چگونه میلگرد خوب را تشخیص دهیم

علائم اختصاری میلگرد

قیمت آهن: از آن جا که هر کارخانه ای دارای علامت اختصاری و مشخصاتی بر روی محصولات خود می باشد، هنگام خرید میبایست به این علایم توجه کنید تا از خرید محصولات تقلبی و جعلی در امان باشید. علامت های حک شده روی بدنه میلگرد جدای از مشخص نمودن نام کارخانه، ممکن است روش تولید آن را نیز نشان دهد. توجه داشته باشید این علامت باید به صورت برجسته روی بدنه حک شده باشد. حک شدن علایم با سنبه و موارد از این دست که به صورت دستی انجام می شود خود گواه بر تقلبی بودن بار محسوب می شود.

مفهوم سایر علایم حک شده بر روی میلگرد:

SA : میلگرد آجدار ۵۰۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مرکب

CT: میلگرد آجدار ۴۰۰ ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آجد: آجدار جناغی

CU : میلگرد آجدار ۴۰۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار جناغی

T :میلگرد آجدار ۳۶۰ ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آج: آجدار مارپیچ

JU : میلگرد آجدار ۳۴۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مارپیچ

اعداد ۵۰۰،۴۰۰ و ۳۴۰ بیانگر حداقل میزان تنش کششی میلگرد در حالت تسلیم است. برای مثال بر روی میلگردی NFG CO UJ درج شده است. NFG نام شرکت تولیده کننده (مجتمع فولاد نورد گیلان) و UJ یعنی دارای آج مارپیچ با تنش ۳۴۰ و نوع A3 است.

قیمت میلگرد: به طور کلی شیوه علامت گذاری میلگردها به این صورت است که از سمت چپ نشان یا نام شرکت تولیدکننده می باشد . پس از آن کد مربوط به مشخصه و در نهایت کد مربوط به فرآیند تولید آن می باشد. برای مثال علامت اختصاری IAS CO بر روی یک میلگرد، سه حرف IAS نشان دهنده شرکت تولیدی فولاد آلیاژی ایران، حرف C نشان دهنده مشخصه میلگرد آجدار جناغی آج ۴۰۰ بوده که همان میلگرد A3 می باشد و حرف U نشان دهنده تولید میلگرد به روشی غیر از ترمکس می باشد.

پلاک شناسایی

خرید تیرآهن: یکی از ساده ترین و سطحی ترین روش شناخت میلگرد وجود پلاک های نصب شده بر روی بندل می باشد. این پلاک نماد و هویت محصول را معرفی می کند و به صورت ورق فلزی یا برچسب روی محصول نصب می گردد. بر روی این پلاک مواردی نظیر تاریخ تولید، شماره شناسایی محصول، وزن بندل، گرید، استانداردهای کسب شده و … درج می شود که خریداران می توانند به صورت فوری از این ویژگی ها مطلع شوند.

وزن میلگرد

جدول اشتال میلگرد مرجع وزنی برای این محصول به شمار می رود. معمولا کارخانجات معتبر نظیر ذوب آهن اصفهان محصولات خود را منطبق بر جدول وزن اشتال تولید می کنند. میلگردهای متفرقه در هر شاخه اختلاف وزنی زیادی با نمونه استاندارد دارند. هرچند خریداران به دنبال محصول سبک تر هستند تا بهای کمتری پرداخت کنند اما شاخص وزن یکی از استانداردهای مهم در محسوب می شود که نباید به بهانه ارزانی آن را نادیده گرفت.

رنگ میلگرد

اصولا میلگرد مرغوب که از کارخانه خارج می شود به رنگ تیره و مشکی می باشد. در نظر بگیرید که رنگ میلگرد ممکن است بر اثر رطوبت و آب باران به زرد تغییر کند. این رنگ همان زنگار است که اگر در مدت کوتاه صورت گرفته باشد و در عمق پروفیل وارد نشده باشد خللی در کار ایجاد نمی کند.

خرید میلگرد متفرقه ایرادات دیگری نیر دارد. در هر بندل میلگرد متفرقه و نامعلوم امکان وجود میلگرد نرمال یا کمتر از ۱۲ متر وجود دارد.

برگ آنالیز میلگرد

هر محصول فولادی که استاندارد باشد برگه ای تخت عنوان برگ آنالیز به همراه خود دارد که مشتری در هنگام خرید می تواند آن را رویت نماید. این برگه آزمون ‌کوانتومتری و تاییده آزمایشگاهی می باشد که شامل درصد ترکیبات میلگرد است. مواردی همچون استحکام کششی، ازدیاد طول و وزن دقیق نیز شامل این آنالیز است. محصولات معتبر و استاندارد حتما چنین برگه ای در هنگام خرید دارند و خریدار می تواند آن را از فروشنده درخواست کند. برگ آنالیز محصول از مهمترین روش های تشخیص میلگرد تقلبی و اصل است.

در نظر بگیرید که میلگرد ساختمانی مرغوب تا ۹۰ درجه به صورت مکانیکی و سرد خمکاری می شود.

 بررسی نکات مهم هنگام خرید میلگرد

میلگرد پایه و اساس ساخت و ساز می باشد از این رو کسب اطلاعات در خصوص آن پیش از خرید ضروری می باشد. شاید شما نیز در هنگام خرید اصطلاحاتی را در خصوص این محصول شنیده باشید که معنای آن را کامل ندانید. در ادامه سعی داریم شما را با تمامی اصطلاحات برای خرید میلگرد آشنا کنیم.

1 – انواع میلگرد

میلگردها به دو دسته کلی آجدار و بدون آج یا ساده تقسیم بندی می شوند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد تفاوت های چشمگیری دارند.

میلگرد ساده: میلگردهای ساده دسته ای از مقاطع فولادی بوده که بر روی سطح خود هیچ گونه برآمدگی ندارند. در واقع سطح این محصول صاف و صیقلی بوده و در ساختمان سازی کمتر مورداستفاده قرار می گیرند. برای اطلاع از می توانید به لینک مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

میلگرد آجدار: میلگرد آجدار مفتولی فولادی می باشد که حاصل از کشش یا نورد است که در کارخانجات نورد پس از پیشگرم در دستگاه فشار کشیده شده و به صورت میله ای طویل تبدیل شده که در نهایت آج توسط قالب های آج زنی بر روی آن قرار می گیرد. اگر بخواهیم این محصول را تقسیم بندی کنیم به سه دسته گرید A2 ، a3 و a4 تقسیم می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص می توانید به مقاله مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

2 – سایز میلگرد

برای اطلاع از سایز میلگرد موردنظر باید به عدد آورده شده پس از کلمه میلگرد توجه نمایید. برای مثال عدد 14 در میلگرد 14 نشان دهنده سایز قطر این محصول می باشد. میلگردهای تولیدی در ایران از سایز 8 تا 32 میلی متر موجود می باشند و شما باید براساس نیاز خود اقدام به خرید نمایید. همچنین لازم به ذکر است که تمامی سایزهای میلگرد در کارخانه ها موجود نبوده و برای خرید برخی از سایزها باید آن را سفارش دهید.

به طور کلی قطر این محصول به استاندارد مورد استفاده در کشورهای مختلف بستگی دارد و معمولا بین 6 تا 60 میلی متر است. این محصولات در قطرهای بین 6 تا 32 میلی متر به راحتی در بازار یافت می شود و برای قطرهای بزرگ تر باید سفارش داده شود. طول معمول میلگردهای تولیدی 12 متر است ولی برای قطرهای کمتر از 10 میلی متر به صورت کلاف نیز تولید می شود.

3 – کیفیت میلگرد

اکثر کارخانه های تولید میلگرد در کشور طبق استاندارد ملی ایران میلگرد تولید می نمایند. با این حال کیفیت نهایی میلگرد تولیدی به کیفیت شمش مصرفی وابستگی دارد و از این رو برخی از کارخانجات محصول باکیفیت تری تولید و به بازار عرضه می نمایند. لازم به ذکر است که کارخانه ذوب آهن اصفهان در حال حاضر باکیفیت ترین میلگرد کشور را تولید می کند. در خصوص کیفیت میلگرد ممکن است اصطلاح میلگرد سبک و یا سنگین مطرح شود. منظور از میلگرد سبک میلگردی است که از وزن استاندارد سبک تر بوده و کیفیت پایین تری نسبت به حد استاندارد دارد و میلگرد سنگین به میلگردی گفته می شود که دارای وزن استاندارد بوده و با در نظر گرفتن کارخانه تولیدکننده کیفیت بالاتری دارد.

4 – استاندارد میلگرد

در کشور ما نخستین استاندارد برای میلگرد ذوب آهن اصفهان اعلام گردید که در این میان می توان به AII و AIII (GOST5781) اشاره کرد. لازم به ذکر است این استاندارد از استاندارد کشور روسیه برگرفته شده است. این استانداردها همچنان در بازار فولاد رایج می باشند. در سال های اخیر استاندارد دیگری تحت عنوان (ISIRI3132) برای تولید این محصول رایج گردیده و تمامی تولیدکنندگان موظف به رعایت این استاندارد می باشند. به دلیل کیفیت بالای میلگرد ذوب آهن و تبعیت سایز این محصول از جدول اشتال، قیمت آن نسبت به سایر میلگردها از جمله نیز بالاتر می باشد.

5 – وزن میلگرد

یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید لازم است به آن توجه کنید استاندارد بودن می باشد. متاسفانه برخی از خریداران بر این باورند که به دلیل تخصصی بودن این محصول پی بردن به استاندارد بودن آن کار دشواری است. بنابراین برای خرید تنها به گفته های فروشنده اکتفا می کنند و از محاسبه وزن میلگرد به روش استاندارد اجتناب می کنند.

توصیه ما به شما خریداران محترم این است که پیش از خرید این محصول یک طول مشخص از محصول مورد نظر را از فروشنده درخواست کنید و با استفاده از یک ترازوی دیجیتال وزن آن را محاسبه نمایید و سپس طول آن را با استفاده از متر اندازه بگیرید. سپس از طریق رابطه ذکر شده در مقاله محاسبه وزن میلگرد اقدام به محاسبه وزن آن بر حسب طول نمایید.

سپس از طریق جدول زیر می توان به استاندارد بودن وزن آن پی برد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله محاسبه وزن میلگرد در دانشنامه فولاد مرکزآهن مراجعه نمایید.

راهنمای خرید میلگرد از بنگاه، کارخانه یا شرکت بازرگانی

برای خرید میلگرد می توانید یکی از سه گزینه زیر را انتخاب نمایید و براساس تناژ و مقدار محصول موردنظر خود یکی از راه ها را انتخاب کنید.

  • خرید از کارخانه
  • خرید از بنگاه
  • خرید از شرکت های بازرگانی

خرید میلگرد از کارخانه

چنانچه قصد خرید میلگرد در تناژ بالا را دارید و به دنبال قیمت مناسب تری هستید، خرید میلگرد از کارخانه می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با این حال کارخانه ها بار خود را به صورت روزانه عرضه نکرده و همچنین عواملی مانند مسافت زیاد، مشکلات حمل و نقل و سایر موارد می تواند مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورد. بنابراین در حال حاضر خریداران تمایل چندانی به خرید میلگرد از کارخانه نشان نمی دهند. با وجود تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار، دشواری هایی نیز وجود خواهد داشت که سبب عدم تمایل خریداران می گردد.

خرید میلگرد از بنگاه

چنانچه قصد خرید این محصول در تناژ کم را داشته باشید بنگاه های فروش آهن آلات می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. خرید از بنگاه محدودیت نداشته و به دلیل دسترسی آسان مناسب تمامی خریداران در نقاط مختلف کشور هستند. با این حال برخی اوقات امکان خرید میلگرد از بنگاه با حجم زیاد وجود ندارد.

خرید از شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی به نوعی واسطه فروش آهن بوده و می توانند محصولات تمامی کارخانجات را در تناژهای مختلف به شما عرضه کنند. مرکزآهن یکی از مراکز فروش میلگرد در شهر اصفهان بوده که آماده ارسال بار به تمامی نقاط کشور می باشد. در ادامه شما را با مراحل خرید میلگرد از مرکزآهن آشنا خواهیم کرد.

کارخانه های تولیدی میلگرد

به طور کلی نوردکاران میلگرد و کارخانه های تولید این محصول به دو صورت فعالیت می نمایند :

1- خودشان صاحب شمش بوده و لذا قیمت گذاری میلگرد به صورت مستقیم توسط خودشان صورت می گیرد. قیمت کالا در این نوع فروش شفاف و مشخص است. صاحب کالا معمولا یک حاشیه سود ویژه برای کانال های فروش خود ( واسطه ها) در نظر می گیرد تا آن ها هم بتوانند فعالیت نمایند.

2 – شخص دیگری صاحب شمش بوده و در واقع به صورت حق العمل کاری برای صاحب شمش میلگرد تولید می نمایند؛ لذا قیمت گذاری توسط خودشان صورت نمی گیرد.

در بازار به صورت متعارف این طور روال است که این اشخاص کالای نورد شده خود را حداقل در سبدهای 10 تایی ( 220 تنی ) به واسطه ها فروخته و واسط ها تک فروشی می کنند. از مهمترین ویژگی‌ این نوع فروش عدم شفافیت قیمت در سطح بازار است. در حال حاضر فولاد آذربایجان و فولاد امیرکبیر خزر از جمله این دسته از نوردکاران محسوب می شوند. برای اطلاع از کارخانه های تولید میلگرد و می توانید به مقاله مرکزآهن مراجعه نمایید. همچنین برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین کارخانه مناسب با پروژه خود می توانید از کارشناسان مرکزآهن راهنمایی بخواهید. در ویدئو زیر نحوه خرید میلگرد از مرکزآهن به طور کامل برای خریداران شرح داده شده است

دکمه بازگشت به بالا