

تولید گرانول با سیستم برش زیر آب

این روش نیز تا زمان عبور از صافی مانند روش‌های قبلی عمل می‌کند، تنها زمانی که از آب عبور داده می‌شود برش خواهد خورد. نکته منفی که در مورد این روش وجود دارد هزینه بالای می‌باشد. در صورتی که بتوانید تولیدات را بالا برید اقتصادی است.

برای اطلاع بیشتر به منبع مراجعه نماید

 

دکمه بازگشت به بالا