برترین های ترند روزعلمی و پزشکی

اهمیت ترمیم دندان

ترمیم دندان، شاخه ای از دندانپزشکی است که به جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده اختصاص دارد. ترمیم دندان اهمیت زیادی دارد زیرا از بدتر شدن سلامت دهان و دندان جلوگیری می کند. به جز بررسی سالانه دندان، برخی از افراد برای به دندانپزشک مراجعه می کنند تا عیوب دندان ها را برطرف کنند و لبخندی زیبا داشته باشند. به طور عمده 80 درصد از ترمیم های رایج روی دندان های ترک خورده، حفره دار، فاصله دار، شکسته، زرد شده یا برای جایگزینی پرکردگی های قدیمی انجام می شود. به عبارت دیگر و ترمیم دندان شامل تمامی اقداماتی است که به بازیابی عملکرد جویدن دندان های پوسیده یا آسیب دیده کمک می کند. همچنین ترمیم دندان سبب تقویت دندان فرسوده می شود و به بهبود زیبایی لبخند نیز کمک می کند.

The importance of tooth restoration

انواع روش های ترمیم دندان:

متخصص دندانپزشکی می تواند درمان های مختلفی را برای جایگزینی دندان های از دست رفته به شما پیشنهاد دهد؛ مانند پر کردن، تاج و حتی نصب ایمپلنت یا پل. پرکننده ها عمدتاً برای درمان حفره ها استفاده می شوند. برای دندان هایی که در پشت قرار دارند، بیشتر از آمالگام استفاده می شود. به دلایل زیبایی برای دندان های جلویی استفاده می شود.

روکش برای دندانی که شکسته شده یا به طور جدی تحت تأثیر یک حفره قرار گرفته است ایده آل است. شبیه یک کلاه کوچک، دندان آسیب دیده را می پوشاند تا آن را تقویت کرده و زیبایی آن را بهبود بخشد. در مورد می توان گفت، از دو بخش مجزا تشکیل شده است. پیچ (تنون) و دندان مصنوعی. می توانید تاج، بریج و حتی پروتز کامل را تعمیر کنید. ترمیم های ایمپلنت که ظاهری کاملاً طبیعی دارند، همان حس عملکردی دندان های سالم را ایجاد می کنند. در مورد می توان گفت، سفارشی است و می تواند جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شود. بریج به دندان‌ های مجاور متصل می ‌شود و پس از نصب از هر نظر مانند یک دندان واقعی به نظر می‌رسد. دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید که بسته به وضعیت سلامت دهان خود، کدام ترمیم را باید در نظر بگیرید.

آمالگام چیست؟

پر کردن دندان عمدتا به وسیله رزین کامپوزیت یا آمالگام انجام می شود. رزین کامپوزیت به رنگ دندان ساخته می شود که اغلب به آن پرکننده سفید می گویند، در حالی که آمالگام یک سایه فلزی است. ماده آمالگام بیش از 150 سال است که در صنعت دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف تصور رایج، پر کردن حاوی سرب نیست، بلکه آلیاژی از جیوه، نقره، مس و قلع است. آمالگام فلزی بسیار مقاوم، یک ماده ارزان قیمت است که به راحتی اعمال می شود. به طور گسترده ای برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش چیست؟

روکش ها پوسته های کوچک و بسیار نازکی هستند که از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته شده‌اند که برای بهبود ظاهر دندان ها به قسمت جلویی دندان ها متصل می ‌شوند. ونیرهای چینی مقاومت بیشتری دارند، لکه نمی شوند یا تغییر رنگ نمی‌ دهند. به طور کلی برای استفاده از ونیرهای چینی حداقل ۲ ویزیت لازم است، در حالی که برای ونیرهای رزینی تنها یک بار کافی است.

روکش چینی:

به طور خاص، دندانپزشک چهره قابل رویت دندان را کوچک می کند، سپس از یک قالب برای ساختن روکش های موقت توسط آزمایشگاه دندانپزشکی استفاده می کند. در ویزیت بعدی، دندانپزشک شما روکش های موقت را برمی دارد و از محلول شیمیایی ملایمی استفاده می کند که را زبر می کند و به چسبندگی روکش های چینی کمک می کند. در مرحله بعدی روکش های چینی یکی به یکی توسط سیمان رزین به دندان ها چسبانده می شوند.

روکش کامپوزیت:

برخلاف روکش پرسلن، کامپوزیت ونیر رزینی است که مستقیماً روی دندان اعمال می شود و سپس با رزین چسب و نور کیورینگ ثابت می شود. رزین کامپوزیت را در چندین لایه می توان اعمال کرد. هر لایه به وسیله پرتو نور سخت می شود. هنگامی که آخرین لایه سخت شد، رزین مدل سازی و صیقل داده می شود تا دندان ظاهر نرم و طبیعی خود را به دست آورد. در ویزیت بعدی، دندانپزشک دندان ترمیم شده را معاینه می کند و در صورت لزوم آن را جلا می دهد. اگر مواد به مرور زمان فرسوده شوند، دندانپزشک شما با استفاده از رزین کامپوزیت بیشتری آن را لمس می کند. رزین کامپوزیت را می توان با دندان های شما مطابقت داد و برای افزایش اندازه و پر کردن فاصله بین دندان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با کامپوزیت دندان های خود را ترمیم کنید.

ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان یکی از است و به عملی می‌گویند که قسمت‌های پوسیده یا شکسته ساختار دندان را بازسازی می‌کند و یا دندان‌های از‌دست‌رفته‌ی شما را جایگزین می‌کند. بازسازی ساختار دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک‌می‌کند و باعث پیشگیری از دندان درد می‌شود، اما چه زمانی به ترمیم دندان نیاز است؟ ساختار دندان ممکن است به دلایل متعددی دچار ضعف، پوسیدگی، شکستگی یا زوال شده‌باشد که این مشکلات را می‌توان با ترمیم دندان بازسازی یا جایگزین کرد. حتی اگر ترمیم قبلی شما آسیب دیده‌است، می‌توان مجددا آن را بازیابی کرد. روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

انواع روش های ترمیم دندان کدامند؟ (انواع ترمیم دندان)

روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که می‌تواند ظاهر و عملکرد دندان شما را بازیابی کند. نوع روشی که برای شما استفاده می‌شود، به نوع و میزان آسیب دندانی بستگی دارد. شما باید قبل از اقدام برای پر کردن دندان، عکس رادیولوژی دهان و دندان بگیرید.

ترمیم دندان معمولا به دو روش کلی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • ترمیم مستقیم: این روش معمولا به عنوان پر‌کردن دندان شناخته‌می‌شود و از مواد مختلفی برای پر‌کردن استفاده می‌شود. در روش‌های ترمیم مستقیم دندان مواد ترمیمی مستقیما در ناحیه مشکل مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. علاوه‌بر پر کردن، باندینگ دندان هم جزو روش‌های مستقیم ترمیم دسته‌بندی می‌شود.
  • ترمیم غیرمستقیم: برخلاف روش‌های ترمیم مستقیم، مواد مورد استفاده برای ترمیم غیرمستقیم به‌طور مستقیم روی دندان اعمال نمی‌شود. در ترمیم غیرمستقیم دندان، مواد ترمیمی در آزمایشگاه و بر اساس قالبی از دندان بیمار ساخته‌می‌شود، سپس ترمیم جامد و از‌ پیش‌ ساخته‌شده روی دندان قرار می‌گیرد. در این روش دندانپزشک از راه‌های مختلفی برای ترمیم استفاده می‌کند. روش ترمیم غیرمستقیم گران‌تر از روش مستقیم است اما دندان‌های شما زیباتر به نظر می‌رسند و ماندگاری بیشتری دارند. روش‌های ترمیم غیرمستقیم دندان عبارت‌ند از:
    • ایمپلنت
    • بریج
    • روکش
    • پروتز
    • ونیر
    • اینله و انله

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ترمیم دندان یک راه عالی برای اصلاح لبخند شماست. این روش سلامت دندان‌ها و عزت نفس شما را بهبود می‌بخشد. می‌توانید با خیال راحت بخندید و صحبت کنید و با اعتماد‌به‌نفس بیشتری موقعیت اجتماعی خود را مدیریت کنید. روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد. از روش‌های پرکردن دندان گرفته تا ایمپلنت، روکش، لمینت سرامیکی، کامپوزیت، بریج، اینلی و آنلی، باندینگ و پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی. هر یک از این روش‌ها خود تکنیک‌های زیادی دارند که هدف از انجام آنها، ترمیم ظاهر و عملکرد دندان است.

دکمه بازگشت به بالا