اقتصادیبرترین های ترند روز

اشتباهات معاملاتی بورس

می توانند آخرین معامله را در این بازار برای شما رقم بزنند. معامله گری در بازار بورس ایران با چالش های بسیار زیادی همراه است که اگر به آنها دقت کافی نداشته باشیم، در دام افتاده و سرمایه های گرانقدر خود را از دست خواهیم داد. اولین قدم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی آشنایی با مبحث ژورنال نویسی در سایت ژورنال ترید است. برای این منظور در این مقاله از در کنار شما هستیم تا تمام نکات لازم برای معامله گری در این بازار را با شما در میان بگذاریم. برای این منظور قدم به قدم این اشتباهات را تجزیه و تحلیل کرده و سپس راه کارهایی برای جلوگیری از آنها را نیز با شما در میان می گذاریم. با ما در کانون بورس همراه باشید.

اشتباهات رایج در بورس و معایب آنها

شاید اگر اشتباهات رایج در سایر کسب  و کارها را با هم مرور کنیم، شناخت آنها اهمیت خیلی زیادی پیدا نکند. اما شناخت اشتباهات رایج در بورس اهمیت بسیار زیادی دارد. در بازار بورس شما در حال انجام معاملاتی هستید که مستقیما با پول در ارتباط است. در واقع ضرر کردن در این بازار ممکن است برگشت ناپذیر باشد. در واقع اصلی ترین عیبی که اشتباهات رایج در بورس دارد، از بین بردن سرمایه های ارشمند شما است. البته معایب زیاد دیگری را نیز می توان برای این اشتباهات برشمرد. به عنوان مثال شما به عنوان یک معامله گر در بازار بورس نباید اشتابهی را تکرار کنید که قبلا افراد دیگری آنها را انجام داده و ضرر و زیان حاصل از این اشتباه را نیز چشیده اند. متاسفانه شاهد هستیم که درصد قابل توجهی از معامله گران در بازار اشتباهات رایج در بورس را تکرار می کنند.

اهمیت شناخت اشتباهات رایج در بورس

شناخت اشتباهات رایج در بورس می تواند مزیت های بسیار زیادی برای شما در فرایند سرمایه گذاری در این بازار ایجاد کند. کسانی که به شناخت کافی نسبت به اشتباهات رایج در بازار بورس رسیده باشند به خوبی می توانند مانع از تکرار این اشتباهات در روند معاملات خود شده و از این طریق شرایط فوق العاده ایده آلی را در زمان معامله گری در این بازار برای خود رقم بزنند. وقتی صحبت از اشتباهات رایج در بورس می‌کنیم در واقع اشاره به اشتباهاتی داریم که تریدر ها و معامله گران بازار بورس به دلیل نداشتن تجربه لازم دائماً در حال تکرار آنها هستند. به عنوان مثال فرض کنید که شما برای خرید سهام در بازار بورس در ساعت بسیار بدی وارد بازار می شوید و بسیاری از فرصت های موجود در بازار را از دست می‌دهید.

اشتباهی که بسیاری از معامله‌گران در بازار آن را مرتکب می شوند و نمی توانند دلیل به وجود آمدن شکست های مختلف را نیز برای خود برآورد کنند. با شناخته اشتباهات رایج در بازار بورس این امکان برای شما به وجود می‌آید که از تجربیات سایر معامله‌گران استفاده کرده و دیگر اشتباهات آنها را تکرار نکنید. دقت داشته باشید که بروز یک اشتباه در بازار های مالی مانند بازار بورس می تواند هزینه بسیار سنگینی برای شما ایجاد کرده و باعث از بین رفتن دارایی های شما شود. در حقیقت شما به تمام اشتباهات رایج در بازار بورس پی خواهید برد و درک خواهید کرد که این اشتباهات چقدر می تواند برای شما زیان ده باشد.

معامله گر بدون اشتباه در بورس نداریم!

نکته بسیار مهم دیگر که درباره اشتباهات رایج در بازار بورس باید به آن اشاره کنیم این است که معمولاً معامله گر بدون اشتباه در بازار نداریم و ممکن است حتی افراد حرفه ای و با تجربه بسیار بالا نیز در این بازار با اشتباهاتی روبرو شوند. با توجه به این موضوع شما نیز در زمان ورود به بازار بورس ممکن است با چالش ها و اشتباهاتی روبرو شده و نتوانید مسیر موفقیت را در این بازار طی کنید. اگر در فرآیند انجام معاملات خود در بازار بورس با اشتباه روبرو شدید نگران نباشید و سعی کنید از این اشتباهات درس بگیرید. در واقع هدف اصلی ما از معرفی اشتباهات رایج در بازار بورس ایجاد شناخت کامل و کافی نسبت به آنها برای شما عزیزان است تا از این طریق بتوانید دیگر این اشتباهات و خطاهای را تکرار نکرده و یک سرمایه گذاری مطمئن برای خود در بازار رقم بزنید.

۲۰ مورد از اشتباهات رایج در بورس

اگر نگاهی به دوره های بیندازید متوجه خواهید شد که در اکثر موارد اساتید آموزشی بیش از ۹۰ درصد تایم کلاس و دوره آموزشی را صرف و تحلیل فاندامنتال می نمایند اما واقعیت این است که این دو روش و این دو تکنیک تنها ۳۰ درصد از نیازمندیهای معامله گران برای موفقیت را تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد بقیه مربوط به مدیریت سرمایه و روانشناسی است. به همین دلیل است که درصد قابل توجهی از افرادی که وارد دوره های آموزشی بورس می شوند به موفقیت قابل توجهی نرسیده و با از دست دادن بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود بازار را ترک می نمایند. اما در مجموعه کانون بورس تصمیم گرفتیم تا علاوه بر آموزش کامل تحلیل تکنیکال بورس در دوره بورس در مقالات حرف های روانشناسی و مدیریت سرمایه در این بازار را نیز به شما آموزش دهیم تا از این طریق توانسته باشیم معامله گرانی موفق و به دور از حاشیه را تربیت کنیم.

بر این اساس در ادامه اشتباهات رایج در بورس را که در مبحث روانشناسی بازار بورس و روانشناسی خویشتن تعریف می شود با شما در میان می گذاریم. شاید در نگاه اول نسبت به آموزش تحلیل تکنیکال بورس یا آموزش این دسته از آموزش ها اهمیت چندان زیادی برای شما نداشته باشند و اکثر کاربران و معامله گران به دنبال یادگیری روش های معاملاتی باشند اما این دقیقاً همان نکته‌ای است که معامله گران موفق را از معامله‌گران شکست خورده مشخص میکند. دقت به نکات مطالبی که در ادامه با شما در میان می گذاریم اهمیت بسیار زیادی برای داشتن معاملات موفق و به دور از شکست برای شما خواهد داشت اما به شرطی که شما آنها را جدی گرفته و حتماً در معاملات خود به آنها دقت کافی داشته باشید.

اولین مورد از اشتباهات رایج در بورس انجام معاملات بسیار کوتاه مدت در بازه‌های زمانی کمتر از یک الی دو روز است. بسیاری از کاربران هستند که ساعت ۹ صبح همراه با باز شدن بازار اقدام به خرید یک سهم کرده در انتهای همان روز معاملاتی به دنبال فروش آن هستند. اگر بخواهیم این روش معامله را از نظر تئوری مورد بررسی قرار دهیم امکان رسیدن به سود های قابل توجهی برای معامله گران در این روش وجود دارد. با فرض اینکه شما وارد معامله سهامی با محدودیت نوسان ۷ درصد شوید و در کف قیمت در صبح روز معاملاتی اقدام به خرید آن کرده باشید و در انتهای روز در سقف قیمت محدودیت نوسان برای فروش اقدام کنید با توجه به یک و نیم درصد کارمزد هر معامله سود حاصل از این معامله دوازده و نیم درصد خواهد بود.

دوازده و نیم درصد سود حاصل از یک معامله سود بسیار جذابی است می تواند شرایط بسیار ایده آلی را برای معامله گران ایجاد کند اما تا چه حد مطمئن هستید که این سود هر روز برای شما به دست خواهد آمد و در یک روز معاملاتی وارد یک سهام با امکان ریزش قابل توجه نشوید؟ همانطور که میدانید در فرایند قرار گرفتن یک سهم در صف فروش ممکن است شما زیان بسیار قابل توجهی را متحمل شده و حتی می توانید برای چند هفته دارایی خود را نقد کنید. استفاده از این روش معاملاتی مخصوصاً در بازه های زمانی بلند مدت برای افراد تازه کار میتواند یکی از بزرگترین اشتباهات رایج بورس باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر هنوز در ابتدای مسیر ورود به بازار بورس هستید و هنوز از معاملات معمولی در این بازار سود خوبی به دست نیاورده ای بهتر است روش معاملاتی طولانی مدت تری را برای خود در نظر بگیرید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا