اجتماعیبرترین های ترند روز

بهترین روش تبلیغات کلینیک های پزشکی کدام است ؟

 تکنیک های طلایی تبلیغات مطب پزشکان

افزایش تعداد کلینیکها، بیمارستانها و مطب های خصوصی باعث شده بیماران هم گزینه های بیشتری برای انتخاب پزشک داشته باشند. در این میان، تبلیغات پزشکی (آفلاین و آنلاین) و مباحث دیجیتال مارکتینگ پزشکان هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ چرا که پزشکان و کلینیکها هم برای معرفی بهتر خدمات خود و توسعه کسب و کارشان نیاز دارند بیشتر دیده شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا با متنوع ترین و به روز ترین تکنیکهای تبلیغاتی در حوزه پزشکی به روشهای آفلاین و آنلاین آشنا شویم. جهت سفارش طرح سرنسخه پزشکی و طرح سرنسخه دندانپزشکی به ترنج گراف مراجعه فرمایید.

1) با دیگر پزشکان همکاری کنید و بزرگ شوید!

می توانید به دنبال کلینیک و مطب هایی باشید که هر دو یک هدف دارید و مخاطبین شما یکسان هستند، در نتیجه می توانید یکدیگر را تکمیل کنید. با این کار، سایر پزشکان، مُبلغ شما و شما مُبلغ آنها خواهید بود.

2) موقعیت تبلیغات مکان-محور را از دست ندهید

بخصوص اگر رایگان باشد. شما جراح زیبایی هستید و سمیناری در زمینه دستاورهای جدید زیبایی در حال برگزاری است. اگر این امکان وجود دارد تا شما غرفه ای داشته باشید و مطب خود را تبلیغ کنید، پس معطل چه هستید؟! حتی اگر برایتان هزینه همکاری نیز دارد، آن را تقبل کنید.

 3) یک وبسایت کارامد داشته باشید.

 طی یک تحقیق نسبتا قدیمی مشخص شده بود که در سال 2007، 70 درصد مردم دنیا پیش از این که قدم به بازار خرید بگذارند، ابتدا جستجویی هم در اینترنت انجام می دهند. حالا 7 سال از این تحقیق می گذرد پس قطعا این میزان، بیشتر شده است. اگر از راه اندازی یک سایت هراس دارید و آن را چیز پیچیده ای تصور می کنید، باید به شما بگویم که راه اندازی سایت کار سخت و پیچیده ای نیست. بخصوص که با یک جستجوی ساده، راهنمای راه اندازی و طرز استفاده از آنها به زبان فارسی نیز قابل دسترسی است. یک وبسایت خوب یکی از ملزومات یک حرفه خوب است بخصوص که هزینه چندانی نیز نخواهد داشت.

4) پیام خود را چاپ و منتشر کنید.

فلایرها و تراکت ها هنوز هم قابلیت های خوبی در تبلیغات دارند. چرا که پیام شما و شعار شما آنطور که خودتان دوست دارید در کوی و برزن پخش می شود. بعلاوه شیوه های جدیدتر فلایرها نظیر فلایرهای آهنربایی می تواند بیشتر جلب توجه کند.

 5) یک راه تماس با بیماران ایجاد کنید.

 وقتی وبسایت خود را راه انداختید، یک فرم تماس ایجاد کنید و در ازای پر شدن آن توسط بیمار، به او خدمات ارائه کنید. مثلا با پر کردن فرم، به آنها 20 درصد تخفیف بدهید. با داشتن لیستی از ایمیل های مشتریان می توانید آنها را از اخبار و اطلاعات خود آگاه کنید. البته حواستان باشد که ایمیل های شما جنبه اسپم پیدا نکند چرا که تأثیر عکس خواهد داشت.

6) وجهه خوبی از خود به نمایش بگذارید.

با ایجاد صفحات و گروه های اجتماعی در سایت های مختلف، در مقابل انظار عمومی قرار بگیرید و به صورت کاملا مجانی، مخاطبین را از خدمات و کارایی های حرفه خود آگاه کنید. داشتن چنین گروهی وجهه ملموس تری داشته و ارتباط نزدیکتری بین بیمار و پزشک برقرار می شود. در نتیجه مراجعه کنندگان به وبسایت شما و در نهایت به شما بیشتر می شود.

7) وقتی همه این کارها را کردید، نتیجه هرکدام را نیز بررسی کنید.

اگر وبسایت را راه انداختید، آمار بازدیدکنندگان را مرور کنید. اگر از فلایرها استفاده کردید و با شما تماس گرفته شد،بدانید که از چه طریق و از کدام محدوده این تماس صورت گرفته است. حتی می توانید از فرم های نظر سنجی چه در محل کار و چه در وبسایت خود استفاده کنید.

8) یک بانک اطلاعاتی تهیه کنید.

برای بیماران خود یک بانک اطلاعاتی جامع تهیه کنید. شاید به نظر بی فایده باشد، اما ثبت یک بانک اطلاعاتی از بیماران باعث می شود در دراز مدت جامعه ای از مشتریان با ریز اطلاعات و دریافت خدمات و بازخورد آنها داشته باشید و به مرور مشتری های خود را بشناسید. تاکتیک های متعددی در زمینه تبلیغات وجود دارد. اما موارد ذکر شده، مناسب مطب ها و کلینیک های نوپا و کوچک هستند که امکان هزینه فراوان برای تبلیغات ندارند. جهت دریافت مشاوره های تبلیغاتی و جذب بیمار با در باشید.

نحوه طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی در کلینیک های پزشکی و مطب پزشکان

شناخت ابزارهای تبلیغاتی یک موضوع است و نحوه اجرای یک کمپین تبلیغاتی یک موضوع دیگر…

بسیاری از کلینیک ها علی رغم اطلاع از روش های تبلیغاتی ، در طراحی و اجرای یک کمپین دچار مشکلاتی می شوند که صرفا ناشی از عدم یک طراحی منسجم و توجه به جزئیاتی است که شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشند
ولی همین نکات کوچک در کنار هم تاثیر بزرگی بر روی نتیجه کمپین تبلیغات و جذب بیماران و مراجعین خواهد داشت.

در ادامه قصد داریم اصول طراحی یک کمپین تبلیغاتی را توضیح دهیم :

ابتدا تعریف یک کمپین : کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز هدف کمپین مشخص می شود و همچنین جامعه مخاطبینی که باید پیام در زمان درستی و از کانال های مشخصی به چشم و یا گوش آنها برسد.

طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی شامل مراحل زیر می باشد :

  1. مشخص کردن اهداف کمپین تبلیغاتی:

مشخص ساختن اهداف تبلیغات، یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین بخش های طراحی کمپین های تبلیغاتی است. متاسفانه تعیین اهداف تبلیغاتی در بسیاری از موارد بصورت غیر واضح و کلی تعریف می شود، مثلا افزایش خدمات ارائه شده به مراجعین در کلینیک

این نکته درست است که هر کلینیکی اصولا برای جذب مراجعه کننده تلاش می کند. اما آیا همیشه هدف اول تبلیغات باید افزایش فروش باشد؟ خیر چنین نیست. واقعیت افزایش جذب یک هدف کلان است و برای دستیابی به آن باید اهداف جزئی تری تعیین کرد که رسیدن به آنها در نهایت منجر به افزایش جذب بیماران کلینیک شود. به این اهداف یا شاخص های جزوی اصطلاحا شاخص های کلیدی یا KPI گفته می شود.

بطور مثال در یک کمپین تبلیغاتی که برپایه انتشار یک ویدئو تبلیغاتی در اینستاگرام بوده است با هدف کلان افزایش جذب، شاخص های KPI می تواند چنین تعریف شود :

  • رسیدن به ۱ میلیون بازدید از ویدئو
  • رسیدن به یک هزار عدد کلیک بر روی لندینگ پیج ویدئو
  • رسیدن به یکصد تماس با کلینیک
  • رسیدن به پنجاه وقت مشاوره رزرو شده برای مخاطبین کلینیک

و …

بطور ساده چنین شاخص هایی در نهایت به همان هدف اصلی که افزایش جذب کلینیک می باشد منجر خواهد شد و به مانند یک قیف تیم مارکتینگ و تبلیغات کیلینک شما می داند که در هر مرحله باید چه هدفی را بزند تا بتواند به اهداف بعدی دست پیدا کند. در حالیکه در عمده کلینیک های ما تیم های تبلیغات و مارکتینگ چنین بینشی را در تبلیغات خود استفاده نمی کنند.

نکته مهمی که باید در نظر داشت اینکه یک کمپین تبلیغاتی می تواند همه یا برخی از موارد یاد شده را جزء هدف گذاری خود داشته باشدنکته بسیار مهم دیگری که باید آژانس های تبلیغاتی در هدف گذاری رعایت کنند و آن را در کمپین های تبلیغاتی لحاظ کنند، این است که اهداف تبلیغاتی باید قابل اندازه گیری باشد. کمپین هایی که اهداف را تنها به صورت کیفی و نه کمی دنبال می کنند، کمپین های مبهمی هستند. زیرا درحین و پس از پایان کمپین تبلیغاتی باید میزان اثرگذاری آن سنجیده شود و این مهم تنها بوسیله شاخص ها عددی میسر است.

همچنین برای تعیین شاخص های کلیدی کمپین و اهداف آن پاسخ به سوالات فوق نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.:

  • چه چالش های اساسی در کلینیک شما وجود دارد و در خروجی این برنامه استراتژیک می خواهید به چه اهدافی دست پیدا کنید ؟
  • بازه زمانی شما برای رسیدن به اهداف مدنظر به چه صورتی است ؟

یکی دیگر از گام هایی که باید در تدوین برنامه تبلیغاتی مدنظر قرار گیرد، مشخص کردن جامعه هدف کلینیک در تبلیغات است تا از هدر رفتن بودجه تبلیغات جلوگیری شود.

در تعیین بازار هدف با توجه به تنوع خدماتی که عمدتا کلینیک های پزشکی در حال ارائه آن هستند، بهتر است ابتدا یک اولویت بندی درست بر روی خدمات داشته باشیم، برای اینکار می توانیم از مدل استاندارد PVPCC استفاده نماییم. این مدل که تلفیقی از دو مدل مطرح در حوزه بخش بندی جامعه مخاطبین است توسط مشاورین TEBex برای اولین بار در مدیکال مارکتینگ و در سطح بین المللی مطرح شده است و باتوجه به ابعاد کامل آن بزودی مقاله آن بصورت رسمی منتشر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا